Gå til innhold
  • Bli medlem

Sportspal vs Ally kano


Otoen

Anbefalte innlegg

Skal kjøpe kano til sommeren.., står mellom Ally 16.5 og sportspal 14... Sportspal gjerne med rett akter slik at motor er mulig.  Ally er noe lettere, sammenleggbar.... Sportspal er solid og lett, samt god plass i den med rett akter, kan bruke motor, årefester slik at man kan ro etc.. 

Bruken blir stort sett turer med poden evnt som full familie med samboer og da to barn totalt. Trolig endel overnattingsturer. 

Fordelen med begge er at jeg kan løfte dem begge lett opp på taket av bilen på egenhånd. 

Tror ikke jeg kommer til å bruke fordelen til Ally i forhold til nedpakking etc ofte, så tror at denne ville være montert opp hele tiden. 

Noen erfaringer her? 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Du bor kanskje litt annerledes enn meg. Jeg valgte Ally fordi jeg kan ha den i kjelleren når jeg ikke bruker den. Jeg har ikke plass nok ute til å oppbevare en kano trygt. Hvis jeg kunne hengt den under taket i en garasje , hadde jeg nok gjort det. Men jeg kan ikke. Så da blir Ally beste valget for meg...

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Skjønner det valget ja:). Jeg har god plass både inne og ute, men trolig blir det oppbevaring ute feks under presenning.. Hvis Ally vil den bli pakket sammen hver høst for så å lagre den på kaldloft tenker jeg.. Oppmontering på våren. Trolig montert da hele sesongen., ergo lite behov for sammenleggbar. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg vurderte begge disse, men endte med Mad River Journey 167. Et tankskip av en 40-kilos plastkano. Jeg klarer å bære den på bæreåket, og buksere den opp på taket av bilen alene, men det er egentlig ikke å anbefale hvis du ikke er 100 % sikker på at du har sterk rygg. Hadde jeg hatt større budsjett tror jeg jeg vill gått for en tilsvarende båt igjen, men i et lettere materiale. Kommer man ned mot 30 kilo tror jeg det skal være mulig å bære den ganske langt.

Grunnen til at det ble plastkano var lagring ute, og at ungene etter hvert skal kunne bruken den uten alt for mange formaninger om forsiktighet. Både Sportspal og Ally er solide nok til sitt bruk, men jeg ville ikke tatt sjansen på å la dem ligge ute. Sportspal framstod som mindre solid enn jeg hadde trodd, når jeg så den med egne øyne. Det er veldig tynn aluminium, og det er spantene på innsiden av skumplasten som gir den stivhet. Den kan nok ikke mishandles slik som andre aluminiumskanoer (Grumman eller lignende). Det er også litt støy når man padler alubåt. Enten bryr man seg ikke om dunkelyd hver gang man er borti med åren, eller så irriterer man seg grønn. (Jeg er dessverre i kategori to.)

Skal du langt avgårde, og formålet er transport er sikkert ro-funksjon fint å ha, men det skal ikke mye trening til før man padler rett fram i en kano uten å bytte side på åren hele tiden. Hvis turen er målet er det helt klart hyggeligere å padle og se hvor man skal, enn å ro og se hvor man har vært ;-)

 

 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.