Gå til innhold
  • Bli medlem

Sovepose og liggeunderlag - vår, sommer, og høst


bevern

Anbefalte innlegg

Trenger en tresesongers (vår, sommer, høst) sovepose som kan holde ned til 0, og kanskje et par blå. Har søkt litt i forumet, og da dukket denne opp: http://www.hektapatur.no/soveposer-1/warmpeace-viking-600. Den ser meget lovende ut, med temperaturgrense ned til -9 og vekt under en kg. Tenkte i utgangspunktet å holde meg under 2000 kr, men noen ganger lønner det seg å bruke litt mer. Soveposen er nok meget god for vår og høst, men muligens vel varm for sommercamping i skogsterreng. Erfaringer?

Er kun 170 cm og tynn, og fryser lettere enn de fleste menn pga det. Blir 170-modellen for kort?

Det hadde også vært fint å få noen innspill når det kommer til soveunderlag. Oppblåsbart vs "vanlig"? Noen favoritter?

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
31 minutes ago, bevern said:

Trenger en tresesongers (vår, sommer, høst) sovepose som kan holde ned til 0, og kanskje et par blå. Har søkt litt i forumet, og da dukket denne opp: http://www.hektapatur.no/soveposer-1/warmpeace-viking-600. Den ser meget lovende ut, med temperaturgrense ned til -9 og vekt under en kg. Tenkte i utgangspunktet å holde meg under 2000 kr, men noen ganger lønner det seg å bruke litt mer. Soveposen er nok meget god for vår og høst, men muligens vel varm for sommercamping i skogsterreng. Erfaringer?

Er kun 170 cm og tynn, og fryser lettere enn de fleste menn pga det. Blir 170-modellen for kort?

Det hadde også vært fint å få noen innspill når det kommer til soveunderlag. Oppblåsbart vs "vanlig"? Noen favoritter?

 

Jeg har warmpeace viking 1200 og er fornøyd med den. Jeg tror 600 passer bra til 3 sesongersbruk. Om sommeren på de varmeste dagene er omtrent alle soveposer for varme. Teltet blir en ovn om morgenen i solen, så du skal ikke beregne ut i fra dette. Kombinerer du med en lakenpose så kan du bruke den i et større spenn av temperaturer. Blir det for varmt ligger du uten noe, eller med lakenpose. Dersom det nærmer seg T-limit kan du bruke lakenposen i tillegg og ev ullundertøy.
Personlig fryser jeg lett dersom jeg ikke har spist nok, men de aller fleste blir kalde i 5-tiden om morgenen. Det må uansett justeres noe konfigurasjonen i løpet av natten og etter været. Jeg har en pose med 300g dun som brukes midt på sommeren. Det er for lite litt ut på høsten, så jeg planlegger å kjøpe en 600g pose etterhvert. VIking 600 ser absolutt lovende ut.

Der du taper mest temperatur er mot bakken. I dag velger de fleste som er opptatt av litt komfort et oppblåsbart liggeunderlag. I tillegg velger mange også et underlag med lukkede skumceller i tillegg. Tilfelle det oppblåsbare punkterer, og for å beskytte det mot spisse gjenstander under teltet. For å vite hvor mye det isolerer deg mot underlaget må du se på R-verdi. Jo høyere jo mer isolerer det mot underlaget og holder på kroppsvarmen. Skal du bruke det på snø eller i minusgrader så ville ikke jeg hatt noe med under R 4,5.

Når det gjelder oppblåsbart liggeunderlag gjorde jeg tabben at jeg ikke flesket til med det dyre jeg egentlig hadde lyst på med en gang. Jeg kjøpte et greit et. Etter en stund fant jeg ut at jeg egentlig ville ha det jeg hadde lyst på (lettere og likevel en god r-verdi). Så nå har jeg et tungt med R 9,0, ett lett med R 3,2 og et lett med R5,5. Egentlig litt unødvendig, men da har jeg i hvertfall noe å låne ut når jeg drar med meg nybegynnere på tur.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 4 uker senere...

Jeg kjøpte Warmpeace Viking 600 til min samboer i fjor sommer - som fryser lett - og hun er meget godt fornøyd. Jeg har nå en slik selv også.. Kan anbefales på et varmeste! Når det gjelder underlag så kjøpte jeg Exped SynMat Hyperlite som skal holde til -6 grader (R 3,3) Det er godt nok for mitt bruk, men om du skal vintercampe så holder jeg med "Prebb" i at du bør gå for en høyere R-verdi. Er av den oppfatning at å legge penger i fjellsko, ryggsekk, sovepose og liggeunderlag er en langsiktig og god investering (comfort og turglede), så kan du spare/kjøpe brukt annet utstyr.

Endret av Vidole
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er også i soveposejakt-modus for tiden, det skal ikke være lett!

Ang liggeunderlag så endte jeg opp med et Sea to Summit, Comfort light, R-verdi 4,2. Kunne nok klart meg med 185 cm langt, men kjøpte lengre og bredere. Angrer litt nå, er jo greit å få minst mulig vekt. Overraskende godt å sove på, lett å bære, enkelt å blåse opp med en "pose" (husker ikke hva det kalles). Er som å sove på en madrass for min del. Eneste er at hofta kan ta i bakken om man ligger på sida. Men som regel sover jeg på ryggen, og da er det supert. 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har selv en warmpeace 600. Den erstattet en dyrere dunpose med omtrent samme vekt og angitt temperatur som fort ble litt i kaldeste laget på rypejakta om høsten med rundt null grader på natta.
Opplever den som langt varmere enn angitt og vil påstå den holder lett til et par blå. Jeg vil kanskje dra det så langt å si at det er den ideelle temperaturen å bruke den i.
Helt dratt igjen blir det egentlig litt i varmeste laget rett over nullpunktet på et exped synnmat 7 UL underlag (et ikke veldig isolerende "sommerunderlag"). Det er ikke uvanlig at litt lufting må til. Sommerstid breier jeg den gjerne bare over meg som ei dyne.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 uker senere...

Jeg har en en warmpeace 600.  Vi lå ute i egenlaget gapahuk med granbar som gulv. På nyttårsaften. Det var spådd kun -3 til ca -6 så vi tok sjansjen. Jeg har exped synmat UL 7 og dette ble hvertfall i det kaldeste laget. Det ante meg vel egentlig siden dette er et 3 sesongs underlag. Så posen kom vel heller ikke helt til rett når underlaget var dårlig. Jeg frøs, spesielt på rumpa!! Men det var ikke værre enn at jeg holdt ut natta. Har ikke testet det på sommer-høst enda :) jeg fryser mye til vanlig også da..  

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Å kombinere utsyr er en av mine kjepphester og på vinteren fungerer mitt synmat UL-underlag bra i kombinasjon med et mammut bamse underlag. Har brukt denne komboen ned mot 15-20 minus uten å fryse. Det samme med sovepose hvor en tre-sesongs(-6) MH syntetpose brukes sammen med en superlett dunpose som går til null grader. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

13 timer siden, -Tine skrev:

Jeg har en en warmpeace 600.  Vi lå ute i egenlaget gapahuk med granbar som gulv. På nyttårsaften. Det var spådd kun -3 til ca -6 så vi tok sjansjen. Jeg har exped synmat UL 7 og dette ble hvertfall i det kaldeste laget. Det ante meg vel egentlig siden dette er et 3 sesongs underlag. Så posen kom vel heller ikke helt til rett når underlaget var dårlig. Jeg frøs, spesielt på rumpa!! Men det var ikke værre enn at jeg holdt ut natta. Har ikke testet det på sommer-høst enda :) jeg fryser mye til vanlig også da..  

Nokså vanleg med kald rumpe for kvinner :) hadde du et ekstra underlag oppå det oppblåsbare? Det hjelper på. I tillegg er ulempen med dun at den vert komprimert til "ingenting" der du klemmer han saman. Det kan difor vere fint å legge noko ekstra isolasjon der, inni posen, anten det er eit varmeskjørt, ullgenseren eller liknande. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Den 28.1.2017 at 22.39, RoyN skrev:

Å kombinere utsyr er en av mine kjepphester og på vinteren fungerer mitt synmat UL-underlag bra i kombinasjon med et mammut bamse underlag. Har brukt denne komboen ned mot 15-20 minus uten å fryse. Det samme med sovepose hvor en tre-sesongs(-6) MH syntetpose brukes sammen med en superlett dunpose som går til null grader. 

Bruker du bamse øverst eller nederst? Hva synes du funker best?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 timer siden, Mareng skrev:

Bruker du bamse øverst eller nederst? Hva synes du funker best?

Jeg bruker et Mammut underlag tilsvarende Bamse som ekstra underlag nederst. ( Mammut Alpine Mat UL)  Det brukere jeg også som sitteunderlag utenfor teltet, fint også til en liten powernapp. Mammut underlaget veier bare 135 gram.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

50 minutter siden, Per Fredrik skrev:

Jeg bruker et Mammut underlag tilsvarende Bamse som ekstra underlag nederst. ( Mammut Alpine Mat UL)  Det brukere jeg også som sitteunderlag utenfor teltet, fint også til en liten powernapp. Mammut underlaget veier bare 135 gram.

Har det underlaget selv, men den eneste likheten det har med bamse er at begge er lukkede skumceller. R-verdien er vesentlig forskjellig. Bamse er et varmt underlag, og Mammut A UL er et tynt, kaldt underlag. Det finnes en mellomting også som gir passelig R-verdi og passelig lav vekt: Therm-a-rest z lite.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

14 minutter siden, Prebb skrev:

Har det underlaget selv, men den eneste likheten det har med bamse er at begge er lukkede skumceller. R-verdien er vesentlig forskjellig. Bamse er et varmt underlag, og Mammut A UL er et tynt, kaldt underlag. Det finnes en mellomting også som gir passelig R-verdi og passelig lav vekt: Therm-a-rest z lite.

Gikk over til "luftmadrass" (Mammut light pump mat UL)  i fjor høst da ønske om mer komfort ble for sterkt. Kjøpte da også Mammut underlaget med lukkede skumceller som en ekstra sikkerhet hvis "luftmadrassen" skulle punge. Greit også å bruke ute. Tror disse to tilsammen har R-verdi som holder lenge som tre sesongers underlag. Vekt var også viktig, Bamse underlaget er "ganske" tungt i forhold. Prøver å holde sekken på rundt 10, max 12kg for 2-3 overnattinger.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har et oppsett med et small thermarest Neoair xlite 115 cm langt 230 gram og 5-6 bretter med z-light kopi ca 200 gram som skal testes ut til våren. Da har jeg maks komfort på lavest mulig vekt 430 gram. De 6 brettene blir brukt som sitteunderlag ved bålet, eller ved behov på turen. Bør bruke relativ lite luft i det opplåsbare, samt sekken under z-light delen for at høyden skal stemme. Noen elsker denne komboen, noen hater den! Blir artig å prøve. Sikkert noen her som har prøvd

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

57 minutes ago, Radiosugge said:

Har et oppsett med et small thermarest Neoair xlite 115 cm langt 230 gram og 5-6 bretter med z-light kopi ca 200 gram som skal testes ut til våren. Da har jeg maks komfort på lavest mulig vekt 430 gram. 

Og med thermarest Neoair xlite Regular på 183 x 51 x 6.3 cm / 350 g og Robens ZigZag sitteunderlag på 35 g kommer du under 400g for liggeunderlag i full kroppslengde (for oss kortbeinte.) og sitteplate til bruk rundt bålet. 😊

Har brukt dette liggeunderlaget selv i fjor, men med R-verdi på 3.2 så er det et "sommerliggeunderlag" for min del. Kommer nok til å bruke det på lettvektstuer fra våren igjen. Digger egentlig på våren å kunne ta turer hvor telt+liggeundetlag+sovepose samlet  veier rett i overkant av 2.7kg når man har bært vekt og volum av et helt annet kaliber på vinteren. 😀

Soveposen er forøvrig en Mountain Equipment Helium 400 med vekt på 860g og Comfort Limit på -2°C. (Overnattet i denne sammem med en tykk dunjakke i noen flere minusgrader på nyttårsaften. Så med litt klær som ekstra buffer så har den ganske lang sesong den kan brukes.)

(Beklager evt. ot eller avsporing i tråden.)

Endret av Terka
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, Terka skrev:

Og med thermarest Neoair xlite Regular på 183 x 51 x 6.3 cm / 350 g og Robens ZigZag sitteunderlag på 35 g kommer du under 400g for liggeunderlag i full kroppslengde (for oss kortbeinte.) og sitteplate til bruk rundt bålet. 1f60a.png

Har brukt dette liggeunderlaget selv i fjor, men med R-verdi på 3.2 så er det et "sommerliggeunderlag" for min del. Kommer nok til å bruke det på lettvektstuer fra våren igjen. Digger egentlig på våren å kunne ta turer hvor telt+liggeundetlag+sovepose samlet  veier rett i overkant av 2.7kg når man har bært vekt og volum av et helt annet kaliber på vinteren. 1f600.png

Soveposen er forøvrig en Mountain Equipment Helium 400 med vekt på 860g og Comfort Limit på -2°C. (Overnattet i denne sammem med en tykk dunjakke i noen flere minusgrader på nyttårsaften. Så med litt klær som ekstra buffer så har den ganske lang sesong den kan brukes.)

(Beklager evt. ot eller avsporing i tråden.)

Ligger på ca. 2,5 kg selv med Ringstind Superlight og de to Mammutunderlagene jeg har nevnt med R-verdier, 4,1 og 1,2. Soveposen min for sein vår, sommer og tidlig høst er Mountain Hardware Ratio 32. Har frysi en del når det er rundt 0 grader. I instruksjons videoene til Fjellreven anbefales det å ikke ha for mye klær i soveposen, men er dette riktig, hvilken erfaring har du?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

@Per Fredrik, Jeg tenker at lag på lag prinsippet gjelder like mye på natten som på dagen. Dvs jeg sover glatt med litt ekstra klær om jeg føler det gir varme. Tror jeg ikke det blir behov for noe ekstra så legger jeg meg i minst mulig. Selvsagt må det forsatt være litt plass igjen i soveposen for å opprettholde isolerende luftlag inni og i soveposen.

God isolasjon mot bakken er viktig da "direktekontakt" kan tappe mye varme. Tørre klær.. jeg bytter alltid til tørre klær om jeg føler jeg er litt fuktig. Bytter nesten alltid til tørre sokker uansett, og tar igjerne på "mors strikkelubber" som et lag nr 2 på føttene om det er kaldt.

På nyttårsaften nå så brukte jeg et Therm-a-Rest NeoAir Xtherm Large liggeunderlag på 570g med R-verdi på 5,7 (4-sesongs liggeunderlag) sammen med nevnte sovepose og en godt brukt  TNF Summit Series dunjakke på ca 1 kg (Som også ble brukt utendørs hele kvelden). Selv om jeg sov i et luftig telt (TNF Stormbreak 2) så hadde jeg det varmt og godt i soveposen.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Selv så bruker jeg en kombo av tre poser og to liggeunderlag.

Liggeunderlag så vil jeg gjerne slå et slag for Exped. til sommer og høst bruker jeg Exped SynMat UL 7 M med R-verdi på 3,5 og på vinteren og tilig vår burker jeg Exped DownMat UL 7 M med R-verdi på 5,9. det funker perfekt. Sammen med dette bruker jeg Exped Chair Kit som passer til begge to. Beste investeringen jeg har gjort. Har aldri frøset når jeg sitter i leir eller i teltet på vinteren.

Sovepose så bruker jeg Mountain Equipment Helium 250 (Dun), Mountain Equipment Helium 600 (Dun) og Mountain Equipment Starlight Micro (Syntetisk). En sommer og en tre-sesongers dunpose og en syntetisk til og trekke over tre-sesongers posen på vinteren for ekstra isolasjon og fuktbeskyttelse. 

Alle Soveposene mine er 185 cm poser og jeg er 180 høy. Dette funker veldig greit.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.