Gå til innhold
  • Bli medlem

Skøyte tur, usikret?


tusjmann

Anbefalte innlegg

Hei!

Prøver meg her.

Vurderer å ta med familien, 2 voksne og 3 mindre barn på skøyte tur til Mønevann i dag.

Problemet er at jeg har 0 erfaring med det fra før. Er det bannlyst å gjøre noe sånt uten pigger for eksempel? Sett bilder av folk der i flere uker, og det er tydeligvis høy aktivitet. Isen skal være trygg. Men jeg har ikke noe sikringsutstyr. Vet jo at å gå igjennom isen nå er veldig dramatisk, så det kan vi ikke risikere, og aller minst for barna. 

Betyr dette at skøytetur med familien er NoGo?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Ispigger er påkrevd mener jeg i hvertfall til dere voksne. Små barn greier vel ikke bruke dem uansett. En liten taukveil kan kanskje også være greit. Senteret er vel søndagsåpent idag og ispigger koster ikke mange kronene. Som du sier så er vel isen trygg siden det er mye folk der og har vært det en stund, men ellers er det greit og holde seg unna ut og innos. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ble ikke tur på ukjent vann denne dagen. Endte opp med en tur på lokale Isdammen, men for 4 åringene så ble det vel så hyggelig. Bål, pølser og marshmellows. Får kjøpe noen ispigger og bli bedre kjent med dette etter hvert. Det ser jo helt konge ut. Men det er merkelig lite fokus på sikkerhet når jeg ser forskjellige folk poster fra sine turer diverse steder. Ku

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei

Man skal jo ha respekt for isen! Ispigger + litt tau + skifte/varmeklær er bra. Clas Ohlson har ispigger (Hansaduppen) og Biltema hadde også før, men kanskje ikkelenger, hvis du har sådanne i nærheten. Ellers har de nett butikk. Mye veiledning på nett: https://www.nve.no/hydrologi/is-og-vanntemperatur/isskolen 


Men som @Lompa sir, så gjør 2 skrujern med snor i mellom samme nytten. Jeg kjørte hundeslede siste vinter med skrujern i frontlommen.  - Og så er det viktig å huske å "svømme" sig opp - ikke "stemme" sig opp. Samme som når en skal opp i kajakk eller annen småbåt. Ellers forsvinner beina inn under båten/isen. Og ingen panikk.

Elgen

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

5 timer siden, tusjmann skrev:

....t. Men det er merkelig lite fokus på sikkerhet når jeg ser forskjellige folk poster fra sine turer diverse steder. Ku

Vil ikke si at det er lite fous på sikkerhet, men folk snakker vel ikke om kart og kompass de bruker på en fjelltur eller om hjelmen i alpinbakken heller :-) . Friluftsloven gir deg muligheter under eget ansvar og akkurat is kunnskap er noe av det lettere å lære seg, samtidig som sikkerhetsutstyret er latterlig billig ift den sikkerhet det gir. En skredsøker + søkestang + spade blir fort 5-6 lapper før toppturer. Her fikser du grunnutrustning for under en lappr. Når du ser mange fjellklatrere så tenker du vel ikke på at dette bør jeg gjøre fordi så mange andre gjør det, du bør vel ha noen ide om at det kan ligger kunnskap bak. Samme blir det når du skal bevege deg på is. I dag ser du flere og flere på isen som har skaffet seg kunnskap da snøfrie vintre har åpnet opp for turskøyter. Jeg hadde i fjor min første tur midtvinters på skøyter hele veien fra Lillehammer til Gjøvik (42km en vei) hvor det var slutt på isen. Har ikke sett tilsvarende forhold tidligere. Les de utmerkede linkene det er henvist til over så vil du og familien kunne få mange fine opplevelser på naturis. Ingenting er som å gå på gjennomsiktig stålis. :-)

I Lillehammer området er vi en gjeng turskøyte entusiaster med noen nederlendere som primus motorer og vi har noen regler så du får litt innsikt:

1. "Offisiell bane" - Vingensvika skøytebane:

 Ingen bruker området før det er trygt, yttergrense og stor bane merkes med kvist og informeres på FB.. Dvs ingen skal bli forledet til å tro at det er trygt fordi de ser oss ute på isen.

Hele området kontrollmåles og fra 10 cm med stålis eller 15 cm blandet is blir banen åpnet. (400 m , 8 km bane og ishockey bane.). Løpende førerrapporter utover vinteren.

2. Øvrig turskøyting nær Lillehammer på Mjøsa gjøres ikke da istykkelse varierer hele året. Lengre turer sørover på eget ansvar og helst i grupper.

3. Andre vann - fra 5-7 cm, men med tilstrekkelig utstyr og innsikt, og hvor det er mindre sjanse for å bli sett av unger m.m.  Ved svært usikker is - alltid langs land.

Basisutstyr: skift i pakkpose (som også gir oppdrift), ispigger rundt halsen, kasteline, en isskrue/karabin til å forankre kasteline og teste tykkelse. Eventuelt is teste stav. Jeg har ispigger rundt halsen hele vinteren uansett istykkelse, fordi strøm kan endre forhold, det kan være at man må bistå andre som har fått problem og det gir en god vane (som med sikkerhetssele i bil). Eventuelt tørrdrakt om man vil ha det moro.

WEB Sider som "isforhold  i Norge" gir også noen indikasjoner på tilstand, men elveos, strøm over grunner, regulerte vann m.m. vil alltid gi områder som ikke er trygge uansett.

Blir du litt dedikert vil jeg si at man bør hoppe uti og teste egenredning. Det er like lett som kajakk entring, etter å ha øvd på det!

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...

Var på et vann får noen helger siden,tok tau rundt ungene,ingen gikk igjennom men tror det kunne bli utfordring hvis barn på 7 år faller igjennom isen og en uerfaren luring som meg skulle fått dem opp,så anbefaler tau hvis man er i tvil. Rimelig enkelt og billig 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.