Gå til innhold
  • Bli medlem

binding/sko til åsnes vetletind


Linnea

Anbefalte innlegg

hei,

jeg har vetletind åsnes turski med vanlig rottefella-binding. Har tenkt mig å kjøpe en litt styvere lærsko (tex crispi) og bruke skiene til både mindre og lange turer. Dessuten har jeg begynt litt med telemark, og jeg lurer på hvilken binding, og sko, dere anbefaller hvis jeg også vill kunne kjøre gott nedover. Er ikke intresseret i plastsko, da jeg som sagt også vil kunne bruke skiene på lengre turer med pulk.

På forhånd tak!

mVH

Linnea

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
3 timer siden, Linnea skrev:

hei,

jeg har vetletind åsnes turski med vanlig rottefella-binding. Har tenkt mig å kjøpe en litt styvere lærsko (tex crispi) og bruke skiene til både mindre og lange turer. Dessuten har jeg begynt litt med telemark, og jeg lurer på hvilken binding, og sko, dere anbefaller hvis jeg også vill kunne kjøre gott nedover. Er ikke intresseret i plastsko, da jeg som sagt også vil kunne bruke skiene på lengre turer med pulk.

På forhånd tak!

mVH

Linnea

Jeg vet ikke helt hva du mener med vanlig rottefellabinding da jeg ikke har veldig mye erfaring med fjellski. Jeg har dog erfaring med toppturski. Til toppturbruk, samt telemark med fjellski så er det 75mm-bindinger som gir best styring. 75mm-bindinger er dem som har en slags tunge foran, og wire rundt skoen bak.

Den andre typen fjellskibinding (fra f.eks. Rottefella) er BC (auto eller manuell) hvor skoen har en metallpinne under tærne som festes i bindingen via en klips. Slike er lettere å gå langrenn med da de er mer like moderne langrennsbindinger. Forskjellen er at de er litt større enn vanlige langrennbindinger. Merk at Salomon har sin egen standard på disse som skiller seg fra Rottefella sine, men de ser ganske like ut ved første øyekast. Sko passer ikke begge av denne type bindinger.

Når det gjelder sko så er det helt klart bedre med en stiv støvel til telemark og nedoverkjøring. Du ønsker ikke plastsko, men en stiv støvel. Stivheten og styrerespons i en plaststøvel er ganske stor. En tilsvarende stiv skinnsko vil være fryktelig tung, men jeg tror ikke det finnes. Det er litt vanskelig å finne en sko som skal duge til alt. Jeg har gitt opp det for lenge siden og har heller flere par med ski og støvler (en nordmann har vel minst 3 par ski, sies det).

Kanskje noen kan komme med noen supertips?

Endret av Prebb
Lenke til kommentar
Del på andre sider

tusen takk Prebb. jeg har nu rottefella bc. kan også forstå fra andre at 75 mm gir bedre stabilitet. havd med voile 3 pin, kan man ha lærsko til den?

hehe, ja med tiden blir det nok flere par ski og også plaststøvel, men nå vil jeg satse på en god turski, men ok kjøre egenskaper.:)

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.