Gå til innhold
  • Bli medlem

Bacheloroppgave i Barnehagelærer


friluftsRemi

Anbefalte innlegg

Hei folkens!

Jeg har kommet så vidt igang med bacheloroppgaven min som jeg skal skrive på nyåret. Jeg har tenkt å skrive om friluftsbarnehager, og prøve å få til en form for "oppskrift" på hva som er mulig og/eller hvordan denne type barnehage drives. Fokuset blir på hvordan få med de minste barna, og på helsegevinst og naturkjennskap/-tilhørighet dette gir.

I den anledning lurer jeg på om dere har tips til barnehager som er gode på friluftsliv, og som jeg kan sende avgårde et spørreskjema til, i januar.

En annen ting jeg gjerne vil ha hjelp til er formulering av spørsmål, eller bare innspill i hva jeg burde ta med. Hvis noen av dere vet om gode bøker eller artikler som dekker noe av dette hadde det også vært helt supert! :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

https://www.trondheim.kommune.no/hauksasen-bhg/

Haukåsen barnehage i Trondheim er dyktige, de kan du helt sikkert høre med. 

Hvordan tenkte du å få helsegevinst målbar i en bacheloroppgave?  Hvordan man får med de minste barna i arbeidet med friluftsliv i barnehagen er interessant, dog. Mange plasser er friluftsliv og naturtilhørighet forbeholdt de større. 

Du skriver at du har tenkt å få til en form for oppskrift for hva som er mulig, er du da ute etter "ytterpunkter", eller hva som er normalt for barnehager som har friluftsliv som pedagogikk? 

 

Gleder meg til å følge tråden videre, 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, Jonas83 skrev:

Hvordan tenkte du å få helsegevinst målbar i en bacheloroppgave?

Det blir nok ikke måling i barnehagene, men heller bare å referere til artikler som allerede har forsket på dette. En bacheloroppgave er nok ikke omfattende nok til å gjøre mye kvalitativ undersøkelser.

 

2 minutter siden, Jonas83 skrev:

er du da ute etter "ytterpunkter", eller hva som er normalt for barnehager som har friluftsliv som pedagogikk? 

Begge deler. I starten i alle fall. Jeg må egentlig vente å se hvilke svar jeg får. Men jeg antar at jeg vil legge mest vekt på trendene, eller hva som er normalt, og så heller ta ut et par ytterpunkter som spesielle eksempler på hva som er mulig å få til.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bjørndalen Gårdsbarnehage i Sætre
Askeladden Steinerbarnehage på Klokkarstua
Kana Barnehage på Kana

Fellesnevneren er at de tilpasser turene/utemulighetene etter barnas evner. Men aktivitetene er forskjellige. For eksempel tilrettelegger Steinerbarnehagen for spikking fra de er ganske små, mens de andre gjør ikke det. To av dem tilrettelegger for skigåing, mens en ikke gjør det. Alle har bålturer. Noen er ute uansett vær, mens andre er inne når det regner. Både bakdeler og ulemper med dette.

Bøker/artikler til hva du burde ta med? Hmm...barnehager kan i alle fall ikke gjøre det for vanskelig. De bedriver korte turer, gjerne til en lavvo/gapahuk i nærheten, enkle aktiviteter. Det beste er nok som du sier selv, ta kontakt med barnehagene. Kanskje du kan være med som frivillig/praksis et par timer i uka på en friluftsbarnehage i nærheten? Da får du virkelig se hvordan de gjør det, og se ungenes trivsel og utfordringer. Hvis du ser på hvilke barnehager kommunen har å tilby, står det som regel litt info om de enkelte barnehagene og deres eventuelle spesialitet

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tusen takk for tilbakemeldinger @Imp! Jeg har tidligere jobbet i 2 år i en friluftsbarnehage, så litt erfaring har jeg. Men det er jo så mange måter å gjøre dette på, og det er det jeg vil se på i oppgaven min :)

Jeg skal legge til de barnehagene i listen min. Det blir nok en 3 - 5 barnehager i hvert fylke, tenker jeg.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

har en fin liten pensumliste til deg her https://uit.no/utdanning/emner/emne?p_document_id=458144

den er et godt utgangspunkt for videre søk på forfattere og lignende. Mange gode artikler der ute. 

Når det gjelder barnehager vet jeg at det er flere i alta som er gode på friluftsliv, og en av dem tar blant annet barna med på rypejakt på høsten. Vet dessverre ikke hva disse heter. Men det er flere av lærerne på uit i alta som brenner for friluftsliv i barnehagen, så det går sikkert an å sende en mail og spørre om tips hvis det stopper opp for din veileder. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 uker senere...

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.