Gå til innhold
  • Bli medlem

Telt! HJELP!


TomasOH

Anbefalte innlegg

40 minutter siden, JanRH skrev:

Husker jeg ikke feil var det en av medlemmene her som kjøpte dette eller tilsvarende telt etter anbefaling fra noen her på forumet. Mener å huske at teltet revnet i hagen i ganske bra vind, og at butikken gikk konkurs i mellomtiden......he-he...... Mener teltet het Shangri-La. Mulig jeg tar feil, men verdt å sjekke opp dersom du i det hele tatt vurderer kjøp.

Det var @afe som var den uheldige innehaver av et Golite Shangri-la et kort øyeblikk. Teltet har en egen tråd her et sted.

Tror Kaitum 3GT er et mye bedre alternativ! Nammatj 3GT veier faktisk det samme, men det har bare fortelt i ene enden.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Kjøper du Hilleberg black label eller red label får du kvalitet så det holder. I tillegg så får du ærlig vekt og mål. Et Hilleberg tremannstelt er et tremannstelt. Jeg har Keron 3 og Unna og er kjempefornøyd men ingen av de passer dine kriterier, men Kaitum er vel innafor når det gjelder vekt. Jeg har også ett Helsport Rondane 3 som passer til to  men det blir ikke flere Helsport på meg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg syns selv Fjellheimen Superlight 3 Camp er det beste valget. Det var det jeg havnet på selv til 3-sesongsbruk etter mye undersøkelser frem og tilbake. 

Grunnene til at jeg valgte det var:

  1. Veier lite og tar lite plass i sekken. Mye ekstra godsaker som kan tas med i tillegg enn med et tyngre telt.
  2. God service fra Helsport.
  3. Stort fortelt(god høyde, plass til hund og bagasje samtidig) og god plass til 2 voksne og et barn inni.
  4. Kraftig rivestyrke og vanntetthet sammenlignet med andre telt i samme vektklasse.

Ulempene med det:

Det finnes amerikanske produsenter som lager lettere telt, men på de går ofte ikke duken helt ned eller så må man sette opp innertelt først. Det er et "superlett" telt, det vil si at duken ikke tåler like mye bank som ekstremtelt og stengene holder heller ikke like godt i vinden.

 

Du sier at teltet må tåle vær og vind. Hva mener du egentlig med det? Teltet tåler vann, men hvis du har tenkt å klatre Everest så går man bare ikke for et slikt telt. I følge en tidligere test så skal dette teltet være stabilt opp til og (delvis) med stiv kuling (maks 17 m/s). Teltet har også forholdsvis små luftemuligheter som gjør det mindre egnet til vinterturer i snøen.

Endret av Nimrad
Lenke til kommentar
Del på andre sider

19 minutter siden, Nimrad skrev:

Jeg syns selv Fjellheimen Superlight 3 Camp er det beste valget. Det var det jeg havnet på selv til 3-sesongsbruk etter mye undersøkelser frem og tilbake. 

Grunnene til at jeg valgte det var:

  1. Veier lite og tar lite plass i sekken. Mye ekstra godsaker som kan tas med i tillegg enn med et tyngre telt.
  2. God service fra Helsport.
  3. Stort fortelt(god høyde, plass til hund og bagasje samtidig) og god plass til 2 voksne og et barn inni.
  4. Kraftig rivestyrke og vanntetthet sammenlignet med andre telt i samme vektklasse.

Ulempene med det:

Det finnes amerikanske produsenter som lager lettere telt, men på de går ofte ikke duken helt ned eller så må man sette opp innertelt først. Det er et "superlett" telt, det vil si at duken ikke tåler like mye bank som ekstremtelt og stengene holder heller ikke like godt i vinden.

 

Du sier at teltet må tåle vær og vind. Hva mener du egentlig med det? Teltet tåler vann, men hvis du har tenkt å klatre Everest så går man bare ikke for et slikt telt. I følge en tidligere test så skal dette teltet være stabilt opp til og (delvis) med stiv kuling (maks 17 m/s). Teltet har også forholdsvis små luftemuligheter som gjør det mindre egnet til vinterturer i snøen.

 

 

Teltet må tåle den type vind som man kan møte i norsk fjellheim, uten å ha noen tall så vet jeg at vinden jeg har ramlet over i området rundt Røros som er et av områdene jeg vil gå mer i er greit sterke. Det må også tåle en god norsk skyllebøtte fra oven uten at jeg skal være redd for at ting blir vått på innsiden av teltet. Fjellheimen SL 3 er ikke lenger et alternativ fordi det blir smalere enn jeg ønsker i bredden i fotenden. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei

Jeg har et Fjellheimen superlight  4 camp. jeg benytter det når vi er 2 stk og når jeg har med meg mine 2 jenter. Fungere helt supert. jeg synes faktisk at teltet er så lett at jeg kan bære det med meg når jeg er alene. Jeg har vært på lang tur hvor været har vært dårlig og da har det var det greit å ha veldig god plass inne i teltet til 2 stk, tørking av klær og kunne sitte godt.

Egner seg ikke til vinter, men jeg har benyttet det i overgangen mellom vinter og høst/vår.

Teltet veier ca 2,3 kilo og tar liten plass i ryggsekken. Et flott telt med god plass.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå har jeg ikke telt fra noen av de hittil nevnte produsenter, men jeg vil nok råde deg til å tenke vekt om du mest skal bruke teltet på soloturer. Et stort romslig telt er digg under mange omstendigheter, men krever også mer tilgjengelig areal. Noen har nevnt en lengde på borti 5m. Med en sånn lengde er det ikke mange steder jeg hadde fått opp teltet i de områder jeg beveger meg i barmark sesong. 😉

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har ikke lest alle innleggene så dette har kanskje blitt nevnt før, men like vel. Hvis du skal bruke teltet om vinteren så bør du beregne plass for minst en person mer enn det som skal sove i teltet og så bør du beregne plass til ryggsekker + en kuldegrop i forteltet. Kuldegropa kan godt være så stor / dyp at du kan stå i den for å kle av og på deg. Det er også greit å ha plass til en kokeplass i forteltet.

De fleste små fjellteltene, 2 - 3 - 4 manns teltene har, etter min mening, for lite fortelt til å oppnå det jeg beskriver over, men et tunnel telt har ofte bedre plass i forteltet enn de andre typene. Men hvis det er vår, sommer og høst som er første prioritet så kan det tenkes at et tunnel telt blir litt stort og tungt hvis du bare vil ha muligheten til å ta en natt eller to med telt i snøen.

Jeg passerte en gang noen som var på tur med telt og ski. En av dem hadde en Hilleberg Akto og mente at den fungerte greit i snøen. Jeg har også en Hilleberg Akto, men jeg tror ikke dette ville ha vert førstevalget til vinterbruk.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har ett Hilleberg Nallo GT 3 og er veldig fornøyd med det. Har ikke brukt det vinterstid enda, men tviler på at det ville vært noe problem. Vi er to stykker pluss en hund og det er masse plass. Forteltet er stort og godt og gir god plass til både sekker og matlaging.

Mitt eneste ankepunkt er at jeg savner en lufteluke i fotenden i tillegg til skjørteventilen som allerede er der.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.