Gå til innhold
  • Bli medlem

Friluftskjøkken


bevern

Anbefalte innlegg

Annonse

Skriver under på Bjarne sin anbefaling om Trangia med gassbrenner. Det har vi brukt i fem år nå, solid, kan puttes i oppvaskmaskin når hjemme, tettpakket og lett å frakte. Perfekt for nybegynnere, fungerer flott til all matlaging ute. Gjør det enkelt, og bare kom deg ut med lettfattelig utstyr :) Så kan du heller avansere senere om du får behov for det. :)

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Den 15.12.2016 at 22.53, a_aa skrev:

Jeg bruker ofte en kinesisklagd "bålbeholder" som er sterkt inspirert av amerikanske Littlbug Junior - jeg kaller min noe uærbødig for "Piratebug". Kostet en hundrelapp. Det er en superenkel sak som består av 4 krumme plater i tynt rustfritt stål som klipses sammen på 10-20 sek. Jeg har i tillegg med et stållokk som jeg bruker som bunn. Jukser man med litt medbrakte tørrkvister/never og litt rødsprit, går det faktisk an å ta en halvtimes stopp og rekke både oppfyring, kaffebrygging, pølsevarming og kjapp rengjøring på den tiden - makseffekten er overraskende høy selv med bare 100-150 gram kvister. Og det er noe eget med bållukt og lett spraking og flammer fra bål - det er mer ordentlig tur da :) Men dette er jo tveegget -  røyklukt av klærne og sot på hendene er jo ikke nødvendigvis direkte moro bestandig... Vektmessig er man faktisk omtrent på nivå med en vanlig gassbrenner med gassboks og vindkjerm. 

De aller fleste kinesisklagde har byttet ut de krumme kjelestøtteplatene med et rett platekryss - det funker for så vidt helt greit når man bruker den, men er mer herk når man skal pakke den sammen igjen. Da får man en miks av rette og krumme plater, som liksom aldri vil ligge pent. Har begge typer, og har sluttet å bruke det rette platekrysset helt.

Nå er jeg så heldig at jeg har et eksemplar av "Tom´s Wood Stove"( @Tom42), eller faktisk har jeg både v1 og v2. Etter at de er kommet i hus har de jevnlig blitt brukt, noen ganger som eneste varmekilde, andre ganger i samarbeid med andre primusvarianter. Og som du sier det er noe eget med bållukt og røyk. Jeg skal ærlig innrømme at min tid med sånne små vedfyrte ovner er av relativ ny dato. Ikke desto mindre er jeg blitt helfrelst etter at jeg fikk min første "Blikkboksovn" av @Tom42. Den tar ikke mye plass og er følgelig alltid i sekken. Selv på høyfjellet skal det mye til å ikke finne nok brensel til en kaffetår. 

Etter at jeg fikk nevnte ovn i hus har jeg også testet ut en lignende type som du har. Min er også muligens et eksemplar lagd i Kina, men er kjøpt på IKEA. Der selger de en sak som til forveksling ligner på "Littlbug Junior", men IKEAS utgave er ment å oppbevare bestikk etter vask. Denne fungerer like godt som ovn som bestikkbeholder, men er betydelig vanskeligere å mate enn "Tom´s Wood Stove". Den er heller ikke så smidig pakkmessig. Så i sekken min ligger det nå alltid en Tom´s Wood Stove, enten alene, eller sammen med annen varmekilde. 

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har lest litt på nettet om disse små biomasseovnene. Det er to typer Hobo og Wood gas. Når noen "brenner" for et produkt er det ofte en grunn til det. Det jeg syns er rart er at det finnes nesten ikke filmer av godt brukte ovner, har nesten bare sett @Tom42 sine som er rustete og tydelig bærer preg av bruk. Alle filmer viser nye ovner uten sot og rust, blir automatisk litt skeptisk da jeg som tidligere røykdykker vet at slik er ikke den virkelige verden. Kanskje bør jeg kjøpe en av hver type og teste ut eller lage en selv. Er det noen her inne som har testet wood gas typen? Ser ut til å være enkel å lage av et par oljefilter.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

6 minutes ago, bevern said:

Når det kommer til gassbeholdere, er det litt 'hipp som happ'?

Forstår at det finnes ulike tilkoblingsutforminger og at korrekt type må velges, men sånn ellers, er en gassbeholder en gassbeholder?

De aller fleste gassbrennere bruker bokser med skrukobling, de har en ventil slik at du kan ta av boksen og sette den på igjen. Det finnes også beholdere som punkteres av en pigg når de monteres på brenner, de må stå påmontert til de er tomme. De kjennetegnes ved at de ikke har skrukobling (gjenger).
Noen gassbokser inneholder en blanding av butan og propan, de har litt bedre egnskaper i kaldt vær enn de som bare inneholder butan. Hvis du har en brenner med forvarmingsrør kan du snu boksen opp ned etter at du har tent opp, det er effektivt i kulde.
Et par produsenter har lansert det de kaller "vintergass", da er boksen innvendig kledd med papir/papp, det skal gi god effekt i minusgrader.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Brennere med forvarmingsrør er kjennelige ved at røret som gassen transporteres i går i en bue delvis over brennerhodet, slik at gassen blir forvarmet før den går inn i brenneren. Det bildet du linker til viser forvarmingsrør, det samme ser du på bildet til Radiosugge lenger opp i tråden, messingrøret går i en bue over brenneren.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

25 minutter siden, bevern skrev:

Mangler litt basiskunnskaper forstår jeg.

Kan du forklare hva forvarmingsrør er? Denne https://www.allrando.no/products/fire-maple-fms-118 skal visst ha "doble forvarmingsrør".

 

Legg også merke til at boksen er opp ned på bildet. På brennere med forvarmarmingsrør kan du gjøre det, da fungerer den bedre når det er kaldt.

Brennere uten forvarmarmingsrør blir flammekaster om du snur boksen..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 timer siden, Radiosugge skrev:

Har lest litt på nettet om disse små biomasseovnene. Det er to typer Hobo og Wood gas. Når noen "brenner" for et produkt er det ofte en grunn til det. Det jeg syns er rart er at det finnes nesten ikke filmer av godt brukte ovner, har nesten bare sett @Tom42 sine som er rustete og tydelig bærer preg av bruk. Alle filmer viser nye ovner uten sot og rust, blir automatisk litt skeptisk da jeg som tidligere røykdykker vet at slik er ikke den virkelige verden. Kanskje bør jeg kjøpe en av hver type og teste ut eller lage en selv. Er det noen her inne som har testet wood gas typen? Ser ut til å være enkel å lage av et par oljefilter.

Til Radiosugge

Vedr video.  Hvordan har du tenkt at en video skal se ut.  Er det hvordan den lages, og brukes, eller ku hvordan den brukes?  @rayun har lagt ut en videosnutt på Youtube.  Husker ikke helt hva han kalte videoen, men ordene "Toms Wood stove" var hvert fall med.  Men om du har helt spesielle tanker kan jeg jo sende deg et eksemplar. 

Generelt

Hobo ovn var den landstrykerne i Amerika brukte når de skulle "klargjøre" alkoholen som de kalte spriten.  Det var bare en fiskebolleboks som de ved hjelp av rusten spiker og en stein lagde en del luftehull i.  Jack London har skrevet mye om denne prosessen.  Og den som lurer på hvordan en hoboovn ser ut er det bare å slå opp på hjemmesiden til Andersj.se.  Ulempen med en slik ovn er at de mates fra toppen. 

Jeg har egentlig ikke noe grunnlag for å kritisere lignende ovner som er i salg, men jeg synes de er for små.  Fordelen, etter min mening, med min blikkboksovn er at lengden er på 14 cm. Dermed må man ikke mate så ofte.  Og om veden er for lang er det bre å skyve innover etter hvert.

Når det gjelder blikkboksovnen skal jeg ta frem en prototype jeg har liggende. Blir videreutviklingen vellykket kan alle lage seg et eksemplar.  Men dette skal jeg komme tilbake til.  

På den andre siden om du har tanker

.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk Bjørn J!
 

1 hour ago, Omnilite said:

Legg også merke til at boksen er opp ned på bildet. På brennere med forvarmarmingsrør kan du gjøre det, da fungerer den bedre når det er kaldt.

Har det noe for seg å snu boksen ellers? Dvs. når det ikke er kaldt?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

6 minutter siden, bevern skrev:

Takk Bjørn J!
 

Har det noe for seg å snu boksen ellers? Dvs. når det ikke er kaldt?

Ved å snu boksen øker effekten også noe. Med boksen opp ned er drivstoffet i boksen flytende til det kommer til forvarmingsrøret da fordamper det. Det er også lettere å få tømt boksen helt når den er opp ned. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Slår et slag for Trangiaen. Stabilt og værbestandig. Bruker 25-serien med gassinnsats. Kan lage mat til hele familien der. Neste innkjøp nå blir 28-serien (mini) sammen med Triangle (slik at gassinnsatsen kan brukes også der).

Suppler med kjøkkenutstyr fra barneavdelingen til Ikea og du er klar for det meste 😊;

 

20161030_101724.jpg

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

22 timer siden, rayun skrev:

Der selger de en sak som til forveksling ligner på "Littlbug Junior", men IKEAS utgave er ment å oppbevare bestikk etter vask. Denne fungerer like godt som ovn som bestikkbeholder, men er betydelig vanskeligere å mate enn "Tom´s Wood Stove". Den er heller ikke så smidig pakkmessig.

Tror nok både du @rayun og @Tom42 har fullstendig rett i at åpning i siden gjør innmating enklere.

Men det går også an å forenkle toppmatning, selv om det ikke bli like enkelt som sidematning. Det blir ikke helt rettferdig å sammenlikne Littlbug-utformingen med IKEAs Ordning-beholdere, nettopp fordi den er designet for å forenkle toppmatning - de høye kjelestøttene gjør at du med en "normal" kjele kan legge inn pinner på skrå ovenfra. Her putrer litt kyllinggryte i en 1,8 ltr kjele, og det går fint an å putte pinner inn mellom kjele og "bålbeholder" uten å løfte av kjelen:

Kyllinggryte (UP4200567).JPG

Den andre grunnen til at sammenlikningen med IKEA ikke er helt rettferdig, er jo at Littlbug-utformingen er foldbar. Den krumme formen er faktisk enkel å pakke ned.

Jeg sier ikke at denne ovnen er "bedre" en Toms Wood Stove (som ser ytterst brukendes ut), men den er nok et par hakk bedre enn IKEA-løsningen :) 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

17 minutter siden, a_aa skrev:

Tror nok både du @rayun og @Tom42 har fullstendig rett i at åpning i siden gjør innmating enklere.

Men det går også an å forenkle toppmatning, selv om det ikke bli like enkelt som sidematning. Det blir ikke helt rettferdig å sammenlikne Littlbug-utformingen med IKEAs Ordning-beholdere, nettopp fordi den er designet for å forenkle toppmatning - de høye kjelestøttene gjør at du med en "normal" kjele kan legge inn pinner på skrå ovenfra. Her putrer litt kyllinggryte i en 1,8 ltr kjele, og det går fint an å putte pinner inn mellom kjele og "bålbeholder" uten å løfte av kjelen:

Kyllinggryte (UP4200567).JPG

Den andre grunnen til at sammenlikningen med IKEA ikke er helt rettferdig, er jo at Littlbug-utformingen er foldbar. Den krumme formen er faktisk enkel å pakke ned.

Jeg sier ikke at denne ovnen er "bedre" en Toms Wood Stove (som ser ytterst brukendes ut), men den er nok et par hakk bedre enn IKEA-løsningen :) 

Hva med vekten?  Min blikkboksovn veier 165 gram

Lenke til kommentar
Del på andre sider

8 minutter siden, Tom42 skrev:

Hva med vekten?  Min blikkboksovn veier 165 gram

Veide den akkurat nå: 139g med litt sot :D  Men jeg tar alltid med det lokket som du ser på bildet, og det veier 101g - så da er vi på nøyaktig 240g ...Bruker også en litt solid pakkpose med glidelås, og tar vi med den er vi på 270g. Så det spørs litt på hva man skal inkludere i vekten.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Her var det mye lovord om Trangia, og ikke noe galt med det, men det finnes jo andre alternativer også.

Mitt første ankepunkt angående Trangia er volum, og så litt vekt. Det blir en ganske stor kjøkkenavdeling som skal ned i sekken hvis du satser på Trangia.

Sommerstid bruker jeg en liten gassbrenner og en kjele til å koke vann i. Dette holder til de fleste småturene. Så supplerer jeg med en lett stekepanne hvis jeg beregner å steke fisk eller lignende. Jeg har en aluminiumspanne hvor håndtaket kan brettes inn og da tar den nesten ingen plass. På turer hvor det kan være aktuelt å lage mat i en gryte, potetmos, lapskaus etc. så har jeg en gryte som er akkurat så stor at kjelen med gassbrenneren passer oppi, og noen ganger kan det være greit å ha en vindskjerm rundt brenneren. Jeg bruker den samme vindskjermen som følger med Omnifuel brenneren, men det finnes jo andre typer også som funker helt greit.

 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

53 minutter siden, Bjarne H.S. skrev:

Hvordan er blikkboksovnen inni teltet? Kokkelerer dere i ytterteltet i uvær? 

Som svoren stormkjøkkentilhenger aner det meg hvor du vil hen.  For ingen ting er så støtt som et stormkjøkken.  I mange år var det mitt førstevalg - og det eneste. 

Men til spørsmålet.  Nå har jeg aldri hatt behov for å fyre opp inne i teltet så jeg kan i skrivende stund ikke gi et fullgodt svar.  Dette fordi jeg kamperer i min lille Akto, og i tillegg har jeg hund.  Derfor åpner jeg forteltetduken og fyre opp med ved under baldakinen -  mens jeg ligger godt nede i soveposen. 

Dette er også situasjonen vinterstid, fordi alderen har krevet sin rett, jeg har nok allerede gått min siste tur.  Derfor innskrenker vinterturismen seg til det magiske: "en natt ved bålet" - uten telt.  Og der kan jeg drømme - også om fordums hvite vidder

Men om jeg skulle ta utfordringen på sparket ville jeg nok snudd en kjele og plassert ovnen på den, nå med gassbluss montert. På den andre siden ville dette av sikkerhetsgrunner blitt støtt nok, så jeg får legge hodet i bløt - om noen dager.  Dette fordi jeg nå holder på med prosjektet:

"Å lage en fullgod blikkboksovn på en ny måte slik at det nærmest kan gjøres på kjøkkenbordet - av alle - uansett "bare venstrehender" .

DSC_0017 (640x360).jpg

PS.  "------så jeg får legge hodet i bløt - om noen dager".  Antar at det allerede finnes gode løsninger "en plass der ute".

 

 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, Bjarne H.S. skrev:

Hvordan er blikkboksovnen inni teltet? Kokkelerer dere i ytterteltet i uvær? 

Har brukt ovnen i ytterteltets åpning. Siden den er såpass lav at varmen kan (vil) antenne underlaget bør den stå på noe IKKE brennbart. Har du den godt innenfor åpningen får du Mygg og knottfritt telt. Foretrekker selv å ha den langt ut i ytterteltets åpning eller eventuelt innunder tarpen sånn som du kan se at @Tom42 bruker den. Kan ses på noen av bildene til @Tom42, eller på en av mine filmer (titanium20i på youtube). 

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

13 minutter siden, REs skrev:

Her var det mye lovord om Trangia, og ikke noe galt med det, men det finnes jo andre alternativer også.

Mitt første ankepunkt angående Trangia er volum, og så litt vekt. Det blir en ganske stor kjøkkenavdeling som skal ned i sekken hvis du satser på Trangia.

Sommerstid bruker jeg en liten gassbrenner og en kjele til å koke vann i. Dette holder til de fleste småturene. Så supplerer jeg med en lett stekepanne hvis jeg beregner å steke fisk eller lignende. Jeg har en aluminiumspanne hvor håndtaket kan brettes inn og da tar den nesten ingen plass. På turer hvor det kan være aktuelt å lage mat i en gryte, potetmos, lapskaus etc. så har jeg en gryte som er akkurat så stor at kjelen med gassbrenneren passer oppi, og noen ganger kan det være greit å ha en vindskjerm rundt brenneren. Jeg bruker den samme vindskjermen som følger med Omnifuel brenneren, men det finnes jo andre typer også som funker helt greit.

 

Gratulerer med nytt profilbilde.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

38 minutter siden, Tom42 skrev:

Gratulerer med nytt profilbilde.

"Forandring fryder", er det ikke det det heter?

Bildet er tatt på toppen av Fidjadalen, mellom Blåfjellenden og Mån, Frafjord. https://no.wikipedia.org/wiki/Fidjadalen

Dalen er en typisk U-dal som er gravd ut av isen i løpet av siste istid. Navnet Fidja kommer fra gammalnorsk og betyr noe som er langt og smalt. På Island så jeg en gang to veiskilt som stod på den samme stanga og viste i hver sin retning. På det ene stod det Fidjadalur og på det andre stod det Breidadalur. Fidjadalur gikk som et smalt "Jøtulhugg" inn i fjellet fra et stort åpent område og det var ikke mulig å missforstå betydningen av ordet. Andre assosiasjoner til dette ordet for stå for hver enkelts regning.

Endret av REs
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Da har jeg valgt å gå for Trangia 27-6 HA og gassbrenneren fra Magasinet. Stor takk til alle som har kommet med innspill, og spesielt Radiosugge som har gått inn på detaljnivå. Det er viktig for oss som ikke har så god peiling fra før av.

Så går det videre til neste post i programmet...dere vil nok se meg i en annen del av forumet om ikke så lenge ;)

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Den 14.12.2016 at 19.28, Tom42 skrev:

Eller du kan kjøpe en.  Nå har ikke jeg sjekket så nøye hvor en slik ovn er til salgs, men jeg vil anta at ved å søke på Ebay eller Youtube vil du finne svar.

Har en slik en. Fungerer glimende, men er litt fiklete å sette sammen til man har gjort det noen ganger. Kan brukes med ved (selvsagt), Trangia gassbrenner og Trangia multifuel. Finnes også i titan. http://www.backpackinglight.co.uk/wood-burning-stoves/RE108.html
 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har forresten en hjemmelaget sak også, bygget av en kaffeboks i stål. Fungerer flott den også, men er ikke like pakkvennlig. Går ned i sidelomma til sekken. Kan flyttes og tømmes for aske ved hjelp av ei kjeleklype fra Trangia. Tok nylig og laget en større åpning på den ene siden for lettere tilgang til mating under bruk.

005b.JPG

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.