Gå til innhold
  • Bli medlem

Jule tur i Stabbursdalen og Finnmarksvidda


zyrpe

Anbefalte innlegg

Da sitter jeg her neste siste dag på arbeid. De andre på kontoret er borte, så tillater meg litt privatsurfing på nettet. Har tidligere gjort noen halvhjertede forsøk på blogging, men dete har falt litt fra. Men den siste uka har jeg brukt dette nettsteded litt mer aktivt en tidligere, og må si jeg blir mer og mer begeistrert for siden. Ikke minst er folk her super trivelig og kommer med masse gode tips.

Ideen om å bruke juleferien til langtur kom for ca 1 mnd siden. Jeg bare kjente når jeg satt på jobb hvor lei jeg var, og hvor lite produktiv jeg var. Så ved en tilfeldighet når jeg satt å så igjennom bilder og videoer fra denne sommeren, kom jeg over en paradi jeg laget på Tonje Blomseth. Det første jeg ble overasket over var hvor mye respons det ble på videoen, det andre var at Tonje selv kommenterte på videoen. Men det som var den største vekkeren var at de som kjenner meg, sier at jeg er annerledes på tur. Rett og slett mer livlig. Så da var det egentlig avgjort, jeg måtte på tur så snart som mulig og det blir jula.

Har drevet jevnt og forberedt meg den siste måneden, går sikkert 1.5 timer hver dag på å sysle litt med pulkene (ja har to pulker med meg). Kunne sikkert vært mer systematisk, men det får bare være. Skal heller prøve å være flink underveis i turen å notere hva som funker og hva som ikke funker. I begynnelsen var det bare tungt å sette i gang med klargjøringen, regner med det er flere som har følt på det når man ikke helt har kontroll på alt utstyret og man ikke vet hvor man skal begynne. Men bestemte meg for at jeg skal ta litt hver dag istede for å tro at jeg får alt klart på to lange økter. Den siste uka har jeg vært i flytsonen. Jeg har vært klar nok til at jeg kunne dratt, men hver dag fliker jeg litt med ustyret og flere og flere detaljer faller på plass. I går pakket jeg opp hele Fjellpulken og gikk igjennom utstyret en gang til. Idag går jeg å grubler over at jeg ikke husker hvor jeg har pakket multitoolen, men jeg vet jeg har pakket den. Så regner med jeg må gå igjennom hele sekken som jeg har pakket på Pariser pulken. Men det er viktig arbeide å pakke opp og ned flere ganger. Det blir litt bedre for hver gang, og man lærer seg hvor alt er.

Nå er det sikker noen som vil spørre seg for hvorfor jeg har med to pulker. Grunnene er: jeg har med mye mat og drikke til både meg og huden, articbeddingen blir for stor for min Fjellpulken 125 L, har også med hagle og isfiskeutstyr, sist men ikke minst så liker jeg å ha pariser pulken som adme slede når jeg ligger i leir. Jeg bruker den til å sanke ved og dra isfiske utstyret med. Det leder meg litt videre hva om er ambisjonene med turen. Jeg og Einstein (38 kg glad labrador) skal kose oss masse. Vi skal ikke stresse med kilometer. Finner vi bra leirplass skal vi ha alt vi trenger for å ha det komfortabelt og velorganisert.  

Så turen fra Stabbursnes til Alta går 16 - 22 des. Dette blir en "testtur". Jul blir feiret på Alta camping sammens med familien, så setter jeg ut over Finnmarksvidda (Alta - Karasjokk) i romjula. Om noen ønsker å hive seg med, er det bare å sende meg en melding.

Endret av zyrpe
Oppdaterer som en blogg istede for logg

Vis rapporten i Turkartet

  • Liker 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Da er siste kvelden med pakking igang. Slik ser nå gangen min ut.Så alt skal bli klart til at jeg bare må slepe det ut døra og de 2 min til busstoppet. Hadde teltet oppe i går, og det viser seg at Fjellsport har sendt meg en gammel modell med dårlige stenger. Så allerede første prøveoppsettet på gårdsplassen bristet første stanga. Men har snakket med Fjellsport.no og de sender nye stenger som møter meg i Alta. Regner med at disse stengene som fulgte med tåler turen gjennom Stabbursdalen. Det er tross alt dobbelt med stenger i alle stangkanalene. Teltet ble satt opp på gårdsplassen med teltplugger hamret ned i den hardpakkede snøen. Einstein var ikke videre imponert, men tror nok han lærer å verdsette teltet når turen kommer igang. Det som er verdt å merke seg er at om man ser Ousland videoen om Patagonia teltet, samt ser bilder på forskjellige web sider hvor teltet selges så er den en lomme for bardunene, dette var kun på prototypen, og ble ikke med når man satte teltet i produksjon.

Kart ble ordnet i siste liten. Norgeskart.no fungerte ikke, og ingen av butikkene i byen hadde kart over området. Så postet på Kjøpe-Selge-Byttes Kirkenes på Facebook og fikk mange gode forslag. Til slutt endte jeg opp med en som hadde kart over området som jeg fikk låne. Det er mange bakdeler med avhengigheten med Facebook, men i slike tilfeller er det absolutt helt topp. 

Nå er det bare å krysse fingrene om man har husket alt, og tenkt på det meste som kan gå galt.

 

7P´s - Proper Planning and Preparation Prevents Piss Poor Performance.

PC160013.JPG

PC150010.JPG

PC150006.JPG

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Da fikk turen en brå slutt. Fikk skikkelige problemer imorrest og besvimte i teltet. Etter å prøvd å sove det av meg og kastet opp ringte jeg politiet og spurte om de viste noen som kunne hente meg. Endte med at AMK scramblet SEA KING som henta meg og bikkja. Teltet tålte hovringen til SEA KINGEN så det tåler vel stormen inatt. Nå skal i allefall alt kokeutstyr byttes ut. Tar imot alt av tips på hvilket utstyr som gir minst kullos.

IMG_1457.JPG

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Brukte første generasjons whisperlite. Flatbunnet panne. Men hadde også med meg en termoelektrisk lader. Går i allefall til innkjøp av nye brennere, skal ha noen hvor det er lettere å regulere effekten. Skal se om jeg kan ordne ett opplegg for å få løftet kjelen og laderen fra selve brenneren for brukt i teltet. Trolig var det den gode luftingen på teltet som berget livet mitt.

IMG_1452.JPG

IMG_1453.JPG

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Whisperlite og flatbunnet gryte/panne skal jo være gode greier, har brukt genII whisperlite og flatbunnet gryte/panne i fjellheimen uten problemer.

den termoelektriske laderen ser jo ut som en typisk synder, den er nok meget effektiv, og lager mye kullos på lik linje med kjeler med varmevekslere (uten at jeg har noe erfaring med den der, eller vet hva du har brukt når..)

Endret av Sig Man
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Brukte første generasjons whisperlite. Flatbunnet panne. Men hadde også med meg en termoelektrisk lader. Går i allefall til innkjøp av nye brennere, skal ha noen hvor det er lettere å regulere effekten. Skal se om jeg kan ordne ett opplegg for å få løftet kjelen og laderen fra selve brenneren for brukt i teltet. Trolig var det den gode luftingen på teltet som berget livet mitt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå fikk vi jo rapporten vi etterspurte, men dog ikke helt hva vi så for oss. Ikke desto mindre en viktig rapport som bør mane oss alle til forsiktighet når vi trakterer primusen innendørs. Skikkelig skumle greier. Fint du hadde dekning og fikk tilkalt hjelp og så håper vi både du og bikkja snart har det bra. Takk for at du delte kanskje årets viktigste turrapport.

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Synes å hugse at whisperlighten er overrepresentert i ein del nesten-ulykker iflg en eller annen rapport/ministudie av temaet? Evt var det i den storbehandlinga av brennere som Randulf Valle hadde for seg for nokre år sidan. Synes dog å hugse at det gjerne var i kombinasjon med varmevekslerkjele. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

http://www.friluftsliv.no/images/pdf/kullos.pdf

Whisperlite er brukt i alle episodene som er beskrevet, men i 6 av tilfellene er det også benyttet eta-power kjele (varmeveksler), i de to siste er det benyttet jotunspann som vindskjerm.

Ser man på tabellen som beskriver mengden kullos produsert av de ulike brennerene med ulikt drivstoff, så ser jeg ikke problemet med å bruke whisperlite med bensin. Alle som har prøvd whisperlite med parafin vet at det ikke funker mer enn sånn passe, og det kom er bra frem av tabellen (10ggr større CO-produksjon).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.