Gå til innhold
  • Bli medlem

Hvilke sekker oppfyller disse kriteriene?


Tudi

Anbefalte innlegg

Jeg har kikket litt på sekker til gubben, men det er jo så mange sekker der ute, og sikkert like mange meninger som det er sekker :)

Vi er ikke fjellvante, og har ikke kapasitet til at vi har lyst, men prøver oss mer og mer frem. Sekken skal brukes til type fjelltur med barna hvor vi skal dra med vårt store telt (Bergans Wiglo LT4), og det som trengs av utstyr. Han drømmer også om å gå en langhelg i fjellheimen alene, med et mindre telt.

Sekken må være stor nok til dette, men jeg ser for meg at 80-85 liter må holde? Det må også være muligheter for å henge div utenpå sekken (sovepose, telt, drikkesystem hadde også vært kjekt, evt lommer hvor drikkeflaske er lett tilgjengelig).

Jeg har sett på Arc'teryx Altra 85, som jeg heller imot, men ser at det ikke er muligheter for å feste noe utenpå denne(f eks teltet)?

Jeg har også sett på Osprey Xenith 88, som er forholdsvis rimelig, men jeg ser når jeg leser litt om denne at stroppeklemmene er ganske skjøre og flere sliter med at disse knekker lett ved stor belastning (som f eks å henge telt utenpå).

Bergans Trollhetta 95. har ikke lest meg nok opp på denne, men mener den har mange gode festeordninger osv.

Norrøna Svalbard synkron pack 80 kommer godt ut i tester, men har ikke studert nok til å se om den oppfyller kriteriene over.

Noen innspill eller anbefalinger?

 

Endret av Tudi
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Tror du har rett i det du sier at det er nesten like mange meninger som det er sekker. Jeg har tre sekker 45, 55 og 65 liter. Det kan på alle festes utstyr på fronten, på undersiden og under lokket. Dette er for meg viktig da det gir et større bruksområder og fleksibilitet. Den minste 45 liter sekken bruker jeg på turer i marka med 1 overnatting. 55 literen på fot turer på Hardangervidda og 65 literen på kano tur da jeg da kan unne meg litt mer luksus..Alle sekkene mine er fra Helsport. Solide ordentlige greier og ikke minst, Helsport kan man ringe og maile med for å få hjelp eller servise. I den størrelsen du er ute etter finnes Helsport Alta 85 liter og Helsport Svalbard 95 liter. På disse to sekkene kan du åpne fronten, en stor fordel når du skal pakke og også lettere å holde orden. På Helsport.no finner du også outlet siden her er det alltid mange gode tilbud. Jeg har selv kjøpt 2 telt og tre ryggsekker der. Klær til kona har det også blitt. Lykke til. 

TH2.JPG

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Veldig enig i at her finnes det like mange meninger som sekker (omtrent).
Jeg har noen mindre sekker på 30-50L. Et par billige med innebygd stol som egner seg fint til dagsturen langs elva med fiskestanga. To med spesielt flate og brede skulderremmer som bygger lite over skuldra og dermed egner seg godt til jaktsituasjoner. En har jeg fått tvangsutdelt av HV. Den andre har jeg kjøpt selv.
For dagsturer og turer med 1-2 overnattinger og bålfyring med bare det mest nødvendige medbragt holder dette i massevis.
Men så er det de turene som ikke passer inn i en tilfeldig helg da. Jo jeg kunne hatt en på 60L en på 80L og en på 110L for å dekke alskens ulike behov, typer tur, sesong osv.
Her har jeg heller gått for en Norrøna recon syncroflex på 125L. Den er nok overkill til mange av de turene jeg foretar men den funker til dem også. Sekken blir jo ikke brått ubrukelig bare fordi den ikke pakkes full. På den annen side. De turene jeg har på høsten hvor basecamp skal opprettes få kilometer fra vei for å gå dagsturer på jakt derfra så kommer den til sin rett. Siden etappene er korte er det muligheter for å drasse på alsken kjekt&ha-greier, masse ferskmat og annen luksus. Skal ikke dette bli drepen å bære på i en vending så bør man ha en sekk som tåler litt vekt.


Nå snakker du jo også om bergans wiglo LT4. Det veier over 6kg. Der alene er du oppe på ei bra vekt. Legg til annet fellesutstyr samt mat som barna klarer å spise og barnas nødvendigheter som kosebamser og livsnødvendigige dippedutter som favorittdukken, ipaden osv så er vekta fort temmelig drøy. Da ville jeg sett i retning bergans powerframe, bergans alpinist, norrøna recon syncroflex, norrøna pararanger, Helsport Svalbard 110L osv. Utstyr som henger å dingler på utsiden kan spare egenvekt på selve sekken (som da kan være mindre og lettere og gi deg mer futt oppover lia) men samtidig er det mer utsatt for skader i krattskog og ved tryning i steinura. Lettere at ting ramler av uten at man er klar over det også. For meg er det et poeng at ting i hodesak ligger inni sekken og ikke stroppes fast utenpå. Spesielt synes jeg mer eller mindre nødvendige ting som soveposer, telt og slikt hører hjemme inne i sekken. Ikke utenpå. Jeg ofrer heller maten. Mat kan du klare deg uten i flere uker om det trengs. Hypotermien kan derimot ta knekken på deg i løpet av et døgn. Litt dramatisk fremsatt kanskje men jeg vil påstå at 98% av turene du leser om her på forumet kunne folk klart å gjennomføre helt fint (foruten mye sutring) uten såpass som en energibar i lomma. Mange ville imidlertid fått store problemer uten beskyttelse mot vær og vind. Jeg har klart meg fint i sju døgn i november månede med regn/sludd/snøbyger fire-fem av dagene uten noe av dette foruten at vi fikk et varmt måltid en gang ca halvveis. Soveposen var det jeg savnet mest av alt. 
 
Sekkene jeg forespeiler blir nok for gubben din gjerne litt overkill til solo-turene der det er gode muligheter for å knipe inn på utstyrsmengden og vekta men samtidig er det mer økonomisk med en sekk som dekker alt enn to-tre-fire sekker med spesifikke formål. Miljøvernmessig har det også sine sider for den som er over middels engasjert i slikt.

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Finnes ikke noen fasit på spørsmålet nei, men som du er inne på vil det strengt tatt være tilstrekkelig med en sekk på 80+. Selv hadde jeg i mange år kun en Bergans (Fjellheimen?) 85L, men var aldri helt fornøyd med den, synes ikke den var spesielt god på min rygg og den ble i minste laget på enkelte turer. Forrige sommer var vi hele familien på langtur på Hardangervidda og i forkant av denne turen kjøpte jeg en Norrona recon pack 125L syncro flex, etter det har jeg ikke brukt noe annet. Denne sekken har stiv pakkramme og dett kombinert med syncro flex/roterende hoftebelte gjør sekken til en drøm på ryggen selv med svært tung oppakning. Jeg har i underkant av 40kg på ryggen i denne og det var bedre og gå med enn 18kg i den gamle Bergansen...

I tillegg har sekken feste for pulkdrag, den har avtagbare sidelommer som kan festes sammen med glidelåser så en har en liten dagstur sekk (denne løsningen er dog ikke veldig komfortabel og kun for småtteri og korte turer).

Jeg kan ikke annet enn å anbefale denne sekken, selv om den muligens er overkill til dagens bruk for dere er det alt i alt en sekk og "vokse" i om behovene og bruken skulle endre seg for dere etterhvert. Prisen ligger på rundt 4000,-

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har Altra 85, og den kommer til å bli for liten for bruket du illustrerer. Denne er ikke laget for å feste så mye utenpå, og det er det en grunn til. Alt som er flyttet utenpå sekken vil flytte tyngdepunktet og reduserer bærekomforten. Det eneste jeg fester utenpå er skumliggeunderlag.

Med det sagt: det er en veldig behagelig sekk, men for en langtur for meg alene med minitelt og liten sovepose så er den akkurat stor nok. Om jeg skulle hatt med et større telt, og kanskje mer enn en sovepose så blir det trangt. Jeg tror jeg ville satset på en av de store 120L+ sekkene som har store sidelommer hvor du kan ha mat og klær.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, her er det jammen tydelig at det sikker finnes like mange meninger som sekker.

De siste 5 årene har jeg gått fra å ønske meg en 130 liters Bergans Powerframe til å ønske meg en 50-liters Zpacks. Kan vel nesten si at det er som å gå fra det ene ytterpunktet til det andre. Det har vært litt av en reise. Jeg respekterer at ikke alle andre er enige med meg, men min påstand er at jeg har betraktelig mer glede i selve turen nå med mindre vekt på ryggen. Per i dag kan jeg faktisk pakke alt nødvendig utstyr (ekskludert mat og drivstoff) lettere enn storsekken jeg brukte for litt over 5 år siden.

I dag er det for meg helt utenkelig å ta på den gode, gamle 115-literen på tur i fjellet. Lettere sekk har samtidig gjort meg så enormt mye lettere til sinns også. 

I fare for å tråkke på noen tær vil jeg slå et slag for små, lette sekker og utstyr. Rett og slett fordi jeg skulle ønske noen hadde prøvd å overbevise meg om det samme før jeg startet innkjøp av eget utstyr.

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nimrad. Om du leser hovedinnlegget så ser du at han skal ha med unger på tur også. Ett stort telt og dilldall til ungene lar seg vel ikke så lett kombinere med lettpakking i en liten sekk. Unga skal ha det komfortabelt på tur. Det betyr bamser ol. 

Skal ikke si noe om sekk men tviler på at det holder med smått og lett. 

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Helt enig i at man bør tenke vekt og volum på alt, men behovet til TS er litt annerledes enn voksen mann på solotur. Med ekstra soveposer, liggeunderlag, klær og mat til barn blir behovet for volum større.

Når jeg og min fireåring er på helgetur klarer jeg meg akkurat med 88-liters Osprey Xenith. Da har jeg forholdsvis lett og lite volumiøst utstyr til meg selv. Skal man ha med utstyr til enda et barn og kanskje være på tur i flere dager blir det nok vanskelig å komme under 100 liter.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for kjempegode tilbakemeldinger:)

Jeg fikk ikke nevnt at ungene er forholdsvis store. Minste på 4 år er det nok som må bæres for, og som regel er vi begge foreldrene med på tur med hver sin sekk. Jeg tenker derfor at 85 eller 95 liter kan holde?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 minutter siden, Tudi skrev:

Takk for kjempegode tilbakemeldinger:)

Jeg fikk ikke nevnt at ungene er forholdsvis store. Minste på 4 år er det nok som må bæres for, og som regel er vi begge foreldrene med på tur med hver sin sekk. Jeg tenker derfor at 85 eller 95 liter kan holde?

Da bør du klare deg med en sekk i den størrelsen. Ta en kikk på f.eks. Osprey Xenith. Kommer også i 105-liters utgave om jeg ikke tar feil.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Den 14.12.2016 at 23.25, Nimrad skrev:

I dag er det for meg helt utenkelig å ta på den gode, gamle 115-literen på tur i fjellet. Lettere sekk har samtidig gjort meg så enormt mye lettere til sinns også. 

I fare for å tråkke på noen tær vil jeg slå et slag for små, lette sekker og utstyr. Rett og slett fordi jeg skulle ønske noen hadde prøvd å overbevise meg om det samme før jeg startet innkjøp av eget utstyr.

Ultralettpakking passer best til noen spesifikke varianter for tur. Det er fantastisk om man går alene eller kun pakker for seg selv, og fokuset med turen er å gå langt eller i tungt terreng. Men ikke alle turer trenger å være av den typen. Man trenger ikke alltid gå veldig langt. Noen ganger er koselig å kun dra et kort stykke og sette opp en base hvor man har det ekstra komfortabelt med litt unødvendig luksus, spesielt om man som trådstarter pakker for flere. Ikke alle er like fjellvante som folk her på forumet. Mange trenger litt ekstra for lære å trives ute i naturen.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Valget falt på en Bergans Trollhetta  95 liter. Så da havner den under juletreet i år:) Vi kommer til å teste med det vi trenger av utstyr for å se om der er plass til det vi føler vi trenger, og om den evt sitter godt på. Er den for liten bytter vi til 110 liter.

valget falt på denne fordi det ser ut til at den har mange praktiske løsninger, den veier ikke all verden (2,7 kg mener jeg, kontra Osprey xenith som er 2,4), og den har fått gode skussmål.

den virker også hakket mer robust, og jeg har inntrykk av at det er lettere å reklamere enn på de utenlandske merkene om ting skulle ryke.

Ikke minst så fikk jeg den til en veldig fin pris, 2300,- på den lokale sportsbutikken, som i tillegg yter strålende service og er gode på  Reklamasjonsbehandling. Så da får jeg bare håpe at det er en god sekk som dekker gubben sine behov:)

Endret av Tudi
  • Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 8 måneder senere...

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.