Gå til innhold
  • Bli medlem

Bra vintertur for total nybegynner på fjellksi?


Peterplys

Anbefalte innlegg

Jag har aldrig stået på ski i mit liv... Men jag er ganske van med fjellvandring forår-sommer-efterår. Jeg har kjøpt mit første par ski, Fischer E99 og ønsker at dra på tur i midt januar hvor jeg har to uker fri fra jobbet mit. Det kommer at bli en solo-tur.

1) Kan dere anbefale et turområde hvor der er ganske flat og ikkje så langt mellem hytterne? Gott for at øve sig at stå på fjellski.

2) Er det muligt at bli på en DNT hytte et par nætter og dra på dagsturer derifran? Tænkte kanske gjøre det de første 2-3 dager.

Jag har lesat vældig mya om sikkerhet i vinterfjellet og tager med sneskovl og vintertelt, even om jeg skal bo på hytte.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Hei,

1) kanskje du bør sei noko om kor i noreg du held deg så er det lettare å gje tips.

2)ja du kan bu på DNThytter mange netter. Nokre hytter må du bestille på i forkant. I tillegg er det ein del hytter som stenger heilt på vinterhalvåret så ver sikker på at dei er opne før du reiser. 

Dersom du aldri har vore på vintertur med ski før så finn deg ei hytte som det er kort veg til frå veg eller bane og bu der nokre netter, ta dagsturar og bil kjend med utstyr og begrensninger. Test utstyret ditt før du set i gong med hytte til hyttetur.Å orientera på vinteren er ein heilt anna verden enn å orientera på sommaren. Mange stader er det ikkje løypemerking før tidlegast vinterferie, sjekk dette med dnt før du evt reiser. Dropp teltturen no er mitt råd, bruk tid på å bli kjend med vinteren. Og sist men viktigast; ha respekt for vinterfjellet og vinterver!

 

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

14 timer siden, Peterplys skrev:

Jag har aldrig stået på ski i mit liv... Men jag er ganske van med fjellvandring forår-sommer-efterår. Jeg har kjøpt mit første par ski, Fischer E99 og ønsker at dra på tur i midt januar hvor jeg har to uker fri fra jobbet mit. Det kommer at bli en solo-tur.

1) Kan dere anbefale et turområde hvor der er ganske flat og ikkje så langt mellem hytterne? Gott for at øve sig at stå på fjellski.

2) Er det muligt at bli på en DNT hytte et par nætter og dra på dagsturer derifran? Tænkte kanske gjøre det de første 2-3 dager.

Jag har lesat vældig mya om sikkerhet i vinterfjellet og tager med sneskovl og vintertelt, even om jeg skal bo på hytte.

Vurder mindre områder f.eks Gausdal Vestfjell eller Øyer/Tretten fjellet hvor man også kan bruke Fjellstyrets hytter. Disse er ganske små og lettere å varme opp. Og har ganske kort distanse imellom.

http://www.gausdal-fjellstyre.org/index.php?option=com_content&view=category&id=41&Itemid=150

https://www.inatur.no/sok#?q=&f=[{"felt"%3A"type"%2C"sokeord"%3A"hyttetilbud"}%2C{"felt"%3A"fylker"%2C"sokeord"%3A"Oppland"}%2C{"felt"%3A"kommuner"%2C"sokeord"%3A"Øyer"}%2C{"felt"%3A"fraPris"%2C"fra"%3A"400"%2C"til"%3A"599"}]

https://www.inatur.no/sok#?q=&f=[{"felt"%3A"type"%2C"sokeord"%3A"hyttetilbud"}%2C{"felt"%3A"fylker"%2C"sokeord"%3A"Oppland"}%2C{"felt"%3A"kommuner"%2C"sokeord"%3A"Gausdal"}]

Dette er hytter som ligger i moderat fjellterreng med innslag av snaufjell og skog.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for alla de bra tips og forslag som er kommet!

Om dere inte har reknat ut det så er jag dansk. Så hvor i norge er inte så vikgtigt for mig, mest viktigt er at landskabet og muligheter passer til en nybegynner.

Ja, sør-norge ville så klart være at foretrække da det er flere lysa timer.

Jag har ganske stor respekt for fjellet, og teltning var ikke tænkt som en turplan men mere som en sikkerhet om der skulle bli storm og jag inte finner veg til hytta. Om området er lite og der er ganske mange hytter da kan det kanske undværes... 

Jag hoppas at ovenstående kan kombineres med flot og vildmarksaktigt landskab :) 

Gausdal fjellet ser vældig fint ut.

Endret av Peterplys
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Skal du solo i høyfjellet i januar bør du ha med mye utstyr du kan søke opp lister her på forumet eller bruke noen av disse:

Expedition Amundsen de har også kurs/treningssamlinger

Hvitserk link kurs og pakkelister

Er redd for at du gaper over for mye. Normalt er overgang fra 3 sesongers til vintertur i skog og mark et steg. Fra marka til høgfjellet er vel nesten to steg. Soloturer er også et steg. Gå på ski er også noen steg. Det du legger opp til er ikke trygt etter det du forteller at du har av kunnskap. Men legger du det riktig opp kan du få en fin ferie,  men januar i fjellet er ikke til å spøke med. Du bør ta inn på en hytte du kan kjøre til og ikke over tregrensa. 

 

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jag er van på længere soloturer i høyfjellet med telt og primus, også i vældig kalt og blæsande vejr + snø + regn. Men jag er ikke van på vinterfjell og ski. Du har helt rett Radiosugge, det er lite mye på en gang. For mig vil det dog være et enklere at bo på bua/hytta i stedet for telt, och det som jag hadde tænkt var at bli på hytte et par dager og bli trygg med skia, sen dra til en ny hytte/bua når vejret var klart og gott (og vejrmeldingen god), og inte lengere end 10-12 km i flat terræn, helst med klare terræn mærker at navigere etter. Men et begynnerkurs ville så klart være optimalt, det vil jeg undersøke. Høyfjell er ikke heller et krav for mig, så længe landskabet er fint.
 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fyrst må eg sei at du må berre kome deg ut, det er det viktigaste, ikkje sitt inne! Då lærer du masse.  Men legg inn ein god sikkerhetsmargin. Med det meiner eg at du bur ved veg eller liknande og at det er terreng som er fint til dagsturer og lett å orientera i. Dvs ha ei hytte eller motel/hotell der du kan bu fast til du er trygg på ferdigheter. Mange hytter i skogsområder østland-sørland men eg er ikkje kjend med desse områda. Finn ei hytte eller overnatting som du kan køyre eller ta toget til. Sjekk ut.no og ta kontakt med DNT i oslo eller kristiansand.

 

Endret av josteink
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Min første vintertur (siden militæret) gikk til Hallingskeid. Målet var kun å gå litt opp fra stasjonen og lage en teltleir. Vi var to. Været snudde plutselig og vi hadde ikke sjanse til å slå opp teltet i vinden. Vi prøvde lenge. Tiden løp fra oss, det blir mørkt og plutselig hadde vi holdt på med teltet til kl 23. Uten å spise siden middag.

Vi ble enige om at vi måtte spise, og ta en avgjørelse på om vi skulle søke ly i DnT-hytten, grave oss ned, eller forsøke teltet mer. Vi hadde allerede et hull vi hadde hatt pauser i, men vi fant ut at en så kald natt var ikke verdt det når hytten var 20 min unna. Sikten var heldigvis god, og vi fant veien ned. Dagen etter var det så dårlig sikt at vi ikke så nabohytten fra vinduet (og den ligger 10m unna).

Jeg anbefaler ikke Hallingskeid for å øve på ski egentlig, det er rimelig kupert. Da er nok Finse mer praktisk.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fjellet i januar på soloturer er veldig fort en tur som du må gjøre alt rett for å overleve. Det holder ikke med at landskapet er fint. Du bør lese tråder om redningsaksjoner her på forumet. Hjelper ikke om du har spot, Inreach eller Satelittelefon hvis været blir dårlig eller masse puddersnø. Da må du greie deg selv,  hjelpemannskap, Røde kors eller helikopter kan ikke hjelp deg da. Da er det bare å vente i teltet/ hytta til været blir bedre. Allemannsretten i Norge står sterk, men du må vite hva du gjør. Har gått i puddersnø hvor jeg brukte 45 minutter på ca 400 meter og det var nesten helt flatt. Under slike forhold er det ikke mulig å bruke snøscooter eller bandvogn. Januar og februar er tøffe mnd, det er en grunn til at mange løyper først blir merket til påsken. Vær også klar over at det kan merkes til hytter som ikke er åpne.

Vil anbefale deg å ta kontakt med DNT som @josteink sier.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Om du går til www.UT.no  og søker Gausdal vil du finne mye info om området. Det er aldri langt til f.eks Espedalsveien. Dette er fint startområde så lenge du har bra fjellutstyr, kan takle en overnatting ute og er normalt vant til tur. Lykke til.

Anbefaler ikke Finse eller Hallingskeid, dette er høyfjellsområder med mye mere vær og vind. Det er en grunn til at vi kiter mye der. Gå for noe som ligger sør-øst. Mer stabilt, mindre våt nedbør, mindre vind, men allikevel mye snaufjell. Lett å ta tog e.l. fra Oslo, ca 3 timer kjøring.

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det ser vældig gott ut PTG, tusind takk. Det var præcis en sådan anbefaling som jag hadde håbet at få. Jag tænker at leie en hytte i område der og gå på dagsture fra den og kanske kombinere med lite bua om vejret tillader det. Det er bra at holde sig nære vei. Jag har just skrevet den lokale fjellforening som er vældig hjælpsomme. Min utfordring er nu at finde en hytte nære vei som også gir adgang til bra dagsturer :) 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei!

Her føler jeg at du vil lære å sykle samme dag som du vil sykle offroad. Det viktigste for deg må være å lære å bruke redskapen før du prøver å mestre terrenget. Det betyr at du må starte i et snilt terreng hvor ikke værforhold / terreng gir deg større utfordringer enn du mestrer.

Dersom du bor på Jylland vil jeg foreslå Hirtshals - Larvik / Langesund og derfra til Skrim sør for Kongsberg.Det tar deg 2 timer fra du er i land til du er oppe på Skrim Der finner du ubetjente Ivarbu ca 500 meter fra parkeringsplassen. I området finner du flatt vann til de innledende skiturene, oppkjørte spor som letter skigåinga og du har mulighet for hytte til hytte tur til Darrebu og Sørmyrseter. Dersom du etterhvert føler mestring og vil prøve deg i mer fjellterreng kan du dra til Blefjell. På VesleBle finner du lett terreng som egner seg for en nybegynner og du kan finne overnatting på ei lita betjent fjellstue. Nord på Ble finner du Eriksbu, nok en ubetjent hytte. Skal du dit må du være såpass god på ski at du mestrer enkle nedoverbakker med sekk på ryggen.

Bor du på Sjælland tar du båt til Oslo, kjøreturen til Skrim fra Oslo vil være omtrent den samme som fra Oslo.

Det er et dansk ordtak som sier at det er bedre å sitte på kroen og tenke på kirken enn å sitte i kirken og tenke på kroen. Det er i hvertfall bedre å sitte på land og ønske seg på havet enn å sitte på havet og ønske seg på land.

Ikke lag turen slik at du mest av alt ønsker deg hjem og unngå at du må utsette redningsmannskaper for fare fordi du ikke valgte tur etter evne.

Lykke til! Hilsen EirikW                                                                                                                                                                                     

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har gått mye på vesle ble, og det er veldig bra skiterreng. Alle barnefamiliene kan få en til å tro at det er et trygt og fint sted på godværsdager.

Jeg tror det er svært viktig å få med seg værmeldingen og respektere den. Det er bedre å måtte karre seg hundre meter tilbake til hytta enn 7km. Er man over tregrensen kan vinterværet bli bra utfordrende i Norge.

Merket det godt på Gol hvor jeg den ene dagen koste meg midt på fjellet i sol og stille vær. Dagen etterpå blåste det storm på samme stedet. Tok meg en kort tur ut fra hytta og fant ut hvor ubehagelig vindkast som pisker deg med is kan være. Det får meg til å tenke at slalombriller nok er smart å ha med!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jag vil sige at jag drar på tur i januar. Å det blir på fjellski :) Om jag så bara skal side på en hytte nære en vei og titte ut på stormen og gå på 50 meter korte dagsture.

Jag trivs faktisk vældig fint med ensomheten i en lite hytte om det skulle bli til nogle uker uten godveir. Tar med en god bok og lidt kaffe ved siden af al sikkerhetsutstyret:)

Jag skal ta fornuften med mig i alt som jag gør og inkludere alle de fine råd som jag har fåt her. Tusind takk.

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 måned senere...

Jeg tænker det er god stil at skrive hvorledes det her endte.

Jeg fandt et bra kurs og var med en gruppe til et langredsområde i Rondane. Vældig fint, venabygdafjell.

Jeg lærte følgende som begynner:
1. Det er vældig svært at stå på ski om en ikke har hat dem på føtterne før ;)
2. Du bliver ikke bra nok på en uke til at kunne dra sikkert på tur alene.
3. At stå på ski med vintersæk stiller høye krav til balans og øker sandsynligheden for at falde samt gør det endda sværre at komme sig op igjen.
4. DET ER KJEMPE GØY AT STÅ PÅ SKI!

 

I fremtiden ville jeg turde leje en hytte og gå på dagsturer alene, men jeg vil fortsat vente til jeg for mere skierfaring med at dra alene fra hytte til hytte.

Dro på en tur alene ind i Vuludalen og gik rundt til Vuludalsbua, Eldåbu og Svabua på snesko. Kjempe fin tur.

 

  • Liker 9
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så flott @Peterplys. Fin start på skikarrieren 🙂 og fornuftig plan for videre progresjon. Jeg har trent nybegynnere (voksne)  på ski en uke hver vinter i 12 år nå, og de første dagene er som regel både morsomme og veldig frustrerende, men daglig litt fremgang så gir det utrolig mye mestringsfølelse og glede.

Lykke til videre!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.