Gå til innhold
  • Bli medlem

Feste av telt til is


Torbjørn Tobiassen

Anbefalte innlegg

Hei

Ville høre med folket hva de benytter for å feste teltet sitt til is. Tenker da mest primært når en camper ute på isen i forbindelse med isfiske

Jeg har en "isbor" som fjellklatrere benytter, så setter jeg kvister/greiner (alternativt veistikker, men har ikke lyst å levne rester av dette når de fryser fast i hullene) i hullene eller så bruker jeg store treskruver (er litt tungvint, da jeg må ha med verktøy for å få de løs). Jeg har lettet etter noen som kan skrus for hånd men har ikke funnet enda. Noen tips?

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
4 minutter siden, kvitknekt skrev:

Varmtvann for å smelte isen og så putte vanlige teltplugger nedi hullet, som da etterhvert fryser til igjen? Fryser kanskje ikke fort nok... Bare en kjapp tanke

Teltpluggene vil nok bli veldig vanskelig å få ut igjen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

5 timer siden, Twistar skrev:

Enig at isklatreskruer er dyrt, har en som jeg benytter men kan ikke ha til alle festene på teltet. synes de fra Aliexpress ser mest egnet ut.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Isskruvar. Kostar en del men finns ofta att köpa brukt på finn och facebooks sida för bruk klatreutstyr. Håller i evigheter, men kan kräva omslipning. Sitter hårt som fan själv, och är lätta att skruva ur om du t.ex. vill flytta tältet till en annan plats.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Disse fungerer meget bra. Brukt på lavvo i sterk vind og tåler juling  http://www.ebay.com/itm/Camping-Strong-Light-Weight-Tent-Camp-Pegs-Peg-Lot-Bulk-Quality-Screw-Stake-Hand-/302039724627?hash=item4652f87253:g:9pEAAOSwaB5XrR6w

fåes billigst i Norge faktisk 

http://www.fisketid.no/helaars-teltskruer-sommer-vinterbruk-p-4594.html

Eneste forhold jeg har slitt litt er på våren og vårsola treffer dem , da leder de varme for godt og de kan smelte løs. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 minutter siden, lars p skrev:

Disse fungerer meget bra. Brukt på lavvo i sterk vind og tåler juling  http://www.ebay.com/itm/Camping-Strong-Light-Weight-Tent-Camp-Pegs-Peg-Lot-Bulk-Quality-Screw-Stake-Hand-/302039724627?hash=item4652f87253:g:9pEAAOSwaB5XrR6w

fåes billigst i Norge faktisk 

http://www.fisketid.no/helaars-teltskruer-sommer-vinterbruk-p-4594.html

Eneste forhold jeg har slitt litt er på våren og vårsola treffer dem , da leder de varme for godt og de kan smelte løs. 

Ser jo bra ut, er litt lik de som jeg fant på aliexpress: https://www.aliexpress.com/item/2015-New-Ice-Fish-fixed-ice-pitons-4-pcs-Lot-screw-tent-pegs-nail-tent-aluminium/32537867058.html?spm=2114.13010308.0.0.0XPHCx

Hvor lange er disse? de du viser til ser også kanskje mer solid ut!

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

19 minutter siden, Torbjørn Tobiassen skrev:

Ser jo bra ut, er litt lik de som jeg fant på aliexpress: https://www.aliexpress.com/item/2015-New-Ice-Fish-fixed-ice-pitons-4-pcs-Lot-screw-tent-pegs-nail-tent-aluminium/32537867058.html?spm=2114.13010308.0.0.0XPHCx

Hvor lange er disse? de du viser til ser også kanskje mer solid ut!

 

De jeg har ca 8 cm med gjenger og er 13-14 cm i lengde totalt. Tipper det er samme opplegget alt dette her, er alu fra kina alt sammen. Men sitter gjør dem. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis du er på isfiske så har du jo med borr vil jeg tro. Dersom du borrer på skrå mot teltet så kan du bare tråkke snø i hullene og bruke vanlige snøplugger. Ettersom det kan være vanskelig å finne nøyaktig festepunkt så gjør det ikke noe å borre de litt for langt ut og bruke taustumper til teltets festepunkter. Barduner har jo egen stramming uansett.



Hvis det skal isfiskes fra inne i teltet så er det VELDIG LURT å prøveborre der teltet skal stå før man slår det opp. Noen steder er det overtrykk undeer isen og det vil komme jevn vannstrøm opp av hullet. Det blir fort lite trivelig så sørg for å slå opp et sted det ikke er overtrykk. Jeg vet om flere som har gjort den tabben og har måttet flytte telt eller lavvo midt på natta når snøunderlaget begynner å mette seg med vann....

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 5 uker senere...
Den ‎13‎.‎12‎.‎2016 at 22.18, lars p skrev:

De jeg har ca 8 cm med gjenger og er 13-14 cm i lengde totalt. Tipper det er samme opplegget alt dette her, er alu fra kina alt sammen. Men sitter gjør dem. 

Hei da har jeg mottatt disse i posten, virker bra de men kanskje ikke så skarp som jeg hadde forventet. Jeg har ikke testet de enda, men hvilken erfaring ar du med dem, må disse gjøres skarpere før bruk?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, Torbjørn Tobiassen skrev:

Hei da har jeg mottatt disse i posten, virker bra de men kanskje ikke så skarp som jeg hadde forventet. Jeg har ikke testet de enda, men hvilken erfaring ar du med dem, må disse gjøres skarpere før bruk?

Ikke gjort noe med mine jeg altså. Bruke dem i helga og hadde ikke problemer med å skru de ned. Eneste som kan skje noen ganger er at isen rundt der du borer knekker opp i starten. Spesielt på stålis.

Jeg og kompis lå på isen under uværet som vår forrige helg og telt sto støtt de

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Den ‎13‎.‎01‎.‎2017 at 17.05, lars p skrev:

Ikke gjort noe med mine jeg altså. Bruke dem i helga og hadde ikke problemer med å skru de ned. Eneste som kan skje noen ganger er at isen rundt der du borer knekker opp i starten. Spesielt på stålis.

Jeg og kompis lå på isen under uværet som vår forrige helg og telt sto støtt de

Høres bra ut, skal teste de til helgen!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har kastet den. Men den så akkurat ut som på bilde. Testet den på stålis og på tæla mark. Andre isskruer jeg har sett er i stål. Var skeptisk og kjøpte derfor en for å teste den ut. Bilde fra ebay. Ser jo flott ut på bilde, og er sikkert en alu kopi av en i stål. Ta de du har ut på isen og test de, kan være jeg var uheldig men tror ikke det sett i lys av materialvalget.IMG_1445.PNG

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.