Gå til innhold
  • Bli medlem

Vanntett skallbukse eller softshell med overtrekksbukse...?


Kristina_P

Anbefalte innlegg

Skal inverestere i ny(e) bukse(r) til fotturer, til bruk både i den norske fjellheimen og til en trekkingtur i Himalaya. Jeg går ikke noe særlig på ski så bruksområdet er hiking/trekking. Totalen må være vindtett, komfortabel (helst med stretch), pustende og vanntett. Jeg heller mot softshellbukse, med merino under når det blir kaldt, og en tynn goretex, type paclite, el lignende til å trekke over når det kommer regn (har sett på Bergans super lett). Alternativet er å skaffe meg en mer robust skallbukse og så bruke kun longs under den. Den må da ha gode luftemuligheter, da jeg ikke er veldig fan av å gå med klamme skallbukser i utrengsmål.

Noen som har gode erfaringer å dele? 

Endret av Kristina_P
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Personlig liker jeg lett turbukse og en packlite GTX bukse. Var det jeg brukte i sommer og det har vært bedre enn alle andre løsninger jeg har brukt før. Har enten fjellreven, thigts eller en veldig tynn Arc'teryx-bukse. Og en regnbukse fra Arc'teryx. Når det regna som verst så var det kun stilongs og regnbukse hele dagen. Ble aldri klamt og jeg vassa i vann over støvleskaftet uten å få vann oppi støvlene. Den buksa redda mye av sommerens turer i vestlandsregn. 

Har skallbukse til ski. Men den funka supert til vintertur også. Spesielt når jeg krabba rundt i snøen. Men måtte lufte underveis da den ble varm når jeg gikk. Men den egner seg kun på vinter og i snø. Ellers blir den for varm og stiv. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Etter mye prøving og feiling har jeg endt opp med samme combo som @Gittiamo Bruker mest fjell-tights som har stretch ned til stegjernbeskyttelsen. Bruker Salewa nå, men liker tights fra Millet best(selv med dårlig kvalitet på sømmer).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.