Gå til innhold
  • Bli medlem

Nytt telt, helsport Svalbard camp?


Otoen

Anbefalte innlegg

Ute etter nytt telt for helårsbruk.. Komfort i forhold til innvendig plass er viktig.. Stort sett blir det trolig poden og jeg på tur, men når jeg først kjøper nytt telt ønsker jeg at muligheten er fint tilstede for samboer og datter også:). Har en helsport Varanger camp 8-10 lavvo inkl vedovn fra før, som er genial i nærheten av bilen.. Har også Rondane 3-manns, noe jeg syns blir for lite.. (Skal selges).  Jeg er 195 cm lang, vil gjerne ha muligheten til å sitte i teltet, samt greit kunne bevege meg uten å måtte lirke meg rundt. Vekt er ikke fryktelig viktig, men greit å ha det i bakhodet... Teltet vil bli benyttet sommer som vinter, fyre med primus vinterstid. Ønsker stor plass i ytterteltet slik at man kan lage kuldegrop og bedrive matlaging der..  Størrelsestanken er tatt ut ifra behovet for komfort, særlig med små barn.. 

Svalbard camp serien til Helsport ser jo topp ut.. Tenker 5-pers eller 6-pers... 6-personsmodellen er jo mega, men duverden så kjekt:). Vekta på disse er innafor tenker jeg, prisen er høy, så håper å finne enten brukt eller på tilbud. 

Tja, er det noen andre gode alternativer? Tips? Erfaringer? :). 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Enig i det med døra, slik jeg kan se ut fra bildet... Men ser jeg kun på målene så snakker vi brukbar plass:). .men, 5 pers er svært aktuelt... Fjellheimenmodellene er vel også aktuelt, men de blir noe lavere.... Ligger vel på ca samme pris også når vi snakker 5+.. 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har brukt Svalbard 3 i mange år, hadde den gamle typen som var svært lav så det var ikke noe særlig å bruke om sommeren. Mye kryping.. 5 camp er nok en ypperlig løsning for en familie på 4.

Det er et godt telt som tåler det meste! Trenger ikke tenke så mye på værforhold når du ligger i det, uansett hvor vinden skulle komme fra. Eller hvor mye snø som laver ned. Skulle jeg finne noe negativt så ville det være at det er kun 1 inngang.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg kan absolutt anbefal deg å ta en kikk på Hilleberg Keron 4GT. God plass til 4 voksne.

Selv har jeg Keron 3 og Keron 4, med rette endevegger i innerteltet og to fortelt får man mye plass, i GT versjonen er det ene forteltet ekstra stort.

I tillegg får man et telt som holder i år etter år og uansett vær.

Endret av Arcticpeak
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

I forhold til pris så ender jeg trolig opp med Wiglo lt4 istedet... Men, litt usikker på hvor stor plassen er i de tre ytterrommene i forhold til evnt å lage en kuldegrop, lage mat etc..., 

svalbard 5 eller 6 er fortsatt aktuell hvis jeg finner til ok pris, men er jo dobbelt så dyrt. Usikker på om jeg trenger det:). Kommer ikke til å bruke teltet til ekstrembruk, men snakk om type pilketurer om vinteren med poden...kanskje hele familien etterhvert... Komfort og praktisk er viktig:). 

 

Har lavvo, helsport Varanger camp som ble benyttet i fjor bla... Inkl vedovn.. Denne er gull den, men veeeeeldig mye duk å tørke etter en helgetur, samt mye å dra med seg på en tur., ser for meg at type Wiglo inkl en primus omnifuel er kjekkere å ha med for en helgetur:). 

Tror fruen er mere positiv til ett lukket innertelt også i forhold til diverse småkryp om sommeren:)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

25% på xxl nå, så endte med å bestille Wiglo lt4 i rød farge..  Blir spennende å teste dette, og håper selvsagt jeg blir fornøyd:). 

Uanst, tusen takk for gode råd... Bergans ble det denne gangen, er fullstendig klar over at dette ikke er som helsport Svalbard serien, men men.... En helt annen prisklasse, så tar sjansen på å teste... Hvis ikke fornøyd blir det Svalbard:) 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, Otoen skrev:

Steike, Svalbard 5 camp på tilbud nå.... hmmmm.. 3000 kr mere enn Wiglo lt4, verdt det????? 

Du blir helt sikkert fornøyd med Wiglo, men, jeg tror du hadde blitt enda mer fornøyd med Svalbard. Det er helt genialt med så stort fortelt på vinteren. Plenty med plass til utstyr og plass til å grave skikkelig grop slik at du kan stå å kle på deg, samt stå å lage mat.

Jeg solgte mitt Bergans Helium Dome til fordel for Svalbard og har ikke angret ett sekund. Det eneste jeg egentlig ikke likte med Bergans var at det var for lite fortelt. Det samme vil det bli med Wiglo etter det jeg kan skjønne.

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.