Gå til innhold
  • Bli medlem

Nansen vs. Ingstad


Aleksander Berget

Anbefalte innlegg

Jeg er i tenkeboksen når det gjelder å skaffe meg et par nye fjellski. I første rekke står valget mellom Åsnes Nansen og Ingstad/Combat Nato, men er ute etter input fra noen som har erfaring med begge skia.

Fra før har jeg et par Storetind Carbon som jeg til nå har brukt på lange bortoverturer så vel som på toppturer. De gjør seg helt klart best oppover og nedover. Har valgt kortere lengde på disse i forhold til tidligere fjellski (172cm vs 190cm). Dette påvirker gåeegenskapene selv om det er en fordel på topptur.

Bruksområdet til de nye skia vil være følgende; må takle lange turer i kupert terreng, gjerne med ryggsekk i 20-35 kilosklassen. Jeg er mest opptatt av at de skal klare seg i løssnø uten å falle igjennom. Til sist kan de godt ha et minimum av kjøreegenskaper.

Jeg bruker Voile 3-pin wirebinding og Varg Polar 75mm skisko.

Takk på forhånd for svar!

A.B.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Har hatt flere par av begge skia de seinere åra. Ingstad er suverene i laussnø, Nansen er ikke like gode der fordi de er mye smalere bak enn forran. På grunn av det søkker de mer igjennom bak slik at du går i konstant motbakke. Har kompensert det med å flytte bindingene framover på skia, men det går ut over svingegenskapene. Ingstad er de bestre fjellskia jeg har hatt til å kjøre utforbakke med. Lettsvingte og morsomme. Nansen er litt stivere og kanskje best på hardt føre.

Det som er problemet med skia, i alle fall for meg er at de brekker. Har knekt ei til to ski i året de siste 5 til 6 åra, og har nå gitt opp Åsnes på grunn av det. De har ikke vært spesielt uvørent brukt, men jeg stiller i +100 klassa. Mulig det er det som er problemet. Andre som har tilsvarende opplevelser med Åsnes?

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har Ingstad og er ikke fornøyd. Synes Nansen er en mye bedre ski, med harmoni mellom bredde, stivhet og innsving. Ingstad har for mye innsving i forhold til stivheten på skien. Siden Ingstad er såpass stiv under midten får man ikke brukt innsvinget aktivt, og det blir vanskeligere å sette en bue. Den skien hadde vært mye bedre med en cm mer bredde på midten.

Det er nå min mening.. (Noen som vil kjøpe et par Ingstad med Voile 3-pin i 210 lengde?)

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har prøvd Nansen i våt løssnø og mener å huske "fenomenet" med at det føltes som å gå i en uendelig oppoverbakke selv på flata. Den gangen hadde jeg med meg et par "markaski" fra Madshus (kolossal feilvurdering), så vi bytta på å gå foran med Nansen og brøyte veg. Nansen var tross alt uendelig mye bedre enn madshus-flisa. 

Har derfor litt av et dilemma her virker det som. Storetind er jeg storfornøyd med til sitt bruk. Markaskia fra Madshus gjør absolutt jobben på hardt føre med innslag av skuterspor og løyper, så dette segmentet føler jeg er dekket. 

Tror derfor jeg er villig til å ofre ganske mye kjøreegenskaper for å få ei ski som gjør jobben under krevende forhold.

210 lengde tror jeg blir i lengste laget for meg. Har ei gammel ski fra fretex i den lengden og det blir fort mye krøll.

Hvis noen har innspill på andre ski enn Nansen og Ingstad som kan fylle behovet er jeg mottakelig for innspill. Fellesystemet er jo et argument for Åsnes, men Fischer har jo noe liknende (selv om jeg ikke har prøvd deres fellesystem sjøl).

A.B.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har både Ingstad og Rago (nå kalles de vel Amundsen) og er i grunnen fornøyd med begge skiene og bruker de om hverandre. Har ikke så mye å tilføye ellers, men man kan være oppmerksom på at Ingstad har forskjellig kvalitet om de er noen år gamle. Det var vel noe tull med produksjonen det første året.

Min første Ingstad røyk. Fikk ny på garantien, og det paret jeg har nå har vært helt fine.

Amundsen skia passer i et standardspor så vidt det er, men skoene striker i siden av sporet så man bør vel ha en slags plate for å løfte bindingene litt opp. Jeg går så sjelden i trikkespor at det ikke er noe problem. Var på treff med en gjeng fra fjellforum for 9 år siden - nesten samtlige hadde Åsnes Rago, men siden den gangen har det vel skjedd en utvikling kanskje

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hmmm, jeg er godt fornøyd med mine Ingstad, Voile 3pin Traverse  (10mm plate) og Crispi Svartisen. 

Kan innrømme at de var mindre lettsvingt enn jeg hadde trodd, men jeg kjører fint på de med rett føre. En bekjent som er bedre å kjøre enn meg kjører bra på alle fører.

Jeg synes de er spesielt gode å gå på "frihånd" med, altså gå opp egne spor. De bærer bra, er lettgått og det går fint å gå med godt driv med de. Sporene de lager blir fine. På hardt føre f.eks skuterspor subber de litt på midten, da søker jeg bare ut der det er litt løsere. Har gått dagsetapper på over 4mil med de. Jeg har +10cm i forhold til kroppslengde.

Har også Amundsen, lengden på de er +20, de flyter også bra, men de liker seg best i det sporet jeg gikk opp med Ingstad skiene, da går de som en kule. På grunn av mer spenn og smørelomme subber de ikke like mye, og sliter heller ikke på smurningen på hardt føre. Disse har jeg BC bindinger på. Jeg greier å kjøre disse også om det er et styrelag. Totalvekten på ski og støvler er merkbart lavere, og på de lange og flate turene er de virkelig i sitt ess.

Siden du har Storetind, så antar jeg du fortsatt vil bruke de der nedkjøringene er første pri. Tanken med Ingstad/Nansen er lengre turer der Storetind blir tungåtte, men turen likevel innehar nedkjøring som du ønsker trygghet i. Da tror jeg strengt tatt ikke Ingstad er et dårlig valg, jeg liker i alle fall mine.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Den 6.12.2016 at 17.29, Omnilite skrev:
Sitat

Siden du har Storetind, så antar jeg du fortsatt vil bruke de der nedkjøringene er første pri. Tanken med Ingstad/Nansen er lengre turer der Storetind blir tungåtte, men turen likevel innehar nedkjøring som du ønsker trygghet i. Da tror jeg strengt tatt ikke Ingstad er et dårlig valg, jeg liker i alle fall mine.

 

Stemmer. Storetind dekker behovet fullstendig på nedkjøringsfronten. Behovet er ei ski som bærer godt, som går an å gå langt med og som gir en viss trygghet nedover. Da ser det ut som om valget faller på Ingstad.

Takk for råd og tips.

Endret av Aleksander Berget
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Som god all-roundski: Nansen. Har køyrt Telemark ned frå dei slakare alternativa på Sunnmøre (25-30 grader) på desse i laussnø ved fleire høver, så har trøbbel med å tru att dei skal synke gjennom veldig (rett nok seig Norheim-stil).  På same tid er den anstendig å gå med. Om ein i tillegg har ei storetind frå før meinar eg at Ingstad utelukker seg sjølv. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Den ‎06‎.‎12‎.‎2016 at 17.06, Barskekarsten skrev:

Her er det gode betraktninger fra Pål-Trygve Gamme om de to skiene: http://www.utemagasinet.no/Utstyr/TEST-Ski-for-fjellet

Det var artig lesning. Jeg deler helt synet hans på Nansenskien.

Mulig mine 85 kilo blir for spinkle for Ingstadskiene, men de funker dårlig for "old skul" telemark, og enda dårligere om man prøver å carve på kant. Som Gamme skriver så må man pumpe med mye kraft for å få den til å svinge godt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er selv i tankeboksen hvorvidt jeg skal velge Ingstad eller Nansen. Har egentlig mest lyst på Ingstad, men har fått inntrykk av at Nansen er hakket mer fornuftig til "allround" bruk.

Uansett blir det en av de, så lurer da litt på hvilken lenge jeg bør velge? Har forstått det sånn at Ingstad bør være noe kortere enn Nansen. Jeg måler 184cm og veier 91 Kg.

 

Har foressten kjøpt Crispi Bre 75 mm hvis det skulle ha noe å si. 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.