Gå til innhold
  • Bli medlem

Energirik snacks uten nøtter


Live S

Anbefalte innlegg

Hva har folk med seg som snacks på tur? Jeg er ute etter ideer til snacks som ikke inneholder så mye sukker. Tidligere har jeg brukt mye tørket frukt, men jeg blir lei av at det blir så veldig søtt i lengden. I tillegg utgår nøtter på grunn av nøtteallergi. ("Spor av" nøtter går fint for min del)

Foreløpig er mine ideer:
Kokossnacks av kokosmasse, smør/fett og sjokolade
Gresskarkjerner
Mørk sjokolade
Tørket kjøtt/spekeskinke/spekepølse
Potetgull

Ideer til snacks uten nøtter? Hvis det er noe som er lett tilgjengelig på butikken og ikke alt for dyrt, er det også bonus.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
23 minutter siden, Live S skrev:

Hva har folk med seg som snacks på tur? Jeg er ute etter ideer til snacks som ikke inneholder så mye sukker. Tidligere har jeg brukt mye tørket frukt, men jeg blir lei av at det blir så veldig søtt i lengden. I tillegg utgår nøtter på grunn av nøtteallergi. ("Spor av" nøtter går fint for min del)

Foreløpig er mine ideer:
Kokossnacks av kokosmasse, smør/fett og sjokolade
Gresskarkjerner
Mørk sjokolade
Tørket kjøtt/spekeskinke/spekepølse
Potetgull

Ideer til snacks uten nøtter? Hvis det er noe som er lett tilgjengelig på butikken og ikke alt for dyrt, er det også bonus.

Du kan bruke karbohydrater som ikke er så søte: Havregryn, maltodekstrin, osv. Kun fettrik snacks vil ikke ha samme effekten, og man blir fort lei av det.

Dadler, som er relativt søte, er bra til å få ting til å henge sammen. Dadler, proteinpulver, kakao, mandelmel, havre og kokos kan danne grunnlaget for en energibar.
Gelatin kan også brukes. Du kan lage en fast gelé med havregryn, tørket frukt, eller saft. Etter du har kubet den kan du rulle bitene i en blanding av sukker og sitronsyre, eller maltodekstrinpulver. Likevel litt klissete og tåler ikke varme, men kan bli relativt energirike.

Olivenolje på flaske. Det går an å ta seg en liten slurk nå og da, men fett tas opp sent og gir ingen følt energiboost slik som sukker gjør.

Pulverbuljong med ekstra tilsatt gelatin. Gelatin finnes i pulverform, men det bør likevel bløtes lett før du rører det ut i varmt vann for å unngå klumper.
 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

En utfordring jeg ofte har når jeg går på vinterturer er å få fylt på nok energi underveis, særlig om det er veldig kaldt og surt. Det frister ofte lite å gjøre lange stopp å styre med mye kokkelering. Ofte kan dette resultere i at man går seg litt tom og det er ikke helt heldig...

Om man liker nøtter/nøtte/sjokolade blandinger så er det rask energi men syntes ofte det ble litt tørt og tungt å svelge ned på sikt. På noen turer i fjor eksprimenterte jeg litt med forskjellige typer pølser, bl.a. øl-pølser, spekepølser .o.l - Disse syntes jeg er lette å raske å få fordøyd og de kan i værste fall gnages på mens man går eller tar 5-10min pauser. Gir mye energi i forhold til vekt. Jo fetere pølser jo mer energi :) 

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.