Gå til innhold
  • Bli medlem

hvor mange grader "feil" er et kompass?


vikern

Anbefalte innlegg

Som de fleste vet vil et kompass "alltid" peke mot magnetisk nord, og når magnetisk nord ikke ligger på "sant" nord vil det bli en vis mengde feil på kompasskursen. For de fleste vil dette ikke være et nevneverdig problem, da man aldri følger kompasskurs slavisk men heller bruker kompasskurs for å finne et landemerke på kart som man deretter navigerer etter, osv. osv. Men hvor mye feil ligger det egentlig i et kompass når man bruker det her oppe på rundt 70 grader? Tanken kom etter at jeg for noen uker siden så på 71grader nord og deltakerne navigerte grundig feil på grunn av manglende navigeringferdigheter, i programmet forklarte de det dog vekk med at deltakerne hadde glemt å korriger for "feil" mellom "nord" og nord. Feilen skulle visstnok være på hele 11 grader. Jeg vet at i noen deler av Canada er det opp til 90 grader feil, men vi som ligger på "riktig" side av nordpolen ifht magnetisk nord har mye mindre "feil". Så, 11 grader? Er det sånn ca. rett eller hva? For min del er dette et ikkeproblem, såpass lommekjent er jeg at jeg som regel bruker verken kart eller kompass. Men av og til trenger alle å ta 10 min. til å se over kartet og ta ut en riktig kurs. Vil da en korrigering på 10-11 grader øst være på sin plass?(da magnetisk nord ligger mer vest en nordpolen for "oss")

Endret av vikern
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
11 timer siden, GJM skrev:

Klik på den position hvor du vil kende misvisningen 1f385.png

 

http://www.magnetic-declination.com/

jeg vet ikke hva som er riktig. I 71 grader nord så oppga de 11 grader østlig missvisning mens denne linken oppgir 12.5 grader på Varangerhalvøya hvor de befant seg. 

Det enkleste er å sjekke tittelfeltet på kartet. Her står det hvor mye missvisning du må beregne og hvis du ikke har alt for gamle kart så burde dette holde. 

Magnetisk nordpol er i konstant bevegelse og noen mener til og med at den en gang har befunnet seg på Sydpolen. Denne bevegelsen har vanligvis ikke så stor betydning for oss og derfor holder det stort sett å sjekke tittelfeltet på kartet.

https://no.wikipedia.org/wiki/Den_magnetiske_nordpol 

https://www.dnt.no/nyhetsarkiv/436-slik-bruker-du-kart-og-kompass/ 

Her er et eksempel på angivelsen på kartet.

 

CIMG8090.JPG

Endret av REs
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Årsaken til at man finner et landemerke å gå til er ikke for å korrigere for misvisning, det er fordi kompasset ikke kompenserer hvis du går sikksakk, eller må skråe ut på grunn av terrenget. Da bommer en mindre. I tillegg er det krevende å gå med kompasset opp hele tiden, om en bare legger det litt skrått i hånden vil det kunne vise feil.

Det er mest relevant å korrigere for misvisning i tilfeller der en ikke kan bruke opplagte landemerker til å korrigere kurs. Når en beveger seg på et underlag som er helt blottet for visuelle referanser, eller fast feste mot underlaget (på sjøen, eller i luften) må en også korrigere for hvor mye en driver. Det er lett å si at man ikke driver når en er festet til landjorden, men der kommer det jeg nevnte i første avsnitt inn. Ikke lett å se at man går rett frem hele tiden. Nålen er ikke så nøyaktig.

Over lengre distanser er det alltid lurt best å navigere med GNSS, eller korrigere med GNSS underveis.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, REs skrev:

jeg vet ikke hva som er riktig. I 71 grader nord så oppga de 11 grader østlig missvisning mens denne linken oppgir 12.5 grader på Varangerhalvøya hvor de befant seg. 

Det enkleste er å sjekke tittelfeltet på kartet. Her står det hvor mye missvisning du må beregne og hvis du ikke har alt for gamle kart så burde dette holde. 

Magnetisk nordpol er i konstant bevegelse og noen mener til og med at den en gang har befunnet seg på Sydpolen. Denne bevegelsen har vanligvis ikke så stor betydning for oss og derfor holder det stort sett å sjekke tittelfeltet på kartet.

https://no.wikipedia.org/wiki/Den_magnetiske_nordpol 

https://www.dnt.no/nyhetsarkiv/436-slik-bruker-du-kart-og-kompass/ 

Her er et eksempel på angivelsen på kartet.

 

CIMG8090.JPG

Var enkelt på de gamle M711/Statens karverk kartene ja. Ser at det ikke alltid er like enkelt på nyere kart. Mye ulik praksis når det gjelder misvisning og korrigering av rutenettet. 

Har et nytt turkart for Reisa området, der det er oppgitt med tekst grader for rutenettkorrigering, og misvisning. På turkart for Indre Troms er det bare oppgitt misvisning i tekst, og ikke noe om rutenettkorigering. På Nordecakartene fant jeg ikke noe om misvisning (mulig det er godt gjemt og jeg kikket for raskt på kartet).

Med andre ord ikke så enkelt, men heldigvis sjeldent det har noen praktisk betydning. Slurv under orientering har som regel større betydning enn misvisning. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Misvisningen er større jo lenger nord i Norge man befinner seg, og 11-12 grader misvisning er mer enn nok til komme godt ut av kurs hvis man ikke korrigerer for den. Noen kompass (både fra Silva og Suunto) har integrert justering for misvisning. Man skrur på en liten skrue slik at skiva endrer seg det antall grader som tilsvarer misvisningen, da trenger man ikke å trekke fra eller legge til grader for å kompensere når man tar ut kurs.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Og for ordens skyld når misvisningen er østlig skal man trekke den fra kompasskursen.

Har et av kartverkets nyere kart, Ringvassøya 181 N og S, og her er misvisningen kun oppgitt som tekst, 7,5 grader østlig. På turene mine har jeg sjelden behov for å ta ut nøyaktig kompasskurs. Går som regel på fjelltopper og i dalfører så da går navigeringen mye av seg selv.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 timer siden, REs skrev:

jeg vet ikke hva som er riktig. I 71 grader nord så oppga de 11 grader østlig missvisning mens denne linken oppgir 12.5 grader på Varangerhalvøya hvor de befant seg. 

Det enkleste er å sjekke tittelfeltet på kartet. Her står det hvor mye missvisning du må beregne og hvis du ikke har alt for gamle kart så burde dette holde. 

Magnetisk nordpol er i konstant bevegelse og noen mener til og med at den en gang har befunnet seg på Sydpolen. Denne bevegelsen har vanligvis ikke så stor betydning for oss og derfor holder det stort sett å sjekke tittelfeltet på kartet.

https://no.wikipedia.org/wiki/Den_magnetiske_nordpol 

https://www.dnt.no/nyhetsarkiv/436-slik-bruker-du-kart-og-kompass/ 

Her er et eksempel på angivelsen på kartet.

 

CIMG8090.JPG

De var ikke på Varangerhalvøya, men i nærheten av Kokelv, nærmere bestemt Russelvdalen. Om jeg ikke tar helt feil? 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.