Gå til innhold
  • Bli medlem

Gamme 54 - Mohair vs. nylon


øyvindl

Anbefalte innlegg

Hei! I fjor kjøpte jeg meg et par Åsnes Gamme 54 som jeg er strålende fornøyd med. Veksler mellom kortfell og smøring, alt etter hvor jeg skal gå. 

Da jeg skulle opp på en høy topp på Hardangervidda fikk jeg imidlertid problemer - jeg hadde såvidt feste med kortfell, og opplevde også å at kortfellen på den ene skien falt av midt i den verste bakken. Ikke en opplevelse jeg vil ha igjen. 

Løsningen er derfor å gå til innkjøp av langfell som jeg kan bruke i de aller verste bakkene. De kommer ikke til å bli brukt mye, men jeg kommer til å ha dem i sekken som et alternativ i de litt lengre, bratte stigningene. 

Spørsmålet er da om jeg skal gå for nylon eller mohair. Kortfellene er av mohair, og er fornøyd med det, men med langfeller er det egentlig kun festeegenskaper jeg bryr meg om (eller?), fordi de bare skal brukes i de bratteste stigningene. Nå er det jo litt lengde på disse stigningene (30-60 min i mitt tempo) - og ikke alle partiene av stigningen er like bratte, men tar nok på langfeller i bunnen. 

Er det bedre feste i nylon-feller kontra mohair? Er den ekstra gliden man får av mohair-feller verdt det - det er jo langfeller så gliden blir minimal uansett?

Bør jeg velge feller med feste foran, eller de til 100 kr mer med feste foran og bak? Har ingen erfaring med sistnevnte.

Det logiske er vel å gå for 45mm (..sant?), så prisforskjellen mellom nylon og mohair blir 300,- på XXL. Pris er ikke det viktigste, men heller ikke uvesentlig dersom produktforskjellene er minimale. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Hvilke føreforhold hadde du, og har du kuttet fellene på lengden? Rundet du av isåfall av fellene bak? Når du smører, fjerner du smurningen før du legger på fellene, og tørker du godt av sålen før du legger fellene på?

Avrundede feller løsner ikke så lett, er limet litt dårlig kan tørrsnø "spise" seg innover på limflaten og dermed sitter ikke fellene. Limer du fellene oppå for myk smurning setter den seg i limet.

Jeg har ikke kuttet mine, det kommer av at jeg har forskjellige par ski, og kortere enn originalt vil da bli for kort for det ene paret. Jeg limer ikke fellene på skiene uten å skrape smurningen om jeg har varmere voks enn blå ekstra. Passer også på at ikke sålen er våt. Litt for lang fell bremser mer, men sitter litt bedre. Lagrer fellene lim mot lim. 

Noen ganger kan et tynt snølag oppå et hardt gjøre at ikke fellene i seg selv glipper, men det litt løse laget glir mot det harde. Er det litt ruglete underlag vil ikke hele arealet på fellen ligge mot snøen, dette kan også føre til at festet ikke blir så bra som ellers. Med litt svikt i knærne og flytting av tyngdepunkt litt fremover sitter det også bedre. Om spennet i skiene gjør at du ikke får trykket smøresonen helt ned med max trykk, sitter det også dårligere.

Jeg bruker 45mm mohair og 35mm syntet på mine ski. Det er Ingstad og Amundsen, jeg har 60mm men har aldri følt behov for å bruke de, selv om de jeg har gått temmelig bratt med de jeg har. Mohar bruker jeg til tørt føre, syntet på vått fordi de ikke trekker vann og klabber. Er det skikkelig panzerføre kan du nærmest slite ut et par mohair på en lengre dagstur, så til det bruker jeg syntet. Jeg synes 45mohair og 35 syntet har tilnærmet identisk glid og feste (breddeforskjellen utligner forskjellene) men siden fellene egentlig er for smale må traversering gjøres litt mer omtenksomt.

Jeg har et par Åsnes syntetisk langfell i 45, de sitter som skrudd fast i snøen, og glir helt vanvittig dårlig. De gangene jeg har brukt de har jeg foretrukket å gå rett opp, og ikke engang legge sporet på skrå fordi det er tungt å føre skien fremover, de må rett og slett løftes ut av snøen. En mohair fell vil definitivt gli bedre, men siden festet på Åsnes syntet (orange Colltex) er så vanvittig vil du ofre feste på å velge noe annet, men om det er av betydning er ikke sikket.

Bakfeste gjør selvsagt at det er mindre sjanse for at fellen løsner, Gamme har vel ikke "hakk" for bakfeste, jeg filte et lite spor på mine Madshus Glittertind for å unngå at festet skulle skli sideveis. Skiene hadde en "plastbit" bakerst, så den var grei å file litt av. Har aldri brukt langfellene etter at jeg kjøpte Åsnes med kortfell. 

Så skal du ha deg garantert beste festet, velg syntet, vil du ha antydning til glid velg mohair.

Et annet alternativ er å kjøpe et par 60mm syntet kortfeller. De kutter du ikke av på lengden, og du tilpasser bredden med en fellekniv. Da vil du få en fell som er noen få mm bredere om du prøver 45mm syntet, og som gir noe bedre feste enn en mohair felle.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tusen takk for svar til dere begge to!

Skiene ligger på hytten, så jeg får ikke sjekket, men er veldig usikker på om jeg avrundet kortfellene da jeg kappet dem. Skal sjekke det ved neste anledning! 

Tror jeg går for langfeller i nylon for å spare noen kroner, og samtidig være helt sikret. Bruker dem jo strengt tatt bare på steder der ikke er avhengig av glid - når det først går opp så går det bare oppover! Til 99% av bakkene jeg går i fungerer kortfeller som en drøm. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.