Gå til innhold
  • Bli medlem

Dybfrostmad


lindholm

Anbefalte innlegg

Mine vinterture er med vintertelt og medbragt mad. De sidste par gange, i 2013 og 2014, har der været ned til -27gr dag og nat. Hvordan klarer man at holde mad og drikke optøet? Jeg har en Trangia + en dåse butan/propanblanding med. I princippet kan jeg vel smelte sne og koge det, så jeg har til drikkevand og madlavning. Men jeg kan ikke holde dåsen så varm, at brændstoffet ikke fryser til is og stopper helt til. Når jeg telter i nærheden af en DNT-hytte, kan jeg aftale med værtsparret dels at få vand, dels at opbevare mad om natten. Man betaler jo alligevel en smule for at overnatte i nærheden og bruge utedoen. Men jeg vil gerne være uafhængig af at være i nærheden af en hytte.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Du burde hvertfall skaffe deg en bensin/multifuelbrenner, gass fungerer særs dårlig under så kalde forhold. I forhold til å holde mat og drikke varmt bør man ha med et par termoser med bobbleplast eller skumgummi rundt og under termosen. Gjør det det samme med en termokopp/krus for maten. For drikke og mat under marsjene kan man henge drikkeflasken i en ullsokk rundt halsen. Kjøp noen nalgene flasker (tåler høy varme) og fyll de med varmt vann om morgenen så holder de seg lengre utover dagen. Legg maten du skal spise under marsj i en av lommene på innsiden av jakken eller lårlomme. Finnes også en del oppskrifter på ulike typer snacks som tåler kulde bra.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du sier ikke noe om at du bærer utstyret eller trekker det med pulk. Det vil ha noe å si for hvor mye utstyr du kan ha og hva det kan veie.

Det meste handler om sikkerhetsmarginer. Du bør ha såpass god sikkerhetsmargin at du greier deg på egenhånd, ikke nødvendigvis hele turen, men en del av den. Noe kan skje slik at du ikke greier dagsmålet, og dermed ikke kommer frem dit du hadde tenkt.

Brenner er nevnt, du må ha noe som ikke slutter å virke om det blir for kaldt. I prinsippet betyr det bensin. Selv om en 100g eller 230g gassboks kan lagres på kroppen uten at den er i veien hele tiden, vil denne kun være til hjelp for å "komme i gang", og det være for lite drivstoff totalt sett.

Thermos holder vann flytende kanskje i opptil et døgn. Jeg har gode erfaringer med Thermos Light & Compact. I tillegg til 1liter har jeg også en 0.3liter. Husk at koppen på thermosen er en del av isolasjonen så behold den på.

Nalgene tåler å fryse, kan fylles med varmt vann og har stor åpning, men oppbevares den kaldt så fryser den. Jeg har også Laken Iso, dobbelvegget aluminiums flaske, og neopren trekk til den. Holder en stund, men ikke i nærheten av det en thermos gjør, en del av varmetapet er gjennom korken.

Jeg bruker noen av 0.3l juiceflaskene på bildet (Cevita) som jeg har vann i. De er lette, solide, har relativt stor åpning, og er såpass små at de kan oppbevares i lommene nærmere kroppen uten å være for mye i veien. Har ikke fylt kokende vann på disse. Etterfyller underveis fra større reservoar inntil dette fryser.9b7426e6f76e4c1b91ae8135407b16b92.jpg

Du må ha mat som er tørr og ikke fryser til en solid blokk. Hva kommer an på hva du liker, men det bør ha høyt næring/energiinnhold. Du bør ha en del mat som ikke trenger koking, eller å blandes med vann. Da unngår du at du sulter om du ikke får i gang brenneren så du får smeltet snø/kokt mat.

Er du usikker på hvordan forskjellig mat oppfører seg i kulde, legg det et døgn i fryseren, så finner du det ut. Dette kan være en del av den langsiktige turplanleggingen. Samme metode kan du bruke for å teste hvor godt en vannbeholder motstår kulde før innholdet fryser, og prøve med forskjellig temperatur på vannet. 

Endret av Omnilite
  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tak for gode råd. Jeg har pulk med, så vægten betyder knap så meget. Der kommer til at stå benzinbrænder på ønskesedlen i år.

Er der et par forslag til mad, som virkelig har indhold og som mætter, men som ikke behøver tilsætning af vand?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 minutter siden, lindholm skrev:

Tak for gode råd. Jeg har pulk med, så vægten betyder knap så meget. Der kommer til at stå benzinbrænder på ønskesedlen i år.

Er der et par forslag til mad, som virkelig har indhold og som mætter, men som ikke behøver tilsætning af vand?

Nøtter, sjokolade, beef jerky, spekepølse/skinke, sukkertøy.
Produkter med mye karbohydrater som ikke er direkte usunne krever ofte tilsetting av vann. Havregryn, grøt, etc.

Det enkleste er jo selvsagt å ta med en del REAL eller tilsvarende frysetørret mat, og supplere med sjokolade, nøtter og kanskje noen spekede pølser. Merk at spekemat ofte er veldig salt, og da må man også drikke mer væske.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.