Gå til innhold
  • Bli medlem

Hunde, hukommelse


elgen

Anbefalte innlegg

Hei

En litt interessant artikkel her fra Aftenposten:   http://www.aftenposten.no/verden/Hunden-din-folger-noye-med-pa-deg-og-husker-hva-du-gjor-609915b.html 

Som eier av mange hunder over mange år er jeg ikke i tvil om at hunde kan huske fx. det spennende stedet, hvor rypa pleier å sitte. Ingen lukt, for det er flere måneder siden.

Hunde har nok en viss tankevirksomhet, som kanskje ikke alltid er enkel å skjønne. Det finnes andre forsøk om en vis logisk tenking - utelukkelses metode.

De drømmer også voldsomt masse. Muligens om jakt eller andre hunder, for snuten roterer, beina spjetter og mye søvnig bjeffing.

Hilsen Elgen 

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Det er litt snedig at ting som  vi, som har hatt hund lenge, tar som en selvfølge, må andre forske seg frem til :-)

En annen digresjon; Av hunderaser, har jeg alltid hatt en av rasene som ligger på topp av "intelligens-lista", + den som nesten alltid havner nederst. Tror nok ikke intelligensen er så forskjellig. Begge raser tenker og løser utfordringer. Det er nok heller det vi mennesker ønsker som skiller. Hver til sitt bruk sier jeg bare :-)

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg hadde et par turplasser som var akkurat korte nok til at jeg med en dårlig rygg kunne nå med medisiner og gåstaver.  Følgelig ble jeg glad når jeg ankom "Sydpolen1 og 2".  Etterhvert mistet jeg 20 kg og ryggplagene ble mindre, men hver gang vi var innom en av disse plassene i årene som gikk ble Seiko helt banan og overgiret. 

Forrige hunden hadde i ungdommen kommet over utvomming etter elgjakt i nærheten av hytta. Hver gang vi var i området måtte den spesielle flekken ransakes.

Har ikke hund lengre og kjenner at jeg klør litt i klappehanda ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

7 timer siden, Gittiamo skrev:

Jeg måtte forklare for en her for litt siden at alle dyr har personlighet. At de alle er forskjellige individer med egne meninger. Til og med den stakkars burhøna som ikke gjør annet enn å legge egg. Og hun har også hukommelse :( 

Høner blir brukt på klikkertrener kurs fordi de er kjappe og lettlærte, man må ikke undervurdere hønene! :D 

Ellers har jeg stor tro på at hunder både husker lenge og lærer ting som lønner seg (selv om vi ikke kan se "belønningen") fort.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nei aldri undervurder ei høne 😀

Pels med puls er helt fantastisk. Og selv om dyremennesker ikke trenger å lese forskningsrapporter på dyrs suverenitet, så er det fint de forsker på dette, slik at folk som ikke skjønner dette med dyr kan få hard facts. 

Ene hesten jeg red noe i fjellet, hadde engang vikla seg inn i noe ståltråd på tur engang. I alle år etterpå visste hun nøyaktig hvor denne ståltråden hadde ligget og gikk i en lite bue rundt denne lille flekken. 

Livet blir rett og slett litt rikere med dyr i hverdagen. Jeg savner å eie egne hester, hunder, rotter (geniale dyr) katter mm. Men er heldig og er tante til en skokk pelser med puls heldigvis. 

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

17 timer siden, Gittiamo skrev:

 Til og med den stakkars burhøna som ikke gjør annet enn å legge egg. Og hun har også hukommelse :( 

Riktig at alle dyr (også høner), har mer intelligens og hudkommelse, enn mange tror. Selv om de er indiuelle forskjeller, er forskjellene likevel ganske store. Kunne fortalt mange eksempler om div dyr (som mange andre). Men, til hunder. Her er det også store forskjeller, rase til rase. Noe er medføtt, eks, som "engelske stående fuglehunder", søk, finn og stand på fugl, er det lite behov for å trene på. Det ligger i genene, bare litt rutine, så er de dyktige. Men alt utover dette, krever oftest mye trening, hvis det i hele tatt lykkes. De kontenitale stående fuglehundene, er mer allsidige og lettere å trene inn nye ting. Men de glupeste, er nok "sauehundene", det er en helt annen verden. Men jeg skal ikke uttale meg om de indiuelle forskjellene, når det gjelder hukommelse. Bare konstandtert, at både høner, gris, kreatur og div. andre dyr, kjenner igjen mennesker, etter noen år. Enkelte ganger ved syn, bevegelse og andre ganger ved lukt, eller kombinasjoner. Samme med "ting" de har opplevd i bl.a. terreng. De husker stedet.

Endret av Tiur3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.