Gå til innhold
  • Bli medlem

Gaustadtoppen og ski


Gittiamo

Anbefalte innlegg

Hvordan er det å kjøre på ski ned Gaustadtoppen? Greia er at turfølget bruker en sit-ski og planen er derfor banen opp, så det blir utpå vinteren en gang. Kommer man greit på ski tilbake til starten av banen? Vi må jo sette igjen rullestolen der nede. Personen har gode skiferdigheter i preppa bakke og kan gå et lite stykke uten stol. Vi ser ikke etter rå frikjøring men en enkel topptur med kun nedfart. Vil dette være mulig å få til? 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
1 time siden, Gittiamo skrev:

Hvordan er det å kjøre på ski ned Gaustadtoppen? Greia er at turfølget bruker en sit-ski og planen er derfor banen opp, så det blir utpå vinteren en gang. Kommer man greit på ski tilbake til starten av banen? Vi må jo sette igjen rullestolen der nede. Personen har gode skiferdigheter i preppa bakke og kan gå et lite stykke uten stol. Vi ser ikke etter rå frikjøring men en enkel topptur med kun nedfart. Vil dette være mulig å få til? 

Jag har åkt skidor 2 gånger på Gaustatoppen. Båda gångerna har snöförhållandena varit mycket krävande (första gången var det folk som hade klena randonee-skidor som satte dessa på säcken och gick ned). Men det kan också vara väldigt bra, med nysnö, eller slush (speciellt om man kör ned ungefär samma väg man går upp). Allmänt så är det ett formiddags-berg. Nedkörningen är östvänd, så på eftermiddagen kan det på våren bli stenhårt eller genomslagsskare eller både och. 

Jag vet att det finns folk som är mycket skickliga på sittski och kör ifrån mig på alla former av underlag, 7 dagar i veckan, så det går inte att säga något generellt.

Har personen som skall köra sittski ned inte kjört off pist tidigare så rekomenderar jag starkt att öva på det innan. Det är väldigt för sent att upptäcka halvvägs ned att han/hon inte klarar att köra i genomslagsskare (fast det var så fin snö högst upp). Den skidåkning jag har haft på Gaustatoppen har haft väldigt lite med åkning i preparerade pister att göra.

Kort version:

  • Van off pist åkare: Inga problem, om man tar rätt väg ned, på rätt dag.
  • Ikke van off pist åkare: Prova någon annanstans, anläggningsnära, vad gränsen går och öva. Välj rätt dag.

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

11 timer siden, Gittiamo skrev:

Kommer man greit på ski tilbake til starten av banen? Vi må jo sette igjen rullestolen der nede. Personen har gode skiferdigheter i preppa bakke og kan gå et lite stykke uten stol. Vi ser ikke etter rå frikjøring men en enkel topptur med kun nedfart. Vil dette være mulig å få til? 

Här är en exilsvensk till!

Jag menar att det er mulig, men det blir ikke pudderkjøring. Tar man Gaustabanen opp og sen velger merket nedfart (svart-gule pinner) så kommer man rett ned til parkeringsplassen ved Gaustabanen. Denne nedfart kan man nesten regne som preparert siden de er mye trafikk på den. Tilsvarer kanskje rød vanskelighetsgrad. De første 100 højdmeterne er brattest. Gaustabanen åpner i feb. iflg nettstedet.

Vil du stå på ski i en renne så er disse et stykke bortover i motsatt retning, bortover "eggen"...men som Johan2000 skriver så kan føret være vanskelig. Og skal du i tillegg tilbake til Gaustabanen får du begynne å skråe tidlig. Men det er fullt mulig at stå på ski rett ned til vegen og sen gå på vegen tilbake (10-15 min) til Gaustabanen for å hente bilen. 

 

 

 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Prøv å alliere deg med betjeningen på DNT-hytta, de kan gi deg førstehånds føremeldinger.

Ned ryggen til venstre er absolutt doable (når du ser på de typiske bildene av toppen tatt nedenfra), men det kan være noen "trinn", dvs små "bratter" på noen få meter helt øverst, men de kan du nok styre rundt. Videre nedover er det bare å "måke på".

Jeg har vært der 2 ganger, en gang i rimtåke hvor sikten var kanskje 5m, da gikk jeg opp for egen maskin og det ble ikke akkurat noen finkjøring ned igjen.. En annen gang tok jeg banen, da var været så fint at jeg spiste en vaffel og satt etterpå på toppen i tre timer og koste meg for å vente på at det ble slush på det øverste snølaget.

Jeg spilte inn en 360graders video fra toppen ved hytta, jeg kan prøve å finne den frem fra arkivet mitt om du er interessert i den.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja gjerne @Omnilite

Tilsvarende rød løype og oppkjørt går fint for vårt nivå. Men da er det viktig at vi treffer rett på føreforhold. Og det blir den største risikoen da vi ikke kan ta dette på sparket. Det må settes av tid til dette. Personen trenger hvile før/etter så da må overnatting bookes. Men i værste fall kan man jo bare ta banen opp og ned. 

Ikke så mange muligheter for å komme seg opp på en fjelltopp når kroppen krangler. Så jeg har veldig lyst å vise at det kan gå uten at det blir for krevende. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tenk på at februar er tidlig og selv om Gaustabanen da åpner er det ikke sikkert at de fått nedfarten ferdig. Sjekk at det er i orden. Ut i mars-april er været bedre og dagene lengre!

Gaustablikk skisenter ligger 5-10 min bort (ikke på samme topp som Gaustatoppen) så det går fint at kombinere med skisenter en dag og frikjøring neste dag. På skisentret har de en topp-lift som ikke vært i bruk på to sesonger trur jeg (?) men om man kontakter de så kanskje de går at fiksa skutertransport (til personen i rullestol) opp for å få litt villsnø under skiene ;) De med "fungerende bein" går på feller opp.

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.