Gå til innhold
  • Bli medlem

Elver (Vading)


Gjest Anonymous

Anbefalte innlegg

Gjest Anonymous

Noe av det jeg er mest redd for i fjellet er elvene. Særlig når jeg er på tur utenom sesong og broene er tatt inn, synes jeg dette er en stor utfordring. Er det noen som har gode tips for å vade elvene på en tryggest mulig måte uten hjelp fra andre?

Karoline L.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Elver er ikke å spøke med, og som med breer, steinrøyser osv. er konskevensene når du går alene potensielt større, dersom du overlever et uhell, men ender opp i en hjelpeløs tilstand, ja da er det kjekt om det er noen andre der... Likevel, å gå alene er ikke noe man nødvendigvis bør unngå, men forsiktighet og vurderingsevne blir da essensielt.

Dersom elva er for sterk er første råd: Ikke prøv. Oppover eller nedover elva er det som regel et bedre sted, men noen ganger må man gå langt.

Er strømmen stri vil det være lett å miste fotfeste, man trenger helst to gode "fotfester" for å stå trygt i middels stri strøm. Vadestokker (vandrestaver fungerer utmerket til formålet) er her en utrolig god hjelp, som har hjulpet meg mange ganger, både ved steingåing av elver men også ved rein vading.

Selv om det ser forlokkende ut kan det være bedre å bite i det kalde vannet og vade et sted der elva går roligere enn å hoppe fra stein til stein der den går i stryk. Steiene er ofte glatte. Gli og falle er noe som er fort gjort. Når man vader er det veldig godt med et par tykke ullvadesokker. De hindrer den verste kulda en stund, samtidig som de gir mye bedre friksjon på underlaget i elva enn det bare føtter gir. Hvis det er dagens siste elv og bilen er i nærheten vil kanskje noen gi f. og bare vasse over med støvler, den umiddelbart mest behagelige løsningen, men støvlene blir nå våte og da.

Er man flere kan man med en gang bli litt mer vågale. Med tau og hjelmer kan man prøve seg på ganske tøffe elver, men alene med ordinært vandreutrustning ville jeg vært forsiktig.

Se også denne internettsiden:

http://www.etojm.com/Norsk/Praktisk/Praktiskeemner/Turplanleggingturtips.htm#Elvekryssing

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei! Elver er ikke altid like enkle. men noen triks fins de jo altid, skistaver eller vandrestaver er ikke å forakte når du krysser elver da har du tre pungt støtte mens du flytter det fjerde, vis du ikke er alene er det greit å bruke tau den ene sikrer mens de andre krysser, på stille steder går det ann å svømme, viss du pakker sekken riktig med alt i poser kan denne brukes som flyte element men ikke ha den på ryggen da oppdriften vill presse deg underst.

Lykke til! :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.