Gå til innhold
  • Bli medlem

Fällkniven F1 Pro - Erfaringer?


Prebb

Anbefalte innlegg

Har plutselig begynt å sikle på en litt bedre kniv. Jeg har en Mora 2000 som egentlig fungerer helt greit, men det er jo kanskje ikke den beste kniven på markedet.
Fällkniven F1 frister, men som ivrig knivbruker på kjøkkenet så klarer jeg ikke å legge fra meg ideen om at en kniv med HRC60 er bedre enn en med HRC59. Etter litt surfing fant jeg ut at Fällkniven lager en ørkenvariant av F1 med CoS-stålet som finnes i pro-variantene: F1DZ. Men når jeg først skal bruke nærmere 4000 femtiøringer eller 20000 tiøringer på en kniv så kan jeg like godt vurdere den som er ett hakk opp fra den igjen. Nemlig F1Pro. Denne er jo litt mer solid, og tåler kanskje litt mer og har litt flere bruksområder.
Kniven er med til bruk på tur. Det vil si spikking av ett og annet spyd/plugg/pinne, kutting av kvister fra trær/busker, samt dele opp ved til starten av bålet.

Spørsmålet mitt er da: Er kniven verdt prisen, og er den grei å bruke?

Konveks egge er ikke noe problem for meg å lære meg å slipe. Jeg sliper allerede i dag kokkeknivene mine på japanske slipesteiner, og det er jo egentlig mest en vanesak hvilken egge man legger på.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg har ingen erfaring med F1 Pro, kun litt erfaring fra F1 VG10 (som jeg er veldig fornøyd med)

Du virker til å være knivinteresert, da vil jeg tro vat du vil angre på at du ikke kjøpte den du mest ville ha.

Kjøp F1 Pro og skriv en review om den ☺️

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 uker senere...
  • 1 måned senere...

Har F1 vg10, kjempe fornøyd og helt ærlig så trur jeg neppe du trenger f1 pro eller f1dz

Vg10 holder eggen lenge, og tar en egg veldig raskt. Stroppe på lærstropp som vedlikehold. 
F1pro har en litt annen bladform og håndtak enn orginale F1, jeg liker best den originale. 

En annen grunn til å kjøpe F1 den vanlige er jo prisen, synes jeg så dem til 1000kr på XXL for ikke lenge siden. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 8 måneder senere...

Outnorth pleier å ha gode kampanjer på Fallkniven. Kjøpte selv min A1 fra Outnorth for 1300,- :-) 

Å jeg mener personlig at dette er noen av de beste knivene som finnes på markedet i dag. Jeg er så fornøyd med min A1 at jeg lett hadde betalt fullpris for en ny om jeg mistet eller klarte å ødelegge min gamle 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 11/28/2016 den 11.11, Prebb skrev:

Har plutselig begynt å sikle på en litt bedre kniv. Jeg har en Mora 2000 som egentlig fungerer helt greit, men det er jo kanskje ikke den beste kniven på markedet.
Fällkniven F1 frister, men som ivrig knivbruker på kjøkkenet så klarer jeg ikke å legge fra meg ideen om at en kniv med HRC60 er bedre enn en med HRC59.

Fra: https://www.knivesshipfree.com/blog/faq-what-does-rc-or-hrc-mean-in-a-knifes-specifications/

Sitat

Too soft and a knife is basically useless, rolling its edge easily or requiring frequent sharpening. Too hard and the steel becomes brittle and prone to chipping or breakage.

[...]

Is Rockwell hardness important?

For the knifemaker, yes -- getting the hardness "right" is a crucial part of crafting a knife that performs as designed. Still, it's only one piece of the puzzle. Other factors -- the type of steel, blade geometry and the knife's intended purpose, to name just a few -- are important, too

Se også: http://www.theclassicedge.com/characteristics-blades

Min erfaring med F1 og S1 i VG10 er at de "chipper" nokså lett. I følge Metallurgen i knivforumet på kammeret.no er Lam Cos stålet  sprøere enn VG10...ergo...  Se innlegget og anbefalingen hans her.  (brukernavnet Metallurgen har han ikke tatt ut av løse luften, han har en doktorgrad i metallurgi)-

PS: Mulig jeg er språklig forvirret, men når noen sier at de "sikler på" noe så er det akkurat det jeg ser for meg!  (joda, vanlig i bruk ser jeg, men det hjelper ikke...)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 5 år senere...
On 10/9/2017 at 8:18 PM, zimwalker said:

Fra: https://www.knivesshipfree.com/blog/faq-what-does-rc-or-hrc-mean-in-a-knifes-specifications/

Se også: http://www.theclassicedge.com/characteristics-blades

Min erfaring med F1 og S1 i VG10 er at de "chipper" nokså lett. I følge Metallurgen i knivforumet på kammeret.no er Lam Cos stålet  sprøere enn VG10...ergo...  Se innlegget og anbefalingen hans her.  (brukernavnet Metallurgen har han ikke tatt ut av løse luften, han har en doktorgrad i metallurgi)-

PS: Mulig jeg er språklig forvirret, men når noen sier at de "sikler på" noe så er det akkurat det jeg ser for meg!  (joda, vanlig i bruk ser jeg, men det hjelper ikke...)

 

Beklager at jeg vekker en zombie her..

Men dette er feil, LamCos skal være seigere/tøffere enn VG10.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.