Gå til innhold
  • Bli medlem

Nytt turkamera kjøpt


tklami

Anbefalte innlegg

Har i litt lengre tid tenkt på å skaffe meg et nytt turkamera da jeg syns den gamle speilrefleksen veier mye og tar mye plass. Veier da 1 kg med en standard kitt linse. Skal jeg ha med en zoom linse i tillegg så er det 1 kg til, altså da 2 kg kamera som tar masse plass og lett blir liggende for mye i sekken. Det betyr at mobilen kommer for mye fram under vandring og kvaliteten på bildene deretter. Fine på mobilen, men ikke så fine når jeg blåser opp bildene i størrelse.

Valget jeg da stod over var om jeg skulle skaffe meg et kompaktkamera eller et speilløst systemkamera. Etter mye fram og tilbake fant jeg ut at det speilløse alternativet var det som frista mest. Er noe større enn kompakt kamera men jeg kan skifte optikk og det har en aps-c sensor som er relativt stor og gir mulighet for fine bilder.

Størrelsen på mitt nye canon Eos m3 i forhold til mitt aldrende speilrefleks canon Eos 550D.

IMAG0583.jpgIMAG0576.jpgIMAG0582.jpg

Så nå bare håper jeg at jeg blir venn med det nye kameraet og har det mer tilgjengelig sånn at jeg får tatt de bildene jeg vil ta med det riktige kameraet (les ikke mobil). Total vekt med et 15-45 mm objektiv og et 55-200 blir nå under 1 kg!

 

Endret av tklami
  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Det tror jeg var et godt alternativ til speilrefleksen, eos m3 har så langt jeg har sett fått gode omtaler. Mange av de minste/letteste kompakt kameraene har som du er inne på en vesentlig mindre sensor/bildebrikke og vil ikke klare og levere skarpe bilder om en har lyst til og blåse opp formatet litt. Selv bruker jeg kun Canon 5dmk3 på både korte og lange turer, har en liten fotobag som jeg fester med to karabinkroker i brystreima på sekken, på denne måten har jeg det alltid tilgjengelig og får knipsa det som dukker opp. Funka fint på Hardangervidda med 37 kg i sekken og nevnte system i brystreima.

Kamera på mobilen har jeg egentlig ikke noe særlig erfaring med, men vil tro en opplever bilder som sprekker voldsomt opp om en prøver seg på en utskrift i A4 og kanskje til og med mindre format og...

Håper du blir fornøyd med m3 kameraet ditt, hadde vært gøy om du la ut par bilder når du får leika litt med det!

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

23 hours ago, JonDee said:

Det var stor forskjell ja! Speilrefleks kan ofte bli i største laget på tur ja. Er du fornøyd med det nye da, fått testet det ? 

 

10 hours ago, REJOHN said:

Hvordan er det med vann og regn, og en smell i bakken?

Bildene jeg har tatt så langt har bare vært innendørs, så har ikke fått tatt så mye bilder enda dessverre, litt hektiske dager for tida. Men de bildene jeg har tatt lover i hvertfall veldig bra, syns bildene innendørs har mye detaljer. Har sammenliknet med speilrefleksen og jeg syns bildene ser noe bedre ut. Men ser fram til å få tatt det med ut og få tatt noen landskapsbilder og camp bilder. Men utifra det lille jeg har testet så lover det veldig bra.

kameraet er ikke vanntett eller støtsikkert, men det har ikke speilrefleksen heller hvert, så det får jeg bare ta hensyn til.

7 hours ago, Bård B said:

Det tror jeg var et godt alternativ til speilrefleksen, eos m3 har så langt jeg har sett fått gode omtaler. Mange av de minste/letteste kompakt kameraene har som du er inne på en vesentlig mindre sensor/bildebrikke og vil ikke klare og levere skarpe bilder om en har lyst til og blåse opp formatet litt. Selv bruker jeg kun Canon 5dmk3 på både korte og lange turer, har en liten fotobag som jeg fester med to karabinkroker i brystreima på sekken, på denne måten har jeg det alltid tilgjengelig og får knipsa det som dukker opp. Funka fint på Hardangervidda med 37 kg i sekken og nevnte system i brystreima.

Kamera på mobilen har jeg egentlig ikke noe særlig erfaring med, men vil tro en opplever bilder som sprekker voldsomt opp om en prøver seg på en utskrift i A4 og kanskje til og med mindre format og...

Håper du blir fornøyd med m3 kameraet ditt, hadde vært gøy om du la ut par bilder når du får leika litt med det!

Planen for feste av det nye kameraet er peak design capture pro v2. Da vil det være veldig lett tilgjengelig og sitte trygt og godt samtidig som det ikke vil være i veien. Håper i hvertfall det. Har ikke testet løsningen enda, får nemlig capture pro fra fjellnissen til jul.

Skal ta og poste noen bilder når jeg kommer meg ut med kameraet.

Følelsen med kameraet er fint, det som er uvant er at jeg ikke har noen søker på kameraet, det var et bevisst valg i forhold til modell, da jeg ville ha et lite kamera med stort potensial. Om jeg skulle ønske kan jeg sette på en elektronisk søker. Autofokusen er nok ikke verdens raskeste, men samtidig syns jeg ikke den følges treg.

Endret av tklami
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...


I dag var jeg litt tidligere ferdig på jobb og fikk tatt med meg kameraet ut for en liten test. 

Det som er positivt er at det er veldig lett og styre alt manuelt som en ønsker akkurat som på en speilrefleks. Så her har Canon vært flinke til å legge riktige knapper og hjul på riktige plasser samtidig som de har klart og lage et lite kamerahus. Størrelsen var veldig fin og håndtere under den lille turen jeg nå hadde, fikk til og med kameraet oppi jakkelomma. Så det blir veldig mye lettere å få tatt dette med på tur. Jeg nevnte noe om at autofokusen kanskje ikke var blandt de raskeste, men det var nok også litt pga tester som en har lest, for i praksis så syns jeg autfokusen er veldig rask og presis. Savnet aldri noen raskere autofokus.

Her er et par bilder som jeg tok med kameraet i dag.

IMG_0248.JPGIMG_0252.JPGIMG_0264.JPGIMG_0269.JPGIMG_0285.JPGIMG_0290.JPGIMG_0311.JPG

 

For å være første gang ute med kameraet syns jeg ikke bildene ble så dumme. Bildene som jeg la ut her er jpeg rett ut ifra kameraet. Utifra det jeg kan se så står ikke det lille nye kameraet noe tilbake fra speilrefleksen jeg har på bildekvaliteten. Så jeg må si all in all så er jeg veldig fornøyd med den nye forevigelsesmaskinen.

Jeg har fått det jeg ønsket, et kamera som er lite nok til at det kan gå i ei litt stor jakkelomme, og ei mindre jakkelomme om en monterer pannekake linse, noe som betyr at kamereat vil bli tatt med og ikke bare bli liggende i sekken :)

 

 

Endret av tklami
  • Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har hatt en EOS M (første modellen) siden i sommer og har fått tatt en del bilder med den og er storfornøyd! Jeg bruker 22mm-objektivet, så kameraet får plass i de fleste jakkelommer. Sensoren er vel den samme som på EOS 700, og holder absolutt mål..

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Just now, Vandrefalk said:

Jeg har hatt en EOS M (første modellen) siden i sommer og har fått tatt en del bilder med den og er storfornøyd! Jeg bruker 22mm-objektivet, så kameraet får plass i de fleste jakkelommer. Sensoren er vel den samme som på EOS 700, og holder absolutt mål..

Jeg skaffa akkurat 22mm objektivet selv. men har ikke fått testa det noe. Sensoren på m3 varianten er nyere og har 24 megapixler. men hvor stor forskjell det er i praksis på dem  vet jeg ikke. Jeg tenkte en stund på om det skulle bli et kompakt kamera eller et speilløst kamera. Etter litt testing nå så er jeg glad valget falt på dette. Den orginale EOS M har jeg lest at har fått veldig bra kritikk på bildekvaliteten 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 6 måneder senere...
On 12/5/2016 at 9:44 PM, tklami said:

 

Planen for feste av det nye kameraet er peak design capture pro v2. Da vil det være veldig lett tilgjengelig og sitte trygt og godt samtidig som det ikke vil være i veien.

Hei, 

har du fått testet Peak Design festeanordningen? Hvordan fungerte det? Og hvor festet du den?

Sitter å venter på at en eller annen fysisk butikk i Oslo skal få inn X-T20 og for øyeblikket så begynner utstyrslista på hva jeg tror jeg trenger å bli litt lang. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

On 6/16/2017 at 1:52 PM, Phoney said:

Hei, 

har du fått testet Peak Design festeanordningen? Hvordan fungerte det? Og hvor festet du den?

Sitter å venter på at en eller annen fysisk butikk i Oslo skal få inn X-T20 og for øyeblikket så begynner utstyrslista på hva jeg tror jeg trenger å bli litt lang. 

Denne har jeg fått testa ja, og sist nå i helgen på en topptur i Jotunheimen. Etter denne toppturen hadde jeg null bilder på mobilen, dvs at alle bildene ble tatt med canon kameraet, akkurat sånn som jeg hadde håpet at det skulle bli.

jeg syns selve dingsen er genial og enkel, fester den bare i skulderstroppen på sekken. Blir ikke nevneverdig vektforskjell mellom stroppene som jeg tenker over. Kameraet syns jeg ikke er i veien mens jeg går. Totalt sett er jeg meget fornøyd med capture pro

Endret av tklami
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.