Gå til innhold
  • Bli medlem

Snøforhold i Rondane?


fosoren

Anbefalte innlegg

Annonse

Takk for tilbakemeldingen.

Var på Ringebufjellet i helga og jeg kan melde at snøen snart er borte. Fullt mulig å gå på føttene selv om man må krysse enkelte snøflekker. Snøflekkene blir heldigvis mindre dag for dag selv om det var minusgrader om natta.

Har 7-8 dager tilgjengelig i sommer som jeg tenkte jeg skulle bruke i Rondane. Har med den gravide dama mi så ruta må ikke være alt for krevende, gjerne med et par hvildeager lagt inn ved idylliske omgivelser.

Takker på forhånd for gode svar.

Mvh

Frank O

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå vet jeg jo ikke hvor gravid kona di vil være når dere skal ut på tur, men jeg regner med at dere - som du antyder - ikke skal fly Rondane rundt via alle spektakulære topper. Det går jo fint å kjøre til Smuksjøsæter og dra Peer Gynt-hytta, Rondvassbu, Illmanndalen, Bjørnhollia og ned mot Østerdalen - evt gjøre turen kortere ved å kjøre til Spranget (innafor Mysusæter) og starte derfra, men da synes jeg man går glipp av mye fint terreng.

Du sier ikke noe om telt eller innkvartering under tak. Det går an å leie egen hytte ved Peer Gynt hvis dere vil ta en (svært) kort startetappe, og det er kanskje greit ettersom man ofte kommer avgårde fra Smuksjøen sent på dagen pga at de tar tid å komme seg dit fra der man bor. Og området rundt Peer Gynt-hytta er jo flott, selv om det vrimler av folk der. Både her og på Rondvassbu er det også flott utgangspunkt for lengre og kortere dagsutflukter. Med telt har dere selvsagt mange muligheter, bl.a. å legge seg til ved idylliske Smiubeljtjønn for en dag eller to.

Det er lite snø i fjellet i år - jeg har tidligere gått denne ruta medio juni, men med litt varme (etter den kuldeperioden vi akkurat nå er inne i) skulle det muligens være brukbare forhold der oppe til månedsskiftet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis du ønsker idyll litt utenom det vanlige: Prøv Haverdalseter. Her er det skikkelig seterdrift på gamlemåten. Og området rundt her er ikke så steinete og heller ikke så folksomt som lenger sør og vest i Rondane. Rundttur i området mot Høvringen, til Grimsdalen og til Dårølen kan gi flotte variasjoner og ikke spesielt lange turer.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du har helt rett yardbird, vi skal ikke fly rundt hele rondane på alle topper vi kommer over. Skal ikke se bort fra at vi besøker en topp eller to, men i utgangspunktet blir det en tur preget av korte dagsetapper.

Vi skal ligge i telt. Da kan vi bestemme tempoet selv, ta en hviledag når det passer....

Takk for svarene folkens, håper flere kan dele sine forslag

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kjære Fosfor, gravide og alle andre som har planer om å ferdes i Rondane. Våren er sein, været kaldt og vått, det er ikke hyggelig i disse traktene for et par uker ut i juni. Akkurat nå pågår reinskalvinga. Da er det en fordel at de som strengt tatt ikke er nødt til å oppholde seg der, holder seg unna. Derfor er f.eks. sjølbetjeningshytta i Rondvassbu stengt i denne perioden. La reinen få tid på seg til å gjøre ferdig kalvinga. All tråkking i området fra Haverdalsseter mot Høvringen/Dørålen er tabu i så måte. Vi sees i Rondane til sommeren, Norges mekka for fjellvandring!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.