Gå til innhold
  • Bli medlem

Hvilken snøspade


turthomas

Anbefalte innlegg

Annonse

Den klassiske rottefellaspaden (http://www.outnorth.no/rottefella/snospade-rottefella) har etter min mening det aller beste spadebladet. Spesielt til hulegraving og hard snø.
Det er noe med krummingen på bladet og den buede eggen som gjør at den skjærer veldig godt.
Problemet med den er at skaftet og innfestingen til skaftet er utdatert og ikke spesielt bra.
Jeg har spurt rottefella om ikke de kan redesigne den med teleskopskaft og bedre innfesting, men de har sluttet å produsere den. Unimetall, som har tatt over produksjonen svarte aldri på henvendelsen min.

Jeg har vært veldig fornøyd med G3 avitech i mange år (http://www.backcountry.com/g3-avitech-shovel-d-grip), bunnsolid og god å grave med.
Kjenner ingen som har klart å ødelegge den.

Det kan være det er lurt, som Lompa sier, å ikke ha for stort blad, men jeg er ikke helt sikker på hva som lønner seg. Det er antagelig litt personlige preferanser som spiller inn.


Teleprospadene til voile får jo generelt pen omtale og du går neppe feil hvis du velger en sånn eller G3.
Telepro ser ut til å ha noe av den samme vinkelen mellom blad og skaft som G3 Avitech, som jeg tror bidrar til at den er veldig god å grave med.

Endret av Bøygen
skrivefeil
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Innfestingen på Rottefellaspaden har lett for å bli litt slarkete. Løsingen er å olje skafte, slik at skafte ikke sveller. Det aller beste er å gjøre dette når spaden er ny, og vedlikeholde det regelmessig. Min er like fin etter mange år, eneste er malingen på bladet som slitt. Flott og trygg spade men som nevnt tidligere, treg å flytte store menger løs snø med.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Den dagen man står i et skred (eller skal grave en stor snøhule) så får man igjen for å ha D-håndtak. Det gir mye bedre grep for å ta i, særlig om man har votter på. Det virker kanskje som en liten detalj, men prøv å spa en times tid med de to forskjellige håndtakene...

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei

Rottefella spaden er bra! Evt. slark i innfestingen kan fikses som nevnt ovenfor, men er ikke noe stort problem. Etter min mening har den en meget funksjonell fasong til graving og hulebygging. Noen mener, at den er for liten, men det er bare bra ved lenger tids bruk. Og hvis en skulle komme bort i å grave i skred, må en huske på at snøen der som regel er hard som betong. Det klarer rottefella spaden, men jeg tror at jeg ville ta kneiken på de fleste plast og teleskop spader i denne sammenheng. Den ha så ikke D-håndtak, men til gjengjeld innebygd fløyte i T-håndtaket, hvilket mange ikke vet - heller ikke jeg - før en liten gut viste meg det! 

Elgen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Turlyst
Den 30.11.2016 at 0.07, REs skrev:

Jeg så nettopp at Clas Ohlson hadde fått inn en mengde snøspader. Jeg vet ikke hvor bra de er, men designet virket brukbart.

http://www.clasohlson.com/no/Teleskopspade-av-aluminium/31-8090 

Jeg kjøpte denne på Clas Ohlson i dag, så det blir spennende å se om den duger. Bladet hadde ingen veldig skarpe kanter, noe som er bra (godt slipt). Den er nok ikke like solid som min gamle Rottefella spade, men virker solid nok. Bladet er flatere og større, noe som er bra i løsere snø. Er en del slark i låsemekanismen. Kommer tilbake med brukererfaring.

9340353347614.jpg9231500902430.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er jo masse forskjellig å velge i, da: http://www.prisjakt.no/category.php?m=1733

Da jeg skulle kjøpe meg en snøspade, var jeg fascinert av Ortovox Pro Alu III med Pocket Spike - funker som spade, krafse og alpinøks. Så også på Ortovox Kodiak, som hadde et mer behagelig håndtak og også kunne funke som både spade og krafse. Men både pris og vekt på disse fikk meg til å vurdere de reelle behovene mine en gang til...

Endte opp med å kjøpe en lett og rimelig BCA B1-EXT til litt over 400,- den gang (tror det var hos CDON) - og det var nok lurt av meg å sette på bremsene. Har hatt med spaden på én kort tur forrige vinter, ellers har den ligget i bagasjerommet som beredskapsspade i tilfelle jeg (eller medtrafikanter) skulle kjøre fast bilen. Kunne kanskje like gjerne gått for Clas Ohlson sitt alterrnativ :) 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kjenner at jeg har en klar formening om valg av snøspade.  Ikke nødv.vis merke eller type. (Eneste krav jeg har er D håndtak)  Men for meg er snøspade også sikkerhetsutstyr når en er på høyfjellet og da er det viktig at den gjør jobben når en trenger å komme inn i snøen og ut av vinden. Ferdes du på høyfjellet er marginene ofte mindre enn ellers. Kjøp noe som virker. I skogsterreng kan man saktens klare seg med det meste, da sikkerhetsmarginene er større. 

I bilen har jeg en umerket kortskaftet aluspade og på sekken henger en G3 Avitech Shovel. 

 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

19 timer siden, JanRH skrev:

Jeg kjøpte denne på Clas Ohlson i dag, så det blir spennende å se om den duger. Bladet hadde ingen veldig skarpe kanter, noe som er bra (godt slipt). Den er nok ikke like solid som min gamle Rottefella spade, men virker solid nok. Bladet er flatere og større, noe som er bra i løsere snø. Er en del slark i låsemekanismen. Kommer tilbake med brukererfaring.

9340353347614.jpg9231500902430.jpg

Artig at Clas Ohlson har rappet konseptet som Black Diamond hadde på spadene sine for 5-6(?) år siden og som de gikk bort ifra etter et par år...

bd_deploy3.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

En annen sak å vurdere er ei snøsag. Et utrolig godt hjelpemiddel når man skal grave snøhule, og helt nødvendig om en skal grave kantgrop. I hard snø (som et skred) er denne et veldig godt hjelpemiddel.

Saga er også veldig fin om man skal lage snøprofil for å vurdere skredfare.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Turlyst
5 timer siden, Bøygen skrev:

Artig at Clas Ohlson har rappet konseptet som Black Diamond hadde på spadene sine for 5-6(?) år siden og som de gikk bort ifra etter et par år...

bd_deploy3.jpg

Den er svært lik Clas Ohlson spaden, så de har nok rappet konseptet. Clas Ohlson spaden har samme bøyen som Black Diamond. Black Diamond spaden virker noe kraftigere i konstruksjonen, samt at fasongen på skaftet trolig gir mindre slark og mindre belastning på låsemekanismen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Den 1.12.2016 at 11.03, elgen skrev:

Hei

Rottefella spaden er bra! Evt. slark i innfestingen kan fikses som nevnt ovenfor, men er ikke noe stort problem. Etter min mening har den en meget funksjonell fasong til graving og hulebygging. Noen mener, at den er for liten, men det er bare bra ved lenger tids bruk. Og hvis en skulle komme bort i å grave i skred, må en huske på at snøen der som regel er hard som betong. Det klarer rottefella spaden, men jeg tror at jeg ville ta kneiken på de fleste plast og teleskop spader i denne sammenheng. Den ha så ikke D-håndtak, men til gjengjeld innebygd fløyte i T-håndtaket, hvilket mange ikke vet - heller ikke jeg - før en liten gut viste meg det! 

Elgen

Samd. Ein kan vel gå så langt som å seie at plastspader ikkje har det steike støv å gjere i skredterreng! 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 måned senere...

Trenger du ikke fløytefunksjonen på Rottefellaspaden som @elgen nevner over, er det lurt å ha en god tråd gjennom. Da er det mye lettere å sikre spaden når den ligger på toppen av Articbeddingen. Bedre å spa med også. At noen velger bare en lett spade er litt rart, siste tur på Finse måtte jeg stå på spaden for å grave kuldegrop. Hadde ikke med øks på høyfjellet. Oljing av skafte er også lurt, da sitter den bedre på spade, siden den ikke trekker vann og utvider hele systemet, og blir nesten umulig å dele før den tørker.IMG_0217.JPG

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tok meg bryet med å lese om maaaange spader når jeg handlet ny nå før jul. Den som oppfylte flest av mine kriterier best er Voile Telpro T6 med D-håndtak. 

Den har ikke skuffet (hihihihi) til nå....

(Du får den i mini-variant som er ideelt til topptur osv og når du skal pakke på sekk. For meg som trekker pulk når spaden skal i bruk så valgte jeg normalutgaven som er bittelitt lengre)

 

WM - _MG_9939.jpg

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

6 timer siden, Espen Ørud skrev:

Tok meg bryet med å lese om maaaange spader når jeg handlet ny nå før jul. Den som oppfylte flest av mine kriterier best er Voile Telpro T6 med D-håndtak. 

Den har ikke skuffet (hihihihi) til nå....

(Du får den i mini-variant som er ideelt til topptur osv og når du skal pakke på sekk. For meg som trekker pulk når spaden skal i bruk så valgte jeg normalutgaven som er bittelitt lengre)

1718330.jpg

Har samme spaden, gjort tjeneste i fem vintre nå, ser at den er brukt - men fortsatt like knall god. Anbefales! 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 11 måneder senere...
På 28.1.2017 den 13.44, Espen Ørud skrev:

Tok meg bryet med å lese om maaaange spader når jeg handlet ny nå før jul. Den som oppfylte flest av mine kriterier best er Voile Telpro T6 med D-håndtak. 

Den har ikke skuffet (hihihihi) til nå....

(Du får den i mini-variant som er ideelt til topptur osv og når du skal pakke på sekk. For meg som trekker pulk når spaden skal i bruk så valgte jeg normalutgaven som er bittelitt lengre)

1718330.jpg

Eneste plassen jeg finner denne er hos DNT, vet du om andre plasser den selges? 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.