Gå til innhold
  • Bli medlem

Å finne tilbake til teltet. Problemer i mørket.


Thoreau

Anbefalte innlegg

Jeg teltet i skogen i går for å holde meg skjerpet på friluftsliv også utenfor sommersesongen. Var ikke veldig kaldt, 0 - 5, men uansett. 

Poenget er at det var utrolig problematisk med mørket, tett skog og tåke. Selv med lykt så mister man helt retningssansen og alt ser likt ut. Lyset reflekteres i tåke og lager en uklar vegg. Jeg tok rett og slett ikke sjansen på å gå til bekken 100 meter vekk og måtte isteden fylle vann fra en smeltevannspytt (var ikke noe problem og smakte helt reint).

Har noen her erfaring med hvor krevende slik "orientering" er? Noen tips?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Hva med GPS (på mobilen)?

100m langt tau er nok litt i det lengste laget for å bære med seg om en vil knytte seg fast i basen, men du kan eventuelt knyte tau i trærne på begge sider av campen slik at du går på tauet selv om du bommer med 10M. Er det dog så dårlig sikt (Tåke gir sjeldent dårligere sikt enn 100m) bør du vurdere å bli i camp. Jeg synes det er like vanskelig å finne frem i mørket uten tåke selv med lys, så jeg har pleid å ha en lykt med blink hengende i nærheten av teltet slik at jeg finner lettere tilbake.

Eventuelt bør du bruke nære landemerker, eller stier.

Hans og Grete-metoden er kanskje også et alternativ. Legg en pepperkake hver 5M, evt refleks hver gang du må svinge/Line of sight. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 timer siden, Thoreau skrev:

Poenget er at det var utrolig problematisk med mørket, tett skog og tåke.

Det er helt sikkert flere på dette forumet, som har erfaring med dårlig sikt, enten det gjelder tåke, eller tett snøvær. Men da du stiller dette spørsmålet hadde du nok ikke GPS. Men før vi kommenterer videre, bør du utdype hva du hadde av hjelpemiddler. Eks, hadde du kompass?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Et tips som jeg har prøvd selv er å bruke fiskesene. Jeg tok å kuttet av ei kassert fiskestang så jeg bare fikk 15-20 cm ved snellefestet. Fant ei gammal snelle som rommet 500m med 0.20-sene. For å gjøre det lett å bruke festet jeg en stangring helt i enden av stubben. Det fungerte greit. Forøvrig så har jeg reflekser på teltet. Det funker jo ikke så bra i tåke, men i klarvær med de gode hodelyktene nsom finnes i dag så sees teltet på lang avstand.

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Når det gjelder teltet så pleier jeg som regel å ha med meg en refleks av myk type som jeg fester med en liten krok til teltet. Dette gjør at du kan se teltet fra lang avstand, refleksen reflekterer lyset utrolig bra selv om det kun er svært lite lys som faktisk går i retning av teltet. Dette er selvfølgelig mer effektivt i åpent terreng men jeg har hatt god bruk for dette i flere tilfeller i lavlandet også. Begynte med dette etter en episode i Femundsmarka for noen år tilbake hvor jeg nesten ikke fant tilbake til teltet etter å ha hentet vann i skumringstiden.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for gode tips. Jeg tenkte selv på GPS og snøre da jeg lå der i mørket med nok tid å ta av. Refleks på teltet og plassering langs en ledelinje er også lurt, ja.

Kanskje hund er et alternativ for de som har det? De finner vel tilbake om du klarer å gi beskjed om det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

I skogen klarer man å sette spor i bakken eller trærne. Jeg hadde ikke vært nervøs for det hvis ikke det var mer enn 100 meter. Man kan legge opp steiner, kvister, klesplagg osv med jevne mellomrom. Hvis man har ei snor på 10 meter, så binder man den i teltet og går til enden. Der setter man et merke. Så tar man med seg hele snora til dette merket og strekker den nye 10 meter. Setter nytt merke, går nye 10 meter osv.. På vei tilbake kan man gå til enden av snora, og lete til man finner merket. Derfra flyttes snora til neste merke osv..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

TS. Du hadde tydeligvis værken gps, eller kompass. Selv den billigste gps (ca 1000 kr), hadde vist deg veien tilbake til telt.

Ser noen har kommet med mer, eller mindre fantasielle forslag. Men etter min mening bør du (alle) være forsiktig med disse løsningene. Beste rådet, er å unngå dette problemet!

Tett tåke, eller snøvær (med god sikt i 3 - 10m, selv noe bedre) , er ingen spøk og mange har rotet seg bort på sti, eller få meter fra camp, hytte, bil, o.l., (Erfarne folk har normalt en sikkerhet i bakhånd, så de berger seg, eller gjør de rette tingene). Tåke og mørkt, gjør dette ennå mer utfordrene. Men som uerfaren, bør en være forsiktig!

Hvorfor rote rundt i mørket og atpå til, med tåke (dårlig sikt). Leier/camp må en sette opp før mørkets frembrudd, dette gjeler også alt i campen som skaffe vann, ved, m.m., før det blir dårlig sikt og mørkt! Så enklet, er dette! Det gjør selv erfare folk, selv om de også hadde fikset din situasjon i et krisetilfelle. Vil også påpeke at 100m fra vannkilde (uten snø), er unødig langt unna.

Og er folk på vanding (med oppakning), må en hele tiden vurdere når en må avbryte vandringen og rigge leier/camp. Rask oppsetting av telt (5 min.) og rigging av leier, kan være vitalt. 

Endret av Tiur3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vel, Tiur3. Dette var en svært kort tur med enkel retrettmulighet til skogbilveien rett ved bekken og så til bilen. Dessuten var det pytter og små bekker overalt rett ved leirplassen. Dette var "værken" en "fantasiell" ekspedisjon eller noe farlig område å forulykke i. Da hadde selvsagt forberedelsene vært annerledes.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Den 24.11.2016 at 10.00, Rismyhr skrev:

Når det gjelder teltet så pleier jeg som regel å ha med meg en refleks av myk type som jeg fester med en liten krok til teltet. Dette gjør at du kan se teltet fra lang avstand, refleksen reflekterer lyset utrolig bra selv om det kun er svært lite lys som faktisk går i retning av teltet. Dette er selvfølgelig mer effektivt i åpent terreng men jeg har hatt god bruk for dette i flere tilfeller i lavlandet også. Begynte med dette etter en episode i Femundsmarka for noen år tilbake hvor jeg nesten ikke fant tilbake til teltet etter å ha hentet vann i skumringstiden.

Ja refleks er bra. Jeg pleier alltid å ha med meg noen refleksbrikker og en refleksvest i sekken. Vesten er i tilfelle noe skulle skje og hvis jeg får behov for å gjøre meg synlig for andre. Refleksbrikkene er fine å henge rundt teltet hvis det er mørkt eller dårlig sikt og du har planer om å forlate teltplassen. Hvis det er tre så kan de henges i trærne, men hvis det er på høyfjellet så kan de henges på bardunene på teltet. Med en vanlig lommelykt/hodelykt så ser du en refleks på ganske lang avstand og lenge før du ser teltet. En refleksbrikke som beveger seg er også mye bedre enn en refleks som står i ro.

Det henger nok igjen litt fra den gang vi streifet rund og levde av jakt og fangst. Ting som beveger seg blir du oppmerksom på selv om det befinner seg helt i kanten av synsfeltet. I hvert fall har de fleste mannfolk denne egenskapen. Jeg har merket meg at min kone ikke er like flink til å oppdage slike ting som kommer inn fra eller beveger seg på siden av f.eks. veien når hun kjører bil, men hun er flink til å se små nærmest umerkelige ting som befinner seg rett foran på veien eller stien. Kanskje dette er egenskaper vi har med oss fra den tiden da mannen var jeger og konene sanket planter, frø og røtter. Ikke vet jeg.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg lar buhunden min stå igjen ved campen. Så er det bare å følge lyden..

Men jeg har alltid med meg ei lita reservelykt i sekken. bruker den som teltlys. Og ved behov "fyrlykt".  Ellers har jeg med en sammenleggbar vannpose som rommer 10 liter. En vanntett pakkpose kan også brukes til dette. Dermed kan jeg sikre at jeg har nok vann til natta, og slipper å vandre rundt i natt og tåke.

Helsport vannpose

Endret av Hege P.
  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Den ‎23‎.‎11‎.‎2016 at 21.16, hhalvor skrev:

Lightstick som henges på teltet eller festes i en lang pinne rette ved teltet er et lite triks :) I tett skog og tåke er det egentlig bare GPS eller snor som funker.

Eller som jeg gjorde i tett tåke på Lifjell.  Jeg "måtte" ringe hjem, og da måtte jeg opp på en høyde for å få dekning.  Pakket likegodt sekken og tok alt med meg.  Mye smartere enn en annen kveld, ett annet sted, hvor jeg som vanlig ble grepet av hjemlengsel.  Så kom tåka!  Kortversjonen:  14 timer senere fant jeg teltet igjen. 

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei

Elginnen har engang brukt en god del av en vinter natt på å finne teltet i snøen i Jotunheimen sammen med turkammerater. Et mørkegrønt tunneltelt ligner veldig på alle de andre store stein blokker som ligger i fjellheimen. En kom så i tanke om at GPS var i lommen, så de kunne ta sig tilbake på de lagrede sporet, hvor teltet jo stod for enden. 

Så jeg tar ofte en GPS posisjon på teltet -også til senere bruk, hvis det var en bra leirplass. 

Ellers er reflekser eller evt. "knekklys" jo en mulighet som er nevnt. Jeg brukte i forbindelse med dykking en "strobe-light" (svarer til blitz). De fra Jotron er ganske dyre, men det finnes andre utgaver med vanlige batterier til ca. 3-500 kr. i ulike dykkerbutikker (søk på nett). Jeg vurderer å kjøpe sådan til "nødbruk" for den kan ses v-e-l-d-i-g langt også i usiktbart vær. Men noen sekundær anvendelse har den jo ikke.

Elgen13042016903.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

5 timer siden, elgen skrev:

Elginnen har engang brukt en god del av en vinter natt på å finne teltet i snøen i Jotunheimen sammen med turkammerater. Et mørkegrønt tunneltelt ligner veldig på alle de andre store stein blokker som ligger i fjellheimen. En kom så i tanke om at GPS var i lommen, så de kunne ta sig tilbake på de lagrede sporet, hvor teltet jo stod for enden. 

13042016903.jpg

TS hadde ikke GPS! Hva hadde skjedd med Elginnen og følge, uten GPS? GPS og fornuftig bruk av den, redder en ut av slike situasjoner. Men det er en del av oss, som har vokst opp uten GPS og måtte klare oss da også. Ville aldri stole på GPS, som det eneste sikkerheten. Og er sikten dårlig nok, hjelper det lite med teltlys, reflekser, knekte greiner, o.l.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.