Gå til innhold
  • Bli medlem

Hvorfor finnes ikke Helsport Patagonia brukt? Dårlig telt?


Memento mori

Anbefalte innlegg

Annonse

Jeg tror det er mest sistnevnte. Det tyder på at det er solgt en del etter bilder på Instagram å dømme, men kjøpegruppa er nok de som har flere telt fra før og har mulighet til å kjøpe et så spesialisert telt i tillegg. Disse har nok ikke like stort behov for å selge selv om det ikke blir mye brukt.

Har sett det et par ganger i outleten til Helsport etter messer så følg med der :-)

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

 

26 minutter siden, whistler skrev:

Jeg tror det er mest sistnevnte. Det tyder på at det er solgt en del etter bilder på Instagram å dømme, men kjøpegruppa er nok de som har flere telt fra før og har mulighet til å kjøpe et så spesialisert telt i tillegg. Disse har nok ikke like stort behov for å selge selv om det ikke blir mye brukt.

Har sett det et par ganger i outleten til Helsport etter messer så følg med der :-)

Ligger et på Helsport outlet nå til 7.495.- kunne det vært noe?

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 minutes ago, Per Fredrik said:

 

Ligger et på Helsport outlet nå til 7.495.- kunne det vært noe?

Av erfaring så er det ingenting å spare på bruktkjøp kontra tilbudspris på slike populære produkter. Har fulgt med på noen Superlight-produkter til Helsport, div pulker osv. Så og si samtlige som selges brukt går for en høyere pris enn enten outlet eller gode tilbud (20-30%) på butikker.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, Nimrad skrev:

Av erfaring så er det ingenting å spare på bruktkjøp kontra tilbudspris på slike populære produkter. Har fulgt med på noen Superlight-produkter til Helsport, div pulker osv. Så og si samtlige som selges brukt går for en høyere pris enn enten outlet eller gode tilbud (20-30%) på butikker.

Enig med @Nimrad her. Så en som solgte et Fjellheimen x-trem på en lokal facebookside, og prøvde å by under det Helsport solgte tilsvarende telt for på outleten, ble blankt avslått. Det var tilogmed i betraktelig dårligere stand. Da kan man likegodt kjøpe fra butikken og få med angreretten og alt det der. Helsport sine outletpriser er jo også veldig gode. Noe annet enn f.eks. Elkjøp som slår av en 100lapp på en B-vare som har vært ute til test hos kunde... 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Da har jeg sett på bilder på Instagram som @whistler skrev, helt tydelig at disse teltene blir brukt til det de er laget for. Bestilling fra outleten er gjennomført ref tips fra @Per Fredrik. Så da blir det og selge et vintertelt, slik at antall telt ikke øker. Syns teltet er i dyreste laget, men det får heller være mitt black thusday......

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

9 timer siden, Radiosugge skrev:

Da har jeg sett på bilder på Instagram som @whistler skrev, helt tydelig at disse teltene blir brukt til det de er laget for. Bestilling fra outleten er gjennomført ref tips fra @Per Fredrik. Så da blir det og selge et vintertelt, slik at antall telt ikke øker. Syns teltet er i dyreste laget, men det får heller være mitt black thusday......

Gratulerer! Du får gi en liten rapport på hvordan det funker i praksis! Jeg hadde det med i vurderingen når jeg skulle kjøpe nytt vintertelt, men gikk for Svalbard istedet på grunn av takhøyde og forteltstørrelse.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har et par netter i Patagonia - bra telt. Om man sjekker prisutviklingen på Prisjakt.no tilbake i tid - så kom det teltet på salg hos en netbutikk for en under 7000,- for noen år siden og det teltet vi benyttet den gangen var kjøpt nettopp kjøpt da.

Jeg fikk oversendt denne videoen - som viser Patagonia i sving i den storstormen som var i Forhollhogna (samtidig som Femundsløpet var)

 

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Da har teltet kommet, slo det opp i hagen. Første inntrykk er at det er veldig gjennomtenkt og solid laget. Fulgte med tørkeloft, pulkpose og 15 snøplugger med lengde 31 cm.  1.1 kg med plugger. Helsport lager flotte telt, men kvaliteten på pluggene og hvilke plugger som følger med henger ikke helt sammen. Må gå over snøpluggene med kniv og smergelpapir for å få vekk skarpe kanter. De vanlige må også få en runde med smergelpapir for å få vekk litt skarpe kanter. Setter på tauløkker på alle pluggene. 

Kan ikke se at det har vært ute av posen, føler at jeg gjorde et godt kjøp og gleder meg til å ta det i bruk ved riktige vinterforhold.  Håper på litt bra med vind, slik at jeg kan se det i forhold til TNF VE-25 og HS Stortinden. Blir viktig å trene på å sette det enkelt og raskt opp, og med votter. Veldig uvant med dobble stenger, det er helt nytt for meg. Har noen noe tips så tar jeg gjerne i mot de. Lurer også på taping av stenger når det er såpass trangt, bør jeg også smøre med litt siliconspray?

Lurer også på å male snøpluggene med litt fargerik maling slik at de syns bedre. Noen tips på hvordan det bør gjøres? Gummilakk holder det?

Kjøpte også med 6 stk Swiss pirahana snøankerplugger, tenkt å bruke de i puddersnø. 

IMG_1303.PNG

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei!

Ang. Swiss snøankerplugger. Jeg lagde tilsvarende plugger for mange år siden for den nette sum av ca kr 0.- Overalt hvor de graves grøfter finnes flotte råmaterialer; overdekkingsplatene som legges over kabler er helt suverene. Spør den som graver så får du helt sikkert et par- tre skinner, da har du nok.  Med Stanleykniv og snor har du lagd snøplugger i en fei og spart diverse hundrelapper.

Lykke til!

EirikW

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

32 minutter siden, eirikw skrev:

Hei!

Ang. Swiss snøankerplugger. Jeg lagde tilsvarende plugger for mange år siden for den nette sum av ca kr 0.- Overalt hvor de graves grøfter finnes flotte råmaterialer; overdekkingsplatene som legges over kabler er helt suverene. Spør den som graver så får du helt sikkert et par- tre skinner, da har du nok.  Med Stanleykniv og snor har du lagd snøplugger i en fei og spart diverse hundrelapper.

Lykke til!

EirikW

Vi lagde skikjelke av overdekkingsplatene i barndommen.. dårlig retningsstabilitet, men du verden hvor morro det var å ake med :-)

Sikkert samme 31cm pluggene se selger løst som fulgte med, de er litt røffe i finish'en.. Brukt som "vanlige" plugger satt i 45° mot bakken er de litt korte ved enkelte snøforhold (løs), da er 50cm pluggene bedre. Jeg har satt reflekterende snor med klips på noen av mine, festet på midten av pluggen. Brukt der det er viktig å få pluggfestet på teltet helt ned mot bakken, er ikke noe med snor tingen, da må du isåfall grave pluggen eller ankeret godt ned. Har også brukt brøytestikker i plast, helst røde. Har laget et spor i de så bardunen ikke sklir (avrundet for ikke å bli for skarpt mot bardunen) har skjært over stikka midt på refleksen og latt der snittet er være toppen, det er genialt med refleks øverst, da er det lett å se bardunendene i skinnet fra hodelykta. Stikkene fryser fast i snøen så de sitter bedre etter en liten stund nede i snøen.

Får du tak i refleks-maling kan det være lurt å ha på pluggene også.

En god mix av forskjellige plugger er fint å ha. Jeg har også 2stk små MSR snøanker som jeg kan bruke til teltet de gangene de er med.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 4 uker senere...

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.