Gå til innhold
  • Bli medlem

Enlightened Equipment quilt


LightDan

Anbefalte innlegg

Det är dags att ge lite feedback efter att ha fått lite brukstid på mina EE quiltar.

Tillverkare: Enlightened Equipment www.enlightenedequipment.com

Modeller: Jag har två Revelation, 50F och 0F (ca +10C och -17C) med 850 cuin dunfyllning och en Prodigy 40F (ca +4C) som är identisk med Revelation i modellen, men har syntetisk fyllning.

 

De finns i många längder och bredder, så storleken passar alla.

De har ingen huva, om det är en fördel eller ulempe är individuellt, men det är en av två viktiga orsaker att jag köpt quilt. Den andra orsaken är att den kan fästas i liggunderlaget och ligger då på plats under natten.

Att de är lätta är en bonus. Vikt angiven på EE's hemsida stämmer bra med verklig vikt, 25 g tillkommer dock för remmar att fästa runt liggunderlag, samt nästan lika mycket för packpåsen. Vid köp får man med en stor förvaringspåse och en packpåse som är relativt stor. Quilten går att komprimera ned mot halva den volymen vid behov.

Jag har upplevt dem som varma i förhållande till angiven temperatur, den med syntetfyll dock närmare angiven gräns.

Storleken på bredden stämmer bra med beskrivning, vid gränsfall/tveksamhet, välj den bredare för att undvika glapp där kall luft kan komma in.

 

Vem vill ha quilt?

Den som snurrar runt mycket i sömnen, ofta ligger på mage eller sidan, spretar ut armbågar och knän och som upplever en huva som obehaglig bör överväga att bruka quilt.

Vem vill INTE ha quilt?

Känns huva som en naturlig del när du sover ute, känns det tryggt och ombonat som en kokong att ligga i en sovepose och är du flink att snu dig i eller med soveposen så vill du sannsynligvis inte skifta från säck till quilt.

 

Plus:

Lätta

Varma

Sköna att bevege sig i

Vannavstötande dun

Effektiva att bruka två på varandra för att boosta värmen. Jag har inte haft möjligheten att testa så kallt ännu, men räknar med att sova komfortabelt ned mot -25 till -30 grader med 0F och 40F quilten på varandra.

Mängder av val till storlek och färg

 

Minus:

Lång leveranstid

Passar ej för hytteturer, då ryggen ligger direkt på madrassen, ett lakan må brukas i så fall.

Quilt passar inte alla, se ovan.

 

Neutralt:

Priset. Ikke billigt, men ikke blodigt dyrt. För en liten sparing av vikt med 900 eller 950 cuin dunfyllning växer prislappen fort!

  • Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.