Gå til innhold
  • Bli medlem

Fjellstøvvel problem


Gjest Fjellfinn

Anbefalte innlegg

Gjest Fjellfinn

Siden 2002 har jeg gått ut to par fjellsko,

mitt første par var Alfa walk-king, de ble "tøfler" etter ett år, nedslitt såle og sømmene rakna helt.

nå har Crispi Besseggen tatt livskvelden, de er "tøfler" med blankslitt såle, nesten hullslitt ytterkant ved tå

- men sømmene holder!

Kjøpt i fjor vår ett par Alfa Ronde som jeg hadde så stor tro på, men de er veldig stive og ser ut til å være vanskelig

å få gått inn på rimelig tid, selv etter flere mil på myr, er de ennå håpløse ...

Jeg må nok skaffe meg ett par crispi - de var så greie å få inngått - eller?

Hvilke fjellstøvler synes gås inn "raskest" / enklest til å få tilpasset til fot ?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
Hvilke fjellstøvler synes gås inn "raskest" / enklest til å få tilpasset til fot ?

Kjøpte Crispi Besseggen i fjor, satt som et skudd ----> inngått på første turen. Noe annet er at støvelen er litt stiv og klumpete å klyve med...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Crispi Besseggen er fjelltøffel. Skal du ha noe mer lyninngått må du vel skaffe deg en fjelljoggesko e.l.

Skikkelig solide fjellstøvler med stivt lær og såle gås etter min erfaring knapt inn. Har hatt både stegjernstøvler fra Scarpa og La Sportiva, og den dagen sålen er utslitt har ennå ikke skoen vært ordentlig inngått.

Av vanlige fjellstøvler har jeg prøvd Scarpa SL, La Sportiva Tibet og Besseggen. Besseggen er favoritten, selv om det kan innvendes at ankelstøtten er noe dårlig gjennom at støvelen er så myk og fotvennlig som den er.

Det er nok forskjeller på støvlene, men ved mye bruk på steinete underlag slites de nok ganske fort. Sømmen har ikkke vært problemet for meg. Vibram sålene er nedslitt etter et par år med mye bruk, og så går det fort hull på siden av rista som resultat av støt og slitasje mot skarpe steiner nettopp her.

Hadde jeg vandret på vanlige stier, tror jeg nok støvlene hadde holdt en del lenger. Det må også sies at jeg er gjerrig med å spandere vedlikehold. De som selger rekvisita for skovedlikehold er selvsagt ivrige på å selge inn dette, men jeg lurer på om det er så mye å vinne på dette når sålen ofte er det som slites først lell?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kjøpte meg Viking Hunter GTX, beste skoene eg har brukt til nå. Hadde La sportiva Forrest , gode sko på tørt føre. Men nå regnet kom, blei det bambi på isen på fjell og stein

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har prøvd litt forskjellig; Scarpa Alp (gammel), LaSportiva Tibet, Scarpa SL og sist Crispi Besseggen. Alp'ene ble aldri skikkelig inngått, men sålene ble nedslitt, Tibet ble tøfler med løse sømmer og nedslitte såler, SL'ene passer ikke foten, Besseggen satt som et skudd men sålene ble nedslitt. Hos meg har også en søm på Besseggen røket, men de henger sammen fortsatt.

Har samme erfaring som Morten, sålene blir utslitt før resten av skoen. Litt impregnering hjelper på vanntettheten, men etterhvert er det bare å kaste skoene uansett. Sko holder 1-2 sesonger i høyfjellet, avhengig av aktivitetsnivå. Og da stinker det så jævlig av dem at det alene er god grunn til utskifting :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hva som passer best på foten avhenger av om du har høy eller lav vrist, bred eller smal fot. Jeg som har brede nordiske føtter passer veldig godt inn i Alfa sin lest. De fleste mellom-/sør-Europeiske merker blir for smale og ubehagelige for meg. Har hatt både Alfa Walking King og Alfa Ronde. Har sittet som skudd uten å måtte gå de inn. Skoa blir som andre nevner slitt ut etter to sesonger. Nå har jeg skaffet med noen nye Haglöfs Lupis på introduksjonstilbud. De har Alfa's lest og sitter godt - egentlig er det rebrand av Alfa WalkingKing.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Når det gjelder stive fjellstøvler er det min erfaring at de bør passe på foten når du kjøper dem. Det er begrenset hva som kan "gås inn". Mange gnagsår kunne vært unngått ved å ha god tid ved skokjøp og prøve så mange modeller som mulig før kjøp.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 5 uker senere...

Prøv Lundhags Professional. Temmelig dyre, men har du først satt beina dine i et par får du store problemer med å ikke kjøpe dem :) XXL er bl.a. de billigste på disse skoa nå for tida tror jeg (2899,-). Jeg trengte bare 2-3 turer med mine sko og etter det har jeg ikke hatt noen problemer. De 2-3 første turene var dessuten også bortimot uproblematiske, bare bittelitt øm over rista etter 2-3 timer med tung sekk. Støvlene har langt skaft og er gummierte nederst (vanntett). Anbefales på det sterkeste!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.