Gå til innhold
  • Bli medlem

Samletråd snø og isforhold Hardangervidda 2016/17


fiskekongen

Anbefalte innlegg

1 time siden, Kristineaak skrev:

Har de fått opp kvistene på denne ruta?:)

Skal gå Finse-Haukeliseter til uka, begynner å bli spent på hvilke forhold som venter :)

Var kvista frå Finse til Sandhaug. Har du gått i området før? Om ikkje vil eg tilrå å dreie av stikkaløypa om det er gode forhold for å gå høgt. Synes personleg stikkaruta frå Finsbergvatn og ned til Dyranut er noko langdryg. Fins mykje anna fint å sjå om det er gode tilhøver vermessig og føremessig.

Vidare frå Sandhaug synes eg austre Lakadalen er ei perle.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
2 minutter siden, Tessatroll skrev:

Var kvista frå Finse til Sandhaug. Har du gått i området før? Om ikkje vil eg tilrå å dreie av stikkaløypa om det er gode forhold for å gå høgt. Synes personleg stikkaruta frå Finsbergvatn og ned til Dyranut er noko langdryg og døll. Fins mykje anna fint å sjå om det er gode tilhøver vermessig og føremessig.

Vidare frå Sandhaug synes eg austre Lakadalen er ei perle.

Er høvelig kjent i området, og gått denne ruta før. Da jeg skal gå med et par damer som er litt mindre vant til vinterturer, er det nok planlagt å følge kvistingen der det er mulig - og også bo på hytter denne gangen. :) Telt og tilhørende utstyr mtp sikkerhet er selvsagt med, så om været tillater det skal jeg ha tipset ditt i bakhodet! Artig å oppleve noe nytt, selv om Hardangervidda gir sjelefred i utgangspunktet. Takk for tips! Det noteres ned :) 

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 minutter siden, Kristineaak skrev:

Er høvelig kjent i området, og gått denne ruta før. Da jeg skal gå med et par damer som er litt mindre vant til vinterturer, er det nok planlagt å følge kvistingen der det er mulig - og også bo på hytter denne gangen. :) Telt og tilhørende utstyr mtp sikkerhet er selvsagt med, så om været tillater det skal jeg ha tipset ditt i bakhodet! Artig å oppleve noe nytt, selv om Hardangervidda gir sjelefred i utgangspunktet. Takk for tips! Det noteres ned :) 

Ja vidda er flott uansett! 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kom hjem fra en tur på vidda i går. Planen var å gå fra Dyranut til Rjukan, men pga dårlig tid på å rekke bussen fra Rjukan og avtale på fredag for turfølge endte turen på Kalhovd.

Når det gjelder snøforholdene så er det heller glissent med snø. Det går fint å gå, men det stikker opp både stein, reinlav og grass her og der. Og kan være litt knotete å finne teltplass enkelte steder pga dårlig pluggfeste. 

Det var ingen løype over fra Rauhelleren mot Mårbu. Det hadde vært for lite snø til å stikke opp løype. Løypenettet går også utenfor det som er vanlig pga lite snø, og tildels usikker is enkelte plasser ifølge en som driver og stikker løypene.

Føret er mildt sagt trått. Snø som potetmel gir absolutt ingen glid. I allefall der vi gikk. Er meldt litt mildere nå fremover, så det kan nok hjelpe endel. Men var puddersnø mesteparten av løypa. Vi hadde vel rett i overkant av -30 på natta, så ta med varm sovepose :) 

 

Lakadalen er utrolig fin, så gå gjerne denne veien om Hansbu hvis du har mulighet :)

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 10.3.2017 den 8.39, fiskekongen skrev:

Kom hjem fra en tur på vidda i går. Planen var å gå fra Dyranut til Rjukan, men pga dårlig tid på å rekke bussen fra Rjukan og avtale på fredag for turfølge endte turen på Kalhovd. :)

@fiskekongenVet du om det er skiføre fra Steinsbøle til Kalhovd? Bilveien er vel vinterstengt ved Steinsbøle. Eller er det så lite snø nå at man kan kjøre bil opp mot Kalhovd allerede nå? Tenkte meg inn i området på torsdag, men gå i retning Rjukan fra Kalhovd, for så å legge ruta over Langesjå og Møsvatn mot Rauland.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...
Gjest Mareng

Skal gå fra finse til ustaoset, samme ruten som skarvenrennet, med pulk i helgen. Startet fredags kveld på finse (blir ikke mye gåing da) og ender opp søndags ettermiddag på ustaoset er planen.

Hva tenker dere om skiføret? Det skal være mye smøvær, og sludde litt fram til fredag, og resten av helgen ser slik ut:

IMG_0446.thumb.PNG.ea49018e524486673cb7798fa062cafb.PNG

Om dette varselet stemmer helt nøyaktig blir det oppholdsvær og vinden i ryggen stort sett hele turen. Men det er gjerne ett sted hvor det er "mer vær" enn værmeldingen skulle tilsi?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

@Mareng : Du har rett i at det kan være litt mer vær enn det meldingen tilsier. I skrivende stund er det ruskevær på Finse, fjellovergangene både sør- og nord for Finse er enten stengt eller kolonnekjørt.

Se webcam: http://www.bt.no/spesial/webkamera/#!/100521

Men det skal jo løye av litt til helgen, og vinden får du som nevnt i ryggen. Da er det bare å dra opp hetta og kose seg :) 

Regner med du har litt erfaring, og telthåndteringen på fredagskvelden kan bli en fin trening. Skal løye enda mer av etter kl 18:00. Er dere flere så går det lekende lett. 

Vær litt OBS på at når yr melder skyer slikt som de har meldt, kan det bety flere forhold, alt i fra klar sikt til nesten null sikt. Så GPS bør være obligatorisk, i tillegg til kart og kompass selvfølgelig :) 

Ønsker deg en fin og minnerik tur! 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Mareng

Takk for det @JonDee :)

Har ett relativt nytt fjellreven abisko shape som skal prøves ut. Ett lett 4-sesongs helårstelt, som jeg regner med skal holde bra. Har tørrtrent i fint vær med oppsett, og har stappet det ned i pakkposen med bardun og fester mot vinden ute, slik at det kan festes i pulk/sekk før det åpnes, og har med nylagde snøplugger som blir greit å teste ut.

Vi er to personer som har teltet i fint vær på vinteren før, så det blir jo artig med litt ruskevær fredags kveld. Bare håper jeg får sove, at det ikke blir for urolig i teltet.

Kart kompass, hodelykter og GPS er med ja 👍

Lenke til kommentar
Del på andre sider

7 timer siden, Mareng skrev:

Skal gå fra finse til ustaoset, samme ruten som skarvenrennet, med pulk i helgen. Startet fredags kveld på finse (blir ikke mye gåing da) og ender opp søndags ettermiddag på ustaoset er planen.

Hva tenker dere om skiføret? Det skal være mye smøvær, og sludde litt fram til fredag, og resten av helgen ser slik ut:

IMG_0446.thumb.PNG.ea49018e524486673cb7798fa062cafb.PNG

Om dette varselet stemmer helt nøyaktig blir det oppholdsvær og vinden i ryggen stort sett hele turen. Men det er gjerne ett sted hvor det er "mer vær" enn værmeldingen skulle tilsi?

Et lite tips når det gjelder værmeldinger: Se på både yr og storm. (F.eks. pent.no). Det kan gi en sterkere pekepinn hvor stabilt været antas å være. Samtidig bør du også forholde deg primært til tekstvarselet og ikke ikonene. Disse er generert automatisk, mens tekstvarselet er skrevet av meteorolog.

Værvarsel frem i tid vil også være for et stort område og lokal geografi vil påvirke været. I tillegg er vi ustabile værsystem slik at et varsel er langt mer usikkert nå, enn i perioder der man er inne i mer stabile systemer. Høyfjellet er lumskt og vindvarselet er ofte uforutsigbart. "Lytt til erfarne fjellfolk" er en fjellvettregel - jeg velger ofte å lese den som "lytt til lokale fjellfolk". Om du tar kontakt med noen kjentfolk der oppe så kan du få et inntrykk av hvordan vindretning påvirker sikt og føre, samt hvor ofte de opplever en viss værtype med en viss vind.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Haligsskarvet er en magnet for dårlig/skiftende vær. Det bedrer seg imidlertid litt på senvinteren.

Jeg har prøvd 2 ganger å gå over Skarvet på langs fra Finse. Begge gangene var det strålende vær ved turstart fredag og hele lørdag, så vi har kommet greit ned Folarskaret. På lørdag kvelden/natta har været endret seg dramatisk, så turen har blitt avbrutt, og vi har måtte luske ned til Haugastøl i stedet. En av de som har vært med begge gangene har et 3dje mislykket forsøk med identisk resultat...

Har gått Skarverennet mange ganger og det har bestandig vært fint vær. Kanskje det statistisk sett er det på søndager styggeværet setter inn :-)

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg planlegger tur så snart det er mulig å gå på  barmark.  Start stopp på Synken, Mår

,Alternativ 1.  Selv om ikke båtsesongen ikke starter offisielt for etter St Hans må de nødvendigvis kjøre en del turer på forhånd.  Og da må de vel være en mulighet for å komme med, slik at starten kan skje ved Mårbu, og enten følge stien mot  Lågaros og ta ved Hettefjoren, gå forbi Kalven, gå bort til SteIntjønne, og opp til Feitfisktønnan

ALT 2 .  Er å gå fra Synken og følge Reksjåen frem til Vesle Rekjøen.  Labbe opp lia og gå Sletteidvatnene helt ut og bryte oppover mot Viuvatnet i sydenednen og deretter orientere mot Steintjønne

Retur vil gå fra Bakkehytta - Vegahovd lægret - ned til Sletteidvatnene og gå de til enden.  Det sammen med Reksjøen - og tilslutt ankomme Synken. 

Men så var det det  med snø da, om man f ek må ha med truger?

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 4 uker senere...
57 minutter siden, Helge G skrev:

Noen som vet hvordan isforholdene var rundt Finse for tiden? Tenker enten å gå inn til Geiterygghytta eller til Haugastøl.

Varsom.no melder ihvertfall om trygg is i den høyden, men man må selvfølgelig være forsiktig uansett og særlig i inn og utos. Jeg går fra Dyranut og sørover i morgen og forventer såpass tykk is at det blir isbor med forlenger.. Noe annet vil overraske meg stort.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På Thursday, April 27, 2017 den 20.25, whistler skrev:

Varsom.no melder ihvertfall om trygg is i den høyden, men man må selvfølgelig være forsiktig uansett og særlig i inn og utos. Jeg går fra Dyranut og sørover i morgen og forventer såpass tykk is at det blir isbor med forlenger.. Noe annet vil overraske meg stort.

Ja, får se ann forholdene når jeg kommer opp. Ligger du i telt på Dyranut? Ser det er litt ruskevær der nå med stengt overgang og 20m/s i kastene. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 28/04/2017 den 23.03, Helge G skrev:

Ja, får se ann forholdene når jeg kommer opp. Ligger du i telt på Dyranut? Ser det er litt ruskevær der nå med stengt overgang og 20m/s i kastene. 

Så ikke denne før nå. Ble det tur?
Vi kom til Dyranut rundt 18.00 på fredag og slo opp teltet bare et par kilometer sør for hytta. Det var litt kraft i kasta men hadde ikke fått med meg at veien ble stengt.

Ellers kan jeg nevne at det på Langavatnet (Hellehalsen) var en meter is. Såvidt vi kom igjennom med forlenger på isboret!

Endret av whistler
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.