Gå til innhold
SeaWolf

Valg av Sovepose

Anbefalte innlegg

Skal kjøpe meg ny sovepose ogdet står mellom to valg. Noen som har noen anbefaling input for hvilken jeg skal velge? :)

Mountain Equipment Glacier SL 800

https://www.fjellsport.no/mountain-equipment-glacier-sl-800-kiwi.html?___store=fjellsport_no_nb&nosto=nosto-page-product3

Rab Ascent 900 Chilli Powder

https://www.fjellsport.no/rab-ascent-900-chilli-powder.html?___store=fjellsport_no_nb&nosto=nosto-page-product1

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider
Gjest Turlyst

Rab Ascent 900 er en god del bredere enn Mountain Equipment Glacier SL 800, noe du bør ta med i vurderingen. Ascent er Rabs bredeste pose. Mountain Equipment Glacier SL 800 er ganske smal, men på papiret er den bedre og lettere enn Ascent 900. Ytterstoffet er også mer vannavstøtende (1500mm). Er du kraftig er Rab et godt valg, men er du slank ville jeg valgt Glacier SL 800.

Denne er hakket bedre enn Ascent 900, samtidig som at den er ganske romslig, men smalere enn Acsent https://www.fjellsport.no/rab-summit-800-formula-one-regular.html?___store=fjellsport_no_nb&nosto=frontpage-nosto-plassert-opp eller billigere her for øyeblikket http://www.hektapatur.no/soveposer-1/rab-summit-800 Den passer i hvert fall godt til meg på 181 cm og 76 kg. Godt med plass, men ikke for vid. Jeg har også en smal modell i tillegg, som er topp til sitt bruk.

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Takk for utfyllende svar! :) Jeg er en ganske small person så da tror jeg nok Mountain Equipment Glacier SL 800 (selv om den har en litt grell farge :P ) kan være det beste valget og jeg fant den på tilbud til 3400! Rab Summit 800 som du foreslo ser jeg har noe høyere komfort temperatur og jeg tenker å skulle kunne bruke den ganske kaldt.

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Av nysgjerrighet, hva er bedre med Rab Summit 800 en f.eks. Mountain Equipment Glacier SL 800 og Rab Ascent 900 (hvis vi ser bort temperatur området)? :)

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider
Gjest Turlyst

Mountain Equipment Glacier SL 800 har bedre fillpower på duna ( 725 vs 650). Ytterstoffet har vannsøyle på 1500mm. Den er lettere og mindre i volum.

Rab Summit 800 har samme ytterstoff som Andes og Expedition-serien. Vannsøyle på 1000mm. Ascent er innsteg-modellen til Rab, og den har mindre robuste materialer. Rab gir ikke like mye detaljer som ME hva angår konstruksjon. Jeg opplever min Summit 800 som meget fluffy og myk. Står ikke noe tilbake for min ME Glacier SL.

Mountain Equipment Glacier SL 800 er mindre enn de to andre og med samme dunmengde som Rab Summit 800, i tillegg til litt høyere fillpower. Den skal i teorien være hakket varmere, men det  er andre faktorer jeg ikke har, derfor vanskelig å si.

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider
21 timer siden, SeaWolf skrev:

Av nysgjerrighet, hva er bedre med Rab Summit 800 en f.eks. Mountain Equipment Glacier SL 800 og Rab Ascent 900 (hvis vi ser bort temperatur området)? :)

Jeg har ingen erfaring med de posene spesifikt, men noen punkter du kan sammenligne dem på er:
- Total fyllmengde i gram, og dunspenst. Jo mer luft soveposen fanger, jo varmere holder den seg. Høy spenst gjør at en kan ha mindre dun og fange samme mengde luft. Høyere spenst og høyere dunmengde er derfor positivt, men høy spenst og mindre dunmengde skaper en risiko for at den kan tape egenskapene mer over tid eller i fuktige omgivelser.
Høy dunspenst gjør også at en kan pakke soveposen litt mer sammen.

-Produksjonsmaterialer. Ytterstoff avgjør hvor motstandsdyktig den er mot slitasje fra utsiden samt hvor motstandsdyktig den er mot ekstern fukt (spesielt viktig om du ligger mye utenfor teltet. Innerstoffet har litt å si det også. Hvor mye det tåler, hvor godt det føles mot huden. Felles for både inner og ytter er at et tettvevd stoff holder mer på dunet.

-Nakkekrage: Soveposer med nakkekrage holder bedre varmen siden det lett lekker varme ut via halsen om man ikke snører hetten tett rundt hodet.

-Full glidelås gir større bruksområde, men 3/4 glidelås er gjerne noe varmere.

Husk at trange poser fort kan føles klaustrofobiske om det blir litt varmere i luften. Hvis det da er vanskelig å åpne den i full lengde kan dette bli et irritasjonsmoment. Av de ville jeg nok valgt RAB-posen.

Har du tenkt å bruke dette som en vinterpose?

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider
52 minutes ago, Prebb said:

Husk at trange poser fort kan føles klaustrofobiske om det blir litt varmere i luften. Hvis det da er vanskelig å åpne den i full lengde kan dette bli et irritasjonsmoment. Av de ville jeg nok valgt RAB-posen.

For vide poser vil også være kaldere og kan føre til trekk. Vidden på min kropp er betraktelig under gjennomsnittet, så jeg kan ikke bruke soveposer som kanskje ellers passer ypperlig for mange andre. Da må jeg varme opp ekstra luft og drasse på(og betale for) ekstra dun som kunne vært brukt bedre i tykkelsen.

Poenget mitt: stor størrelse er ikke utelukkende positivt.

Endret av Nimrad

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider
51 minutes ago, Prebb said:

Jeg har ingen erfaring med de posene spesifikt, men noen punkter du kan sammenligne dem på er:
- Total fyllmengde i gram, og dunspenst. Jo mer luft soveposen fanger, jo varmere holder den seg. Høy spenst gjør at en kan ha mindre dun og fange samme mengde luft. Høyere spenst og høyere dunmengde er derfor positivt, men høy spenst og mindre dunmengde skaper en risiko for at den kan tape egenskapene mer over tid eller i fuktige omgivelser.
Høy dunspenst gjør også at en kan pakke soveposen litt mer sammen.

-Produksjonsmaterialer. Ytterstoff avgjør hvor motstandsdyktig den er mot slitasje fra utsiden samt hvor motstandsdyktig den er mot ekstern fukt (spesielt viktig om du ligger mye utenfor teltet. Innerstoffet har litt å si det også. Hvor mye det tåler, hvor godt det føles mot huden. Felles for både inner og ytter er at et tettvevd stoff holder mer på dunet.

-Nakkekrage: Soveposer med nakkekrage holder bedre varmen siden det lett lekker varme ut via halsen om man ikke snører hetten tett rundt hodet.

-Full glidelås gir større bruksområde, men 3/4 glidelås er gjerne noe varmere.

Har du tenkt å bruke dette som en vinterpose?

Takk for tilbakemelding. Ja, jeg hadde tenkt til å kunne bruke den på vinteren jeg har en sommerpose så det er ikke så viktig for meg at den kan brukes på sommeren (+vår/tidlig høst). Så siden Mountain Equipment Glacier SL 800 har den laveste/kaldeste temperatur ratingen hadde jeg i utgangspunktet tenkt til å gå for den, men jeg blir litt usikker når det er så mye gode tilbakemeldinger på RAB. Jeg er ikke en veldig bred person så jeg vet ikke om bredden på Mountain Equipment posen vil være et problem for meg.

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider
8 minutter siden, Nimrad skrev:

For vide poser vil også være kaldere og kan føre til trekk. Vidden på min kropp er betraktelig under gjennomsnittet, så jeg kan ikke bruke soveposer som kanskje ellers passer ypperlig for mange andre. Da må jeg varme opp ekstra luft og drasse på(og betale for) ekstra dun som kunne vært brukt bedre i tykkelsen.

Poenget mitt: stor størrelse er ikke utelukkende positivt.

Absolutt et viktig poeng! For vid er like ille.

5 minutter siden, SeaWolf skrev:

Takk for tilbakemelding. Ja, jeg hadde tenkt til å kunne bruke den på vinteren jeg har en sommerpose så det er ikke så viktig for meg at den kan brukes på sommeren (+vår/tidlig høst). Så siden Mountain Equipment Glacier SL 800 har den laveste/kaldeste temperatur ratingen hadde jeg i utgangspunktet tenkt til å gå for den, men jeg blir litt usikker når det er så mye gode tilbakemeldinger på RAB. Jeg er ikke en veldig bred person så jeg vet ikke om bredden på Mountain Equipment posen vil være et problem for meg.

På Fjellsport er RAB sine temp-ratinger oppgitt etter sin egen skala, og det er ikke så lett å jamføre de forskjellige posene. ME-posen er nok helt fantastisk den også. Om du har råd, og bestiller fra norske nettbutikker, så kan du bestille begge og returnere den du ikke vil ha. Da får du sett an bredden.

Jeg sa jeg ville valgt Rab-posen, men etter å ha lest litt mer om dem så ble jeg jammen usikker. Jeg sover kaldt så for meg et varm pose et must. Husk at liggeunderlaget er vel så viktig for å opprettholde temperaturen ute.

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider
Gjest Turlyst
1 time siden, SeaWolf skrev:

Ja, jeg hadde tenkt til å kunne bruke den på vinteren jeg har en sommerpose så det er ikke så viktig for meg at den kan brukes på sommeren (+vår/tidlig høst). 

En 800 grams dunpose blir veldig varm over 0 grader for de aller fleste. Den kan brukes tidlig vår og høst/senhøst, i tillegg til vinter. For de virkelig kalde vinternettene bør enda varme pose vurderes. For meg holder Rab Summit 800 med sine -15. Bruker lakenpose fast, i tillegg til ullundertøy, lue og et godt liggeunderlag. Jeg har kjøpt pose ut i fra bruk i området 0 til -15. Skulle det bli noe kaldere en og annen natt kan jeg kle på meg litt mer.

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Jeg prøver meg på ME posen så ska jeg prøve å få gitt en tilbakemelding herpå hvordan jeg liker den når jeg har testet den litt :) 

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider
12 minutes ago, SeaWolf said:

Jeg prøver meg på ME posen så ska jeg prøve å få gitt en tilbakemelding herpå hvordan jeg liker den når jeg har testet den litt :) 

Erfaring tilsier at man stort sett blir fornøyd. Når man har undersøkt så grundig så sitter man nok igjen med kun gode alternativ hvor forskjellene er marginale. Gratulerer med ny pose!

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider
Gjest Turlyst
9 timer siden, tberg4 skrev:

Har Glaicer 1000. brukt i 120 døgn, sovet godt ned til 42 - også tatt med på høstjakta og ikke for varm der.

Det er helt rått at den holder det dobbelte av hva produsenten oppgir. Da har du gjort alt riktig, i tillegg er du rimelig hardfør mot kulde. 

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå

• Lignende innhold

• Av Hege Myhre
      Vintersesongen er her! 😃
      Jeg ser på soveposer for vinteren (igjen), da jeg ikke fikk kjøpt en forrige sesong.  Det blir for kronglete å ta med to sommerposer i år også.
      Jeg ser at Magasinet.no har en Mammut Ajungilak Kompakt Down Winter 180R - sovepose; Lurer på om det er noen som har noen erfaringer med denne eller andre gode tips til en varm og god sovepose med comfortemperatur mellom -0 og -18 grader. Jeg har lyst på dun, men det er mest på grunn av komprimeringen. Penger jeg ønsker å bruke er 2000-3000 kr
    • Av Tober
      Jeg har fått meg en RAB Summit 800 sovepose, og lurer på om noen har erfaring med hvor varm den er. Det står at den har grense til 15 minus, men jeg er vanligvis en frysepinne og trenger en del marginer i forhold til disse angivelsene. Tenkte kanskje den kunne egne seg til å sove under åpen himmel, på Xped 9, i sånn ca 3-5- minus? Eventuelt legger jeg meg inn i en Jerven Hunter eller Extreme med posen (har begge de Jerven-dukene). Da kan jeg kanskje klare minus 15-20 med denne RAB-posen? Hater jo å ødelegge en fin utenatt med for kald pose, og håper på noen råd før jeg selv gjør en iskald og hutrende erfaring, har jo hatt noen av dem...  Jeg har også en Robens Caucasus 900, som er en behagelig og fin pose. Den er oppgitt til 11 minus, men jeg merker den blir kald vet et par minus, om jeg ligger i boxer og tynn ulltrøye pluss lue. Lurer på RAB-posen er varmere enn denne?   
    • Av Winger
      Hei
      Jeg har det siste året blitt mer og mer glad i å sove ute og nå som det begynner å bli litt kjøligere på nettene fremover har jeg behov for en ny sovepose til høsten/vinteren.
      Jeg har en gaaaammel Ajungilak sovepose som jeg ikke aner hvor kommer fra, men har mitt navn på seg. Den er i fiber, er alt for stor og varmer lite. Men, man tar det man har så selv om comfort for damer sto til +4 ble den med en kald påskenatt i -10. Den natten har jeg ingen gode minner fra og må derfor skynde meg å investere i en ordentlig pose før kulda setter inn. Det står utenpå kompresjonsposen at den skal være 7,2l...
      Jeg har Exped Downmat 7 og et annet underlag under der igjen som er med på tur.
      Siden noen av turene er alene er jeg avhengig av en sovepose som ikke er for stor og tung. 
      Helst en som er ca 1,5kg og så liten som mulig i volum da jeg for tiden har en sekk på 65L : 
      https://www.fjellsport.no/osprey-aura-ag-65-challenger-blue.html
      Dessverre så er en del av volumet på sekken i topplokket som kan tas av dersom man ønsker en mindre sekk.
      Jeg kjøpte nettopp denne soveposen som jeg hentet på posten i går:
      https://www.fjellsport.no/marmot-wm-s-ouray-electric-purple-royal-grape.html
      Jeg kjøpte den ettersom limits (se under) ser ut til å kunne holde meg varm  : 
      T-comfort: -19ºC T-limit: -28,1ºC T-extreme: -52,5ºC   Men, når jeg fikk den og stappet den i kompresjonsposen for å se hvor mye plass den tar, så tar den aaaalt for stor plass i sekken Den står beskrevet til å ha 'lavt pakkvolum' så jeg tok en sjans selv om antall liter ikke var oppgitt. På en nettside ser jeg nå at denne står til 11,2l.   Er det noen som har tips til en sovepose til dame (er 163cm) som har dunfyll, veier inntil ca 1,5kg og har lavt pakkvolum til max Kr. 5000,-?   Setter stor pris på alle tips   På forhånd, takk   -Madeleine        
    • Av friluftspappa87
      Tur rapport fredag 9.9.18
      Vær: mye regn (Orange flomvarsel)
      Temp: ca 5-8 grader natt. Høy luftfuktighet.

Utstur:
      Bergans 4076 kuppeltelt. 
      Røst stormkjøkken
      Div soveposer, liggeunderlag. 

Turen:
      Jeg ville ta.med guttungen på sin første tur  
      Vi reiste ca i 14 tiden med sykkel. Fikk han med til å hjelpe med å pakke å prøve å åpne teltet kvelden før skden vi visste det skulle regne mye. 

Før turen var han ligg overtrøtt så idet jeg pakket sekken og sykkelen ble han veldog vanskelog å ha led å gjøre så jeg visste jeg kom til å glemme noe. Da vi nesten var fremme på teltplassen kom jeg på det. Fyr til kjøkkenet. Det nye skolekjøkkenet har ikke selv tenning. Jeg ville ikke la utstyret ligge igjen ute i regnet så syklet tilbake til butikken (2-3km med 50-60kg sykkelvogn i styrtregn) 
      Jeg satt opp teltet ganske fort å la merke til at guttungen hadde sovnet. La ut liggeunderlag å sovepose, kledde av han lktt og la han inne o teltet.

Han våknet opp kjempe fornøyd med det faktum vi lå i teltet i skogen. 

Vi spiste litt og leste litt sammen. Fikk spise godteri å se litt på Netflix.

Så gikk vi en tur ut å plukket litt sopp til maten, fant et magasin forsvaret hadde mistet og gikk hjem til teltet å lagde middag. Det regnet som bare det hele tiden, den turen ut hadde vi noenlunde opphold før turen tilbake. Da begynnte det veldog igjen.  

Vi lagde middag og hadde det veldig koselig frem til 9 tiden hvor vi begge to sovnet. Det ble noe fukt mellom dukene og viss man tok på duken.men det regnet ekstremt. Vi lå veldig trygt i forhold til drenering, men det var oversvømmelser over alt det kunne bli det. Samt det å leke med kommentarene i teltet på kvelden var jo kjempe gøy han hadde det så gøy at han ikke ville sove, men etter noen runder med leking og at han prøvde å banke meg (leking) så ble vi enig om at han er sterkest og at vi skulle sove 

Vi våkne samtidig ca i 7 tiden. Kokte opp havregrøt å litt kaffe og en sjokolade bit og hadde en veldig fin fronost. Vi orket ikke ligge i sovepose på morningen soden vi hadde det nokså varmt i teltet 

Vi pakket ned sammen, han hjalp med alt han kunne, og da vi kom hjem måtte han vøre med å vaske ting, henge opp telt og alt utstyr. Kan like gjerne lære dem det med en gang tenker jeg. 

Lagde turen kort med vilje og elstra koselog for å så et lite tur-frø. Han skryter av turen overalt. Han fikk lage blåbær syltetøy, fant militære sin pistol mener han, sovet ute osv så dette blir det mye mere av.

• Av Oyabi
      Hei, ønsker å skaffe meg en romslig 3 sesongs sovepose som skal brukes på telttur. Jeg ønsker å kunne snu meg i uten at soveposen følger med. Synes og det er fint om den har lang glidelås så jeg kan bruke den som dyne når det er varmt. Tenkte at jeg da burde ha en i dun for å for at den dekker kroppen bedre og er lettere.
      Har sett litt på
      Sea To Summit trek tk2, Helsport Svadalen og Rago Down
      Noen som har erfaring med disse? Vil Trek og Svadalen egne seg på telttur ned mot 0 grader, eller er dette «teppeposer» som passer best på hyttetur?
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

Ingen innloggede medlemmer aktive

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.