Gå til innhold
  • Bli medlem

Valg av Sovepose


norsemanGrey

Anbefalte innlegg

Skal kjøpe meg ny sovepose ogdet står mellom to valg. Noen som har noen anbefaling input for hvilken jeg skal velge? :)

Mountain Equipment Glacier SL 800

https://www.fjellsport.no/mountain-equipment-glacier-sl-800-kiwi.html?___store=fjellsport_no_nb&nosto=nosto-page-product3

Rab Ascent 900 Chilli Powder

https://www.fjellsport.no/rab-ascent-900-chilli-powder.html?___store=fjellsport_no_nb&nosto=nosto-page-product1

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Rab Ascent 900 er en god del bredere enn Mountain Equipment Glacier SL 800, noe du bør ta med i vurderingen. Ascent er Rabs bredeste pose. Mountain Equipment Glacier SL 800 er ganske smal, men på papiret er den bedre og lettere enn Ascent 900. Ytterstoffet er også mer vannavstøtende (1500mm). Er du kraftig er Rab et godt valg, men er du slank ville jeg valgt Glacier SL 800.

Denne er hakket bedre enn Ascent 900, samtidig som at den er ganske romslig, men smalere enn Acsent https://www.fjellsport.no/rab-summit-800-formula-one-regular.html?___store=fjellsport_no_nb&nosto=frontpage-nosto-plassert-opp eller billigere her for øyeblikket http://www.hektapatur.no/soveposer-1/rab-summit-800 Den passer i hvert fall godt til meg på 181 cm og 76 kg. Godt med plass, men ikke for vid. Jeg har også en smal modell i tillegg, som er topp til sitt bruk.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for utfyllende svar! :) Jeg er en ganske small person så da tror jeg nok Mountain Equipment Glacier SL 800 (selv om den har en litt grell farge :P ) kan være det beste valget og jeg fant den på tilbud til 3400! Rab Summit 800 som du foreslo ser jeg har noe høyere komfort temperatur og jeg tenker å skulle kunne bruke den ganske kaldt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mountain Equipment Glacier SL 800 har bedre fillpower på duna ( 725 vs 650). Ytterstoffet har vannsøyle på 1500mm. Den er lettere og mindre i volum.

Rab Summit 800 har samme ytterstoff som Andes og Expedition-serien. Vannsøyle på 1000mm. Ascent er innsteg-modellen til Rab, og den har mindre robuste materialer. Rab gir ikke like mye detaljer som ME hva angår konstruksjon. Jeg opplever min Summit 800 som meget fluffy og myk. Står ikke noe tilbake for min ME Glacier SL.

Mountain Equipment Glacier SL 800 er mindre enn de to andre og med samme dunmengde som Rab Summit 800, i tillegg til litt høyere fillpower. Den skal i teorien være hakket varmere, men det  er andre faktorer jeg ikke har, derfor vanskelig å si.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

21 timer siden, SeaWolf skrev:

Av nysgjerrighet, hva er bedre med Rab Summit 800 en f.eks. Mountain Equipment Glacier SL 800 og Rab Ascent 900 (hvis vi ser bort temperatur området)? :)

Jeg har ingen erfaring med de posene spesifikt, men noen punkter du kan sammenligne dem på er:
- Total fyllmengde i gram, og dunspenst. Jo mer luft soveposen fanger, jo varmere holder den seg. Høy spenst gjør at en kan ha mindre dun og fange samme mengde luft. Høyere spenst og høyere dunmengde er derfor positivt, men høy spenst og mindre dunmengde skaper en risiko for at den kan tape egenskapene mer over tid eller i fuktige omgivelser.
Høy dunspenst gjør også at en kan pakke soveposen litt mer sammen.

-Produksjonsmaterialer. Ytterstoff avgjør hvor motstandsdyktig den er mot slitasje fra utsiden samt hvor motstandsdyktig den er mot ekstern fukt (spesielt viktig om du ligger mye utenfor teltet. Innerstoffet har litt å si det også. Hvor mye det tåler, hvor godt det føles mot huden. Felles for både inner og ytter er at et tettvevd stoff holder mer på dunet.

-Nakkekrage: Soveposer med nakkekrage holder bedre varmen siden det lett lekker varme ut via halsen om man ikke snører hetten tett rundt hodet.

-Full glidelås gir større bruksområde, men 3/4 glidelås er gjerne noe varmere.

Husk at trange poser fort kan føles klaustrofobiske om det blir litt varmere i luften. Hvis det da er vanskelig å åpne den i full lengde kan dette bli et irritasjonsmoment. Av de ville jeg nok valgt RAB-posen.

Har du tenkt å bruke dette som en vinterpose?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

52 minutes ago, Prebb said:

Husk at trange poser fort kan føles klaustrofobiske om det blir litt varmere i luften. Hvis det da er vanskelig å åpne den i full lengde kan dette bli et irritasjonsmoment. Av de ville jeg nok valgt RAB-posen.

For vide poser vil også være kaldere og kan føre til trekk. Vidden på min kropp er betraktelig under gjennomsnittet, så jeg kan ikke bruke soveposer som kanskje ellers passer ypperlig for mange andre. Da må jeg varme opp ekstra luft og drasse på(og betale for) ekstra dun som kunne vært brukt bedre i tykkelsen.

Poenget mitt: stor størrelse er ikke utelukkende positivt.

Endret av Nimrad
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

51 minutes ago, Prebb said:

Jeg har ingen erfaring med de posene spesifikt, men noen punkter du kan sammenligne dem på er:
- Total fyllmengde i gram, og dunspenst. Jo mer luft soveposen fanger, jo varmere holder den seg. Høy spenst gjør at en kan ha mindre dun og fange samme mengde luft. Høyere spenst og høyere dunmengde er derfor positivt, men høy spenst og mindre dunmengde skaper en risiko for at den kan tape egenskapene mer over tid eller i fuktige omgivelser.
Høy dunspenst gjør også at en kan pakke soveposen litt mer sammen.

-Produksjonsmaterialer. Ytterstoff avgjør hvor motstandsdyktig den er mot slitasje fra utsiden samt hvor motstandsdyktig den er mot ekstern fukt (spesielt viktig om du ligger mye utenfor teltet. Innerstoffet har litt å si det også. Hvor mye det tåler, hvor godt det føles mot huden. Felles for både inner og ytter er at et tettvevd stoff holder mer på dunet.

-Nakkekrage: Soveposer med nakkekrage holder bedre varmen siden det lett lekker varme ut via halsen om man ikke snører hetten tett rundt hodet.

-Full glidelås gir større bruksområde, men 3/4 glidelås er gjerne noe varmere.

Husk at trange poser fort kan føles klaustrofobiske om det blir litt varmere i luften. Hvis det da er vanskelig å åpne den i full lengde kan dette bli et irritasjonsmoment. Av de ville jeg nok valgt RAB-posen.

Har du tenkt å bruke dette som en vinterpose?

Takk for tilbakemelding. Ja, jeg hadde tenkt til å kunne bruke den på vinteren jeg har en sommerpose så det er ikke så viktig for meg at den kan brukes på sommeren (+vår/tidlig høst). Så siden Mountain Equipment Glacier SL 800 har den laveste/kaldeste temperatur ratingen hadde jeg i utgangspunktet tenkt til å gå for den, men jeg blir litt usikker når det er så mye gode tilbakemeldinger på RAB. Jeg er ikke en veldig bred person så jeg vet ikke om bredden på Mountain Equipment posen vil være et problem for meg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

8 minutter siden, Nimrad skrev:

For vide poser vil også være kaldere og kan føre til trekk. Vidden på min kropp er betraktelig under gjennomsnittet, så jeg kan ikke bruke soveposer som kanskje ellers passer ypperlig for mange andre. Da må jeg varme opp ekstra luft og drasse på(og betale for) ekstra dun som kunne vært brukt bedre i tykkelsen.

Poenget mitt: stor størrelse er ikke utelukkende positivt.

Absolutt et viktig poeng! For vid er like ille.

5 minutter siden, SeaWolf skrev:

Takk for tilbakemelding. Ja, jeg hadde tenkt til å kunne bruke den på vinteren jeg har en sommerpose så det er ikke så viktig for meg at den kan brukes på sommeren (+vår/tidlig høst). Så siden Mountain Equipment Glacier SL 800 har den laveste/kaldeste temperatur ratingen hadde jeg i utgangspunktet tenkt til å gå for den, men jeg blir litt usikker når det er så mye gode tilbakemeldinger på RAB. Jeg er ikke en veldig bred person så jeg vet ikke om bredden på Mountain Equipment posen vil være et problem for meg.

På Fjellsport er RAB sine temp-ratinger oppgitt etter sin egen skala, og det er ikke så lett å jamføre de forskjellige posene. ME-posen er nok helt fantastisk den også. Om du har råd, og bestiller fra norske nettbutikker, så kan du bestille begge og returnere den du ikke vil ha. Da får du sett an bredden.

Jeg sa jeg ville valgt Rab-posen, men etter å ha lest litt mer om dem så ble jeg jammen usikker. Jeg sover kaldt så for meg et varm pose et must. Husk at liggeunderlaget er vel så viktig for å opprettholde temperaturen ute.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, SeaWolf skrev:

Ja, jeg hadde tenkt til å kunne bruke den på vinteren jeg har en sommerpose så det er ikke så viktig for meg at den kan brukes på sommeren (+vår/tidlig høst). 

En 800 grams dunpose blir veldig varm over 0 grader for de aller fleste. Den kan brukes tidlig vår og høst/senhøst, i tillegg til vinter. For de virkelig kalde vinternettene bør enda varme pose vurderes. For meg holder Rab Summit 800 med sine -15. Bruker lakenpose fast, i tillegg til ullundertøy, lue og et godt liggeunderlag. Jeg har kjøpt pose ut i fra bruk i området 0 til -15. Skulle det bli noe kaldere en og annen natt kan jeg kle på meg litt mer.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

12 minutes ago, SeaWolf said:

Jeg prøver meg på ME posen så ska jeg prøve å få gitt en tilbakemelding herpå hvordan jeg liker den når jeg har testet den litt :) 

Erfaring tilsier at man stort sett blir fornøyd. Når man har undersøkt så grundig så sitter man nok igjen med kun gode alternativ hvor forskjellene er marginale. Gratulerer med ny pose!

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

9 timer siden, tberg4 skrev:

Har Glaicer 1000. brukt i 120 døgn, sovet godt ned til 42 - også tatt med på høstjakta og ikke for varm der.

Det er helt rått at den holder det dobbelte av hva produsenten oppgir. Da har du gjort alt riktig, i tillegg er du rimelig hardfør mot kulde. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.