Gå til innhold
  • Bli medlem

Beste 75mm sko til tur og telemark


Toskehove

Anbefalte innlegg

Familien går sammen om nye ski til fattern til jul. De gamle fjellskiene han har er nermere 40 år gamle så det er på tide.
Bruken er i varierende terreng, stort sett er det oppover til man snur og skal heim. På lengre turer er det vel hovedsaklig stølsheimen så der er det stort sett enten opp eller ned.

Går for Åsnes nye Falketind 62 med Voile swichback telemark binding.

Så er det då det store spørsmålet, kva sko er best til dette?
Tenkte først på Scarpa T4, så fant eg og Crispi svartisen. Vil tro den siste er bedre å gå med, men har og sett at mange bruker scarpa t4 på lengre turer. er det andre sko som er like gode å stå ned med som disse som eg og burde vurdert?

Det er klart det vil variere litt, og skoene vil bli kjøpt lokalt så de kan byttes om de ikkje passer ;) 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Hadde doppa voile switchback og gått for voile trepin hardwire istederom han tenker å gå noe annet enn ren topptur.

http://www.voile.com/voile-hardwire-3-pin-telemark-binding.html

Gåmotstanden er null og rotasjonspunktet i switchback er bare helt odde om han skal gå på ski og ikke slepe reine toppturski etter seg.

75mm fjellskisko som er stive er det verre med. Chrispi Svartisen kan du vrenge sålen rundt på selv om skaftet er stivt. Du kjenner det lett om du prøver en i butikken og får en ski å holde i mot på. Alpina sine 75mm er tilsvarende. bra skaft men dritt såle. Chrispi Bre er det beste alternativet fra Chrispi da sålen er mye stivere og skafet i stil med stivheten til sålen.

Pass bare på at du får et par som passer i bindingen. Chrispi har laget mange par som ikke er thighte nok mot bindingen på sidene. Da blir all torsjon tatt opp av de tre pinnene og de sliter ut skoene fort. Jeg ødla et par chrispi sydpolen på to sesonger pga dette.

Et annet alternativ er Andrew. Jeg kjenner ikke merket men det ser veldig lovende ut. Blir å bestille meg et par sånne nå da jeg hat mista trua på Chrispi pga feil fasong mot bindingen.

http://www.utemagasinet.no/Utstyr/Sko-deg

 

 

 

 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg tror det er Vibram som har skylden for det.

Det virker på meg om det nå er to typer 75 mm Vibram såler. En som er en formstøpt greie de limer inn resten av skoen inn i på toppen. Det er den som har gummi som dekker oppover sidene og ingen synlig blindsåle på kantene.  Den andre typen er en flat såle som de limer egen blindsåle/mellomsåle på. Da kan produsenten styre det og en kan få stive sko. Klart det første er billigere og enklere for produsentene, men det blir dårlige skisko av det slik jeg ser det.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg bruker Wire (ikke hardwire) av Voile. Modellen med 10mm oppbygningsplater heter da Traverse. Bruker kun wiren nedover, aldri ellers. Har de på Ingstad.

Har Svartisen støvlene, og gåkomforten i de er suveren! Ja sålen er "myk", men til gjengjeld gir det en veldig fin flex når jeg går. Har bare det første trinnet i klemfestet nede når jeg går, men går over i neste når jeg skal stive mer av.

Har også Svartisen i BC, og den stive BC sålen gir et dårligere "knekkpunkt" og de er ikke faktisk like komfortable.

Knyter lissene stramt, men bruker ikke plastspennene når jeg går. "Krybba" på 75mm bindingen gir støtte mot sålen så lenge støvlen er nedi bindingen. Løfter du hælen er denne støtten mindre, men da strammer wiren det hele opp og hjelper til med stabiliteten. Hvor bra kjøringen blir avhenger også av ferdighetene, gutsen og føret.. Men er det trygge nedkjøringer med grei kontroll så får du det, sammen med en suveren gåkomfort som ikke gir vonde bein. Lengste dagsetappe med støvlene er 45km, ikke vondt noe sted. Har jeg gørrvondt i beina etter Rando støvlene, kan jeg smette avgårde i Svartisen støvlene uten problemer. Bruker samme størrelse som i sko ellers, er ikke nødvendig å gå opp i størrelse.

Er dyp knebøy og røff kjøring vil selvsagt plaststøvler a-la T4 hjelpe på, men husk på at 75% av tiden så går man med støvlene, og da er komforten viktig. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er OK gåkomfort i Scarpa T4. Til det bruket som skisseres vil de passe fint etter min mening. Jeg ville valgt 3-pin cable og 10mm plater med hælløftere.

Det blir vel mest labbing opp med feller og nedkjøring uten, så det går an å vurdere en ski uten smørespenn?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Den 15.11.2016 at 16.13, Lompa skrev:

 

Det blir vel mest labbing opp med feller og nedkjøring uten, så det går an å vurdere en ski uten smørespenn?

Vel, tanken er ett par ski som kan brukes til det meste, og som er vesentlig meir anvendelig nedover enn de har har nå. Øke antall brukbare dager i skauen heime så da trenger han litt meir bredde, men samtidig ikkje noe rene toppturski for det er sjelden det blir bruk for. Beskrivelsen av åsnes falketind 62 treffer meget bra, men vurderte og 68. Landet på 62 for den virker nærmere "allround" enn bredere ski.. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Den 15/11/2016 at 6.46, Barskekarsten skrev:

Pass bare på at du får et par som passer i bindingen. Chrispi har laget mange par som ikke er thighte nok mot bindingen på sidene. Da blir all torsjon tatt opp av de tre pinnene og de sliter ut skoene fort. Jeg ødla et par chrispi sydpolen på to sesonger pga dette.

Et annet alternativ er Andrew. Jeg kjenner ikke merket men det ser veldig lovende ut. Blir å bestille meg et par sånne nå da jeg hat mista trua på Chrispi pga feil fasong mot bindingen.

Hei

Det går an å justere lidt på sidene (bøye med forsiktighet!)) på bindingene, så de blir mer "tighte" - i hvert fall Rottefella Telemark.

Alt tyder på at Andrew var den Italienske skofabrikk som produserte Varg støvlene for Vertikal. De var før identiske ned til fargen på snørelissene - bortsett fra Varg merket som er stemplet inn i læret.

Hilsen Elgen

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Den 15/11/2016 at 13.57, Barskekarsten skrev:

Jeg tror det er Vibram som har skylden for det.

Det virker på meg om det nå er to typer 75 mm Vibram såler. En som er en formstøpt greie de limer inn resten av skoen inn i på toppen. Det er den som har gummi som dekker oppover sidene og ingen synlig blindsåle på kantene.  Den andre typen er en flat såle som de limer egen blindsåle/mellomsåle på. Da kan produsenten styre det og en kan få stive sko. Klart det første er billigere og enklere for produsentene, men det blir dårlige skisko av det slik jeg ser det.

Glup iakttagelse!

Jeg har et par Varg Skavl. Ganske stive i skaft og såle. Bindsålen er av noe plast materiale, som er noe utsatt for sålebrudd. (hadde før et par Varg Morgedal, som ble byttet pgr. av dette) Det er med alminnelige Vibramsåler som er slipt? i 75 mm i en form for mal. Derfor kan man bli utsatt for ørlite skjevhet i lengderetning. Skoen litt inn eller ut selv om bindingen er presist montert. Dette kan rettes ved i bøye meget forsiktig på bindingens "ører". Rottefella Telemark. (der var en gang en tråd om dette her). Varg støvler er vel ikke lenger i handelen?

Jeg sparer på Varg støvlene pgr. av sålebrudd-faren og har derfor et par billigere Garmont 75 mm støvler til alminnelig bruk med de 2 huskyer foran som krever maksimalt med bremse- og svingkraft. De vet da kommandoen "langsom" men bare et par sekunder om gangen. Garmont støvlene han den "støpte" såle som klart er mykere - og mangler den stive bindsåle - beksømkonstruksjon. Sålen løsnet i øvrig en del på den ene støvel, men jeg limte med Aqua sure med suksess. Holder på 2. år.

Men merkverdigvis er begge mine sommer fjellstøvler høyere i skaftet enn begge skistøvler. I øvrig har Fischer flere 75 mm modeller, men formentlig alle med den "støpte" sålen. Men Fischer markedsfører dem lite selv om det finnes masser av forretninger med alt mulig annet Fischer utstyr.

Test ses her: http://www.utemagasinet.no/Utstyr/Sko-deg

Hilsen Elgen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Var innom Platou i Bergen og prøvde noen støvler, falt på Crispi Bre, den var blandt de stiveste og satt godt på foten. Alfa quest advance og crispi svartisen som begge ser solide ut hadde skremmende myk såle. kunne vri de rundt..

Selv sitter eg med noen blytunge sko eg kjøpte på svalbard for noen år siden. det er lærsko med egne innersko, like stive som ein plastsko (kødder ikkje) og i det hele tatt svært kraftige lærsko. på siden står det "Berg" og det er det.  Er det noen som vet hvilket merke dette er? finner ingenting om "berg 75mm" på nett

Lenke til kommentar
Del på andre sider

7 timer siden, Toskehove skrev:

Var innom Platou i Bergen og prøvde noen støvler, falt på Crispi Bre, den var blandt de stiveste og satt godt på foten. Alfa quest advance og crispi svartisen som begge ser solide ut hadde skremmende myk såle. kunne vri de rundt..

Selv sitter eg med noen blytunge sko eg kjøpte på svalbard for noen år siden. det er lærsko med egne innersko, like stive som ein plastsko (kødder ikkje) og i det hele tatt svært kraftige lærsko. på siden står det "Berg" og det er det.  Er det noen som vet hvilket merke dette er? finner ingenting om "berg 75mm" på nett

Er ikke "Varg" (Polar) da og ikke "Berg"?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

8 timer siden, Toskehove skrev:

Selv sitter eg med noen blytunge sko eg kjøpte på svalbard for noen år siden. det er lærsko med egne innersko, like stive som ein plastsko (kødder ikkje) og i det hele tatt svært kraftige lærsko. på siden står det "Berg" og det er det.  Er det noen som vet hvilket merke dette er? finner ingenting om "berg 75mm" på nett

Den beskrivelsen minner veldig om mine gamle Asolo Summit. Lærstøvel med egen innersko. Tunge beist, men veldig gode.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.