Gå til innhold
Hela

Langtur med høydeskrekk

Det er 646 dager siden det var aktivitet i denne tråden. Det er fullt mulig å svare, men du kan jo vurdere å starte et nytt emne?

Anbefalte innlegg

Hei,

Jeg kunne tenke meg å legge ut på en lengre tur neste sommerferie, helst med telt. Er i god fysisk form, men sliter litt med høydeskrekk, og føler dette begrenser turmulighetene mine en del. Har gått mye tur i fjellet, men høydeskrekken har blitt verre de siste årene, og svært bratte partier blir et problem. Jeg tenkte derfor jeg skulle spørre om noen har et forslag til en turrute som kan strekke seg over flere dager, samtidig som man slipper de verste høydeurfordringene?

Takk på forhånd :)

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Det er store viddepartier uten spesielt bratte strekk i store deler av fjellene i Sør-Norge. En kan fin lage seg ruter som ikke går i bratte partier.

En annen sak er at dersom høydeskrekken din hemmer deg i det du ønsker å gjøre så er det et problem som du bør, og kan gjøre noe med. Ved å la være å oppsøke situasjoner som gir deg høydeskrekk, men som samtidig ikke innebærer noen reell risiko, så forsterker du bare frykten. Slik frykt begrenser seg da nødvendigvis ikke bare til én ting som høyder, fly, heiser eller tilsvarende, men ofte til mange av disse situasjonene. Om du lar frykten styre alle valgene du tar så kan det fort spre seg til andre "mildt truende" situasjoner, som igjen hemmer deg enda mer.

Det er ikke pinlig å delta på kurs, eller individuell terapi, for å få hjelp til å mestre frykten.

Med det sagt, så er det nok noen som burde hatt litt mer høydeskrekk slik at en slapp å bruke så mye ressurser på hente dem ut når de setter seg fast på fjellhyller her og der.

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Forollhogna nasjonalpark (Sør for Trondheim)
Femundsmarka nasjonalpark (sør-øst for Trondheim)
Hardangervidda nasjonalpark (mellom Bergen og Oslo)
Fjellområdene rundt og nord for bergensbanen nærmere bestemt Hallingskeid
Dovrefjell nasjonalpark

Skal du ha en helt super opplevelse så vil jeg anbefale deg å krysse Hardangervidda, vandre en rundtur i Femundsmarka, eller ta en god rundtur med utgangspunkt fra Hjerkinn stasjon.

Endret av Martin Gjellestad

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Finnmarksvidda ? Rimelig flat og lite folk. Bonus er lange lange dager pga midnattsol og bra fiske hvis man liker sånt.

Ser man litt videre rundt i Nord har kystområdene flotte plasser der man får høyfjell følelsen alt 30 moh . Bakdel utpå disse halvøyene i nord er når Nordvesten kommer så er det ofte tåke, sterk vind og 4-6 grader .

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Hei Skjult lenke - logg inn for å se den, og velkommen til fjellforum :-)

Nå vet ikke jeg helt hva du definerer som svært bratt, men det er faktisk fullt mulig å ta en rundtur i f.eks. Rondane uten å gå over topper. Dersom du går det jeg kaller triangelen (andre kaller det trekanten) slipper du bratte opp- og nedstigninger og kan få en flott tur i majestetiske omgivelser. Da har du mulighet til både telting eller evt. bruk av hytter (både private og DNT sine). På strekket mellom Dørålseter og Rondvassbu kan man ta båt som går på morgenen og ettermiddag, da slipper du unna det eneste som, etter min oppfatning, kan kalles for bratt. Turen kan startes fra både Spranget (Rondvassbu) på Gudbrandsdalssiden eller fra Straumbu på Østerdalssiden,

Ellers har du fått en rekke gode forslag fra andre her som jeg kan underskrive på.

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Hadde vært nyttig å høre mer om hvordan høydeskrekken arter seg. Hvor går grensen? Dørstokken, kjøkkenstolen eller gardintrappa?

For øvrig er forslagene alle ypperlige, Når det gjelder Hardangervidda, så slår min høydeskrekk ut på stien nord for Skytjedalsvannet. Ikke at stien i seg selv er bratt, men du får luftig utsikt ned dalen og dalsidene. Her går det en annen rute, så mellom Rembedalsseter og Liseth går du fint utenom. Bortsett fra det er det mye å gå på sør for jøkulen og selv om det er masse fjell, så er det slake bakker nær sagt overalt.

Med f.eks Finse som utgangspunkt, så kan du ta lange vest/øst svinger eller gå rett sør til Kongsberg eller Rjukan eller kombinasjonar alt etter som hva "langtur" er.

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Tusen takk for mange gode tips! :) Liker særlig godt utsiktene til å utforske områder jeg ikke har vært noe særlig i før.

Flere som lurer på hvor ille høydeskrekken er - kom bort fra stien og måtte gå opp bratte siden av Knutshø i sommer, og det ble litt vel friskt, og endte med å snu før toppen (var nødt til å gå på glatt snø i deler av partiet, var nok det som var det verste). Topper som f.eks. Storronden i Rondane går fint, så lenge jeg får ta det i eget tempo på vei ned, i de bratteste partiene.

Den 16.11.2016 at 13.45, Prebb skrev:

Det er store viddepartier uten spesielt bratte strekk i store deler av fjellene i Sør-Norge. En kan fin lage seg ruter som ikke går i bratte partier.

En annen sak er at dersom høydeskrekken din hemmer deg i det du ønsker å gjøre så er det et problem som du bør, og kan gjøre noe med. Ved å la være å oppsøke situasjoner som gir deg høydeskrekk, men som samtidig ikke innebærer noen reell risiko, så forsterker du bare frykten. Slik frykt begrenser seg da nødvendigvis ikke bare til én ting som høyder, fly, heiser eller tilsvarende, men ofte til mange av disse situasjonene. Om du lar frykten styre alle valgene du tar så kan det fort spre seg til andre "mildt truende" situasjoner, som igjen hemmer deg enda me

Det er ikke pinlig å delta på kurs, eller individuell terapi, for å få hjelp til å mestre frykten.

Med det sagt, så er det nok noen som burde hatt litt mer høydeskrekk slik at en slapp å bruke så mye ressurser på hente dem ut når de setter seg fast på fjellhyller her og der.

Helt enig der, Prebb! Ikke redd for å prøve å utfordre meg selv på det, men med telttur i tankene vil jeg gjerne kunne legge opp en rute hvor jeg ikke MÅ forsere de bratteste partiene for å få gjennomført turen :)  Kanskje heller legge opp til brattere dagsturer med teltet som base. Kurs hadde kanskje vært en ide, men litt vel bratte fjellsider er (dessverre) ikke et problem jeg støter på så ofte i hverdagen at jeg får somla meg til å få gjort noe med det, hehe.

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Det heter ikke høydeskrekk, det heter høyderespekt, og det er veldig viktig å ha :-) Jeg har tidvis jobbet i en klatrepark, og om noen ikke har respekt for høyden der, får de ikke lov  til å klatre.  Så du er hjertelig velkommen der, til å jobbe med høyderespekten :-)   Uansett, kan anbefale Etnefjellene på langs :-) Eller Hardangervidda for den del. 

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider
Den 16.11.2016 at 15.22, Martin Gjellestad skrev:

Forollhogna nasjonalpark (Sør for Trondheim)
Femundsmarka nasjonalpark (sør-øst for Trondheim)
Hardangervidda nasjonalpark (mellom Bergen og Oslo)
Fjellområdene rundt og nord for bergensbanen nærmere bestemt Hallingskeid
Dovrefjell nasjonalpark

Skal du ha en helt super opplevelse så vil jeg anbefale deg å krysse Hardangervidda, vandre en rundtur i Femundsmarka, eller ta en god rundtur med utgangspunkt fra Hjerkinn stasjon.

Hei igjen,

Har du noe nærmere tips til en evt. rundtur med utgangspunkt fra Hjerkinn? :) Tenker i utgangspunktet kanskje rundt 4 dager, men ingenting er fastlagt.

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider
Det er 646 dager siden det var aktivitet i denne tråden. Det er fullt mulig å svare, men du kan jo vurdere å starte et nytt emne?

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå

• Lignende innhold

• Av ost
      Han fyren her er er på en bitteliten langtur. Nordkapp til Cape Agulhas, eller fra nord i Europa til syd i Afrika. Bare innom vestligste punkt i Europa også for moro skyld. 30.000 km vandring.

Skjult lenke - logg inn for å se den
    • Av Memento mori
      Her inne brukes begrepet langtur. I sykling blir vel turer på 15-20 mil regnet som langtur. Det vil si turer på 5-7 timer. 
      De som jogger/løper er det vel nok med 10 km for å kalle det langtur. 
      Men slik det blir brukt her inne er langtur - turer over en ukes varighet.  Hvor tung sekken/antall høydemeter er har ikke noe å si, går du fra hytte til hytte telles det ikke som langtur. 
      Hva oppfatter dere at skal til for å kalle de langtur? Svar med deres egen defenisjon, Ikke andres, da det ikke finnes noen fasit. 
    • Av Andreas Gram
      Halvveis i Norge på langs har jeg nå gått lei av sakte vekttap, og ønsker å klare å proppe i meg litt mer kalorier slik at jeg kan holde vekta sånn nogenlunde, men helst uten at sekken blir nevneverdig tyngre. 
      Jeg er av den meget storspiste typen: en gutt på 20 år som til vanlig må spise 2500-3000  kcal/dag for å holde vekta. På langtur med dager på litt under 3 mil i snitt blir dette gjerne 4-5000 kcal/dag på meg
      Så langt har 3 dl havregrøt til frokost, 4-5 skiver logan til lunsj og en hel torogryte til middag holdt meg mett og gående. (det legges naturligvis klumper med smør i alle måltider) 
      Det jeg lurer på er om noen har andre gode råd til mat jeg bære på som helst er lettere enn torogryter med kjøtt. (hvis noen tenker å foreslå real, kan jeg svare med at det for det første ikke selges på vanlig matbutikk, men for det andre spiser jeg ikke drytech med mindre jeg må!) Det viktigste blir nesten kaloriinnhold, for jeg har nok krydder med meg til at det kan smake godt nok uansett
    • Av Alexander Read
      Kople barnepulk med Fjllpulken Xplorer 168
      Min første post her inne. Tenkte jeg skulle legge ut litt info om mine erfaringer og løsninger knyttet til forberedelser med det å dra på langtur på vinteren i fjellet med barn og utstyr. Spesifikt gjelder det valg av pulk og modifisering av to pulker sammen for å kunne få med seg avkom OG alt utstyr for 2 måneder.
      1. Jeg har lekt med flere løsninger for overnevnte problemstilling. Jeg har i tillegg til barnepulk fra Fjellpulken også en Thule sykkelvogn som kan gjøres om til pulk. Fordelen er at barnet kommer opp fra bakken og er godt kapslet inne. Også mer plass om man slenger på vanntttbagger inne i vognen (dersom du har toseter), samt 2 stk vanntettposer bakpå. Mer plass altså enn Fjellpulken. Etter samtale med en som selger Thule ble det fort klart at mine bekymringer ble bekreftet; galskap var konklusjonen. Den vil ikke tåle påkjenningene som en slik tur gir. Forkastet ideen og søkte inspirasjon. Fant en link her inne om en far som koplet på en mindre transport pulk bak barnepulken. (Finner ikke linken nå dessverre). Etter en del sparring med bla Fjellpulken ble dette løsningen også for meg. Men jeg skal på lengre tur og trengte derfor mer plass. Her kommer en beskrivelse av hva jeg gjorde av modifiseringer.

2. Xplorer har tre festepunkter til draget i motsetningen til tur varianten Xcountry (som er største med 144). Jeg trengte større. Det innebærer at «søsterfeste»/koplingen man kan kjøpe fra Fjellpulken til å kople to pulker sammen ikke passer. (Fungerer bare medio fester). Jeg freste derfor ut poppnaglene til det midterste feste og limte på gaffatape.

3. Målte nøye opp festepunktet for de to feste dingsene som jeg monterte på baksiden av barnepulken. Pass på at selve koplet er i vater. Og husk å få det sentrert naturligvis.
      Vipps, du har nå et vogntog av en pulk😁

• Av rayun
      Dette er ikke en nylig gjennomført tur. Det er hele 7 mnd siden, men det kan muligens være lesbart nå i vinterkulda.
      I fjor, på våren hadde jeg et prosjekt gående. Et prosjekt som tok for seg forberedelsene jeg hadde til en ønsket langtur på sykkel. Prosjektet var i og for seg så vellykket at det førte fram til den ønskede langturen. Historien om hvordan det gikk er skrevet for lenge siden og er arkivert i mappen for turer i 2017. 
      Jeg har lenge tenkt å legge den ut her på Fjellforum, men av forskjellige årsaker har det blitt med tanken, inntil nå.
      Jeg er allerede i gang med forberedelser til dette årets langtur. Det vil si, om det blir en lang, eller to korte, eller hvor, har jeg ikke landet på. Det henger egentlig sammen med fjorårets tur, altså den du skal få lese om nå. Det eneste som er sikkert er, at det som i fjor, blir tur i år også.
      Siden det ikke er så veldig mye mer å si, er det vel like greit å bare komme igang. Så her er første del.

Langtur på sykkel sommeren 2017

Fra en treningstur før avreise, Fuji Touring 2017.

Det starter med en drøm.
      Det vil si, ikke for korte turer, for de tar jeg på sparket. Nei, her skal det handle om lange turer.
      Og lange turer er resultatet av drømmer. Jeg har mange drømmer, kanskje fler enn de fleste.
      Og drømmen nå, er langtur på sykkel. 
      Spørsmålet er om langtur på sykkel er realistisk? 
      Fakta : Ambisjonene er der. Også fakta: Periodisk motortrøbbel. 

Forberedelser til denne turen har jeg skrevet om tidligere her på Fjellforum og de kan du lese om Skjult lenke - logg inn for å se den.   
      Nedenfor følger historien om hva som skjedde videre. 

Turstart, dag 1.
      25 juni og det er i dag morroa begynner. Det er søndag og jeg står opp til vanlig tid, dvs tidlig. I og for seg helt unødvendig siden jeg ikke starter på turen før i ettermiddag. Men jeg bor et stykke øst for Lillestrøm og veien hit er både svingete og smal. Det er ikke et sted jeg ønsker å sykle i rushtiden mandag morgen når alle har stått opp litt for sent. Jeg velger derfor å starte på ettermiddagen nå i dag og har avtalt å ta første overnatting hos min mor i Oslo.
      Været er helt greit med lavt skydekke når jeg starter. Det som ikke er greit er en irriterende vind som jeg tidvis har midt i mot. En del skog skjermer litt her og der, men et snitt på 12 km/t fram mot Fetsund viser at det går tregt. 
      Ute på Fetsundbrua er det åpent og vinden kommer skrått inn fra venstre. Hjelmen holder håret på plass og jeg kommer greit over. På vei ned Hovinbakken stopper jeg.

Det ser litt utrygt ut værmessig så jeg drar regntrekket over styreveska før jeg fortsetter.

På de lange åpne slettene før Lillestrøm løyer heldigvis vinden, men som tenkt begynner det  å regne i stedet. I grunnen ikke noe å bry seg om for jeg skal ligge inne og kan tørke det som blir vått.

Jeg sykler inn i Lillestrøm langs siste, eller heter det nederste del av Nitelva og får et glimt av fontenen som kaster vannet høyt til værs. Her blander det seg med de lette dråpene fra himmelen og danner et flott skue.

Litt motbakke nå, og så er jeg på Strømmen. Herfra går det radig unna til Lørenskog og duskregnet avtar. Passerer grensa til Oslo og svinger av mot Høybråten og er framme etter å ha brukt 2,23 timer på disse 50 km. Hele veien fra Fetsund og hit har jeg fulgt fine sykkelveier. De går litt hit og litt dit og er sjelden raskeste vei, men er helt klart mye bedre enn å være ute i veibanen.
      Fortsettelse følger...
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

Ingen innloggede medlemmer aktive

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.