Gå til innhold
  • Bli medlem

Vintertur på fjellski fra Torfinnsbu og inn i svartdalen


OleHenrik

Anbefalte innlegg

Hei hei. Vi er noen kamerater som er på jakt etter noen eventyr og vill inn i fjellheimen med pulk, ski og godt humør. Planen er å dra i januar og i driver nå å undersøker hvor vi skal gå. Et alternativ vi lurer på er å gå på ski fra Bygdin fjellholtell til Torfinnsbu og videre derfra og inn i Svartdalen under Knutsholstind. Noen som har gått inn der på sommer eller vinter og kan si noe om hvorvidt det lar seg gjøre eller om det blir for bratt. Har tenkt tanken å ha "basecamp" på Torfinnsbu og legge en dagstur inn for å se på storefjella. Ingen av oss er veldig erfarne så har ikke noe mål om å bestige noe. Ellers er vi veldig glad hvis noen har andre forslag. Målet med turen er å se høye gjerne veldig alpine topper!
Vi er henholdsvis 26,24 og 32 år om det er noen som lurer! Og jo! Skulle noen være på jakt etter turfølge hadde det vært bare kult om du tok kontakt ! :D 
Mvh Ole ! :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Hei 

På kartet ser sidene på Svartdale nok så bratte ut og dermed potensielt skredfarlige. Det er kanskje ikke uten grunn at vinter ruten er lagt til nabodalen vest for.

Jeg har gått den sørligere turen fra Bygdin, Yksendals bu, Thomashellern, Tyin krysset. Egentlig skulle vi ha gått hjem videre via Sulebu, Breistølen,Bjordalsbu til Ljungshellern. Men det ble en forferdelig kuling- storm ved Tyin vannet, som er stor å krysse. Så da elginnen var blæst overende et par ganger tog vi bussen hjem.

Hilsen Elgen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er vel ikke adkomst fra Bygdin Fjellhotell før ut i mars da det går noen beltebiler fra Beitostølen. Vinterstegningen av Valdresflya slutter 1.april. Så veien inn blir lengre med mindre dere har tatt høyde for mulighetene for transport. 

Nå nå kan det det se ut som isen har lagt seg på Bygdin (i alle fall ved Eidsbugarden), dette er vesentlig tidligere enn de to siste årene da isen ikke har lukket seg før mellom jul og nyttår. Det betyr i alle fall at det er mulighet for at isen er farbar i januar.

Jeg har dessverre ikke vært i området dere har blinket ut, så jeg kan ikke si noe om det.

Men området som @elgen nevner sør for Bygdin er temmelig pulkvennlig, men har ingen topper av "alpin" karakter. Kommer dere opp i høyden der er det ingen ting å si på utsikten. Utsikten vendt nordover vil være Hurrungane i vest og Rasletinden i øst. Yksendalsbu og Thomashelleren er oppnåelig på en dagsmarsj fra Tyin, men å ta begge blir en trekant som tar 3dager.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Litt morsomt at dere nevner området sør for Bygdin. Min første tur med pulk gikk fra Tyinkrysset til Thomashelleren og ble litt av en tur. Startet rundt halv 12 fra Tyin og tenkte jeg kom til å ha god tid. Så feil kunne jeg ta. Brukte over 12 timer ! Gikk også tom for strøm på hodelykta så ble mildt sagt en utfordring å følge kvistaløype de siste to kilometerene i mørket. Nybegynnertabbe. Men var godt forberedt både med jervenduken ekstrem, god sovepose, liggeunderlag osv så en eventuell overnatting ute hadde ikke vært noe problem, men kom meg frem.
 For øvrig et veldig fint område og er enig i at det var ganske pulkvennlig. Og utsikt er det jo masse av.
Planen var egentlig å fortsette fra Thomashelleren til Yksendalsbu dagen etter, men da var jeg så sliten og været ganske dårlig så valgte å holde hytta. Turen tilbake til Tyin gikk bedre og Burger på Fagernes smakte helt supert! ^^

Har snakket med dissa kameratene mine om eventuelt å ta turen til Yksendalsbu. Vil oppleve nye steder jeg da.. Noen som vet om man kan komme seg til Olefjorden om vinteren? eller hvor langt forbi beito man kommer? Da tenker jeg gå Olefjorden - yksendalsbu - Fondsbu/Eidsbugarden og eventuelt tilbake.

Noen andre forslag til hytter som er fine i Jotunheimen som er innen rekkevidde fra et sted man kan parkere?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 timer siden, Omnilite skrev:

Det er vel ikke adkomst fra Bygdin Fjellhotell før ut i mars da det går noen beltebiler fra Beitostølen. Vinterstegningen av Valdresflya slutter 1.april. Så veien inn blir lengre med mindre dere har tatt høyde for mulighetene for transport. 

Nei, det er nok ikke beltebil til Bygdin i januar. Men turen fra Beitostølen til Bygdin er ikke særlig krevende. Heller ikke med pulk. Vi gikk den på den omtalte vintertur.'

Hilsen Elgen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.