Gå til innhold
  • Bli medlem

Hjortelusflue 2016?


LightDan

Anbefalte innlegg

Annonse
4 timer siden, fumigatus skrev:

Hei. Jeg har vært mer plaget av hjortelus i år enn tidligere. 90% av min utetid brukes i Nordmarka og i Ringerike (Holleia), men som lett allergisk mot stier eksponerer jeg meg nok mer enn de flest. Variert terreng, kratt og buskas med mange tegn etter hjortedyrs tilstedeværelse. Høsten har vært brukt til jakt, så "say no more".

Det snakkes i enkelte miljøer endel om tick borne diseases, med borreliose som favoritten. Bartonella sp. er også mikrober man risikerer å komme i kontakt med. Poenget med mange av disse "internett-mikrobene" (som de er blitt kalt av utskjelte debattanter med medisinsk-faglig bakgrunn), er at det er utfordrende å stille presis diagnose, og at symptomene er diffuse. Still dere, som sannsynligvis har et større friluftsliv-nettverk enn folk flest, spørsmålet: hvor mange kjenner jeg som sikkert har fått påvist borreliose/bartonella-infeksjon? Joda, det er noen. Men dette er ganske sjeldne greier. 

Personlig er jeg mer opptatt av å unngå sårinfeksjoner med vanlig stafylokokker og streptokokker (sårstell!) og muse-assosierte sykdommer (hantavirus, tularemi, rens drikkevann i utsatte områder!). Jeg innrømmer å bruke munnbind når jeg feier koia mi som gjennomkolonisert med mus. Og ikke minst risikoen for å bli kolonisert med multiresistente mikrober som alle (!) som reiser på ferie til syden generelt og Asia spesielt utsetter seg for. Helt uavhengig om man blir syk eller ikke. Et svært underkommunisert problem. Men dette er vel bare bensin på bålet, så kanskje best å ikke tenke på det i det hale tatt. Det er nok å engste seg for.   

Greit å vite om bartonella etc. Om man skulle dra på seg noe som man ikke finner ut av.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, Lompa skrev:

Klær med permetrin (insect Shield) skal visstnok ha noe effekt.. Magasinet har dette på en del av sine plagg.

https://www.magasinet.no/search.aspx?searchstring=insect shield

Vel. Hadde nok hjortelus på sånne plagg i høst. Og de kastet vingene så de trivdes godt nok. 

Satt vel 30 stk under kragen på ei ExOfficio skjorte etter en kort sopptur i høst også. Det er også plagg med innsektbeskyttelse, men de funger brukbart på mygg i Norge og bugs i tropene da 🙂

 

Forøvrig er jeg enig at hjortelusa ødelegger gleden med å være i skogen på høsten. Østsiden av Øyeren var grusom i september i år. Men østmarka rundt Rælingen var helt greit. 

Endret av lars p
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

8 timer siden, Lompa skrev:

Jovisst kan man det! Jeg koste meg stort på jakt i Sørmarka i september, selv om jeg plukket av haugevis med hjortelusflue. Man kan la den og flåtten ødelegge skogsturen om man vil, eller man kan slappe av og plukke av seg de som kommer. Skal man unngå litt ubehag er det nok greiest å bli sittende foran TVn.. ;)

 

Hhhhmmmm,, tror det blir tv´n på meg ☺️

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er det så ille da? Jeg synes dere er litt fise-fine. Enig i at de er irriterende, men jeg bare børster de vekk. Alternativt kniper dem i to. Har aldri blitt bitt såvidt jeg har merket, og i hvert fall ikke klødd i månedsvis. Kanskje det er en fordel å ha kort kort (og fett) hår? Jeg synes hele hjortelusgreia er overdrevet. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

16 timer siden, fumigatus skrev:

Er det så ille da? Jeg synes dere er litt fise-fine. Enig i at de er irriterende, men jeg bare børster de vekk. Alternativt kniper dem i to. Har aldri blitt bitt såvidt jeg har merket, og i hvert fall ikke klødd i månedsvis. Kanskje det er en fordel å ha kort kort (og fett) hår? Jeg synes hele hjortelusgreia er overdrevet. 

Nå har ikke jeg vært i de verste områdene men her jeg er er det bare noen få. Da synes jeg ikke det er noe å bli hysterisk over sånn egentlig. Jeg merker at tanken på hjortelusflua er verre enn å faktisk få de på meg. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

22 timer siden, fumigatus skrev:

Er det så ille da? Jeg synes dere er litt fise-fine. Enig i at de er irriterende, men jeg bare børster de vekk. Alternativt kniper dem i to. Har aldri blitt bitt såvidt jeg har merket, og i hvert fall ikke klødd i månedsvis. Kanskje det er en fordel å ha kort kort (og fett) hår? Jeg synes hele hjortelusgreia er overdrevet. 

Enten er du ekstremt lite fise-fin eller så har du aldri vært i områder med mye hjortelus 😜 Hjortelusen har panser som skall og lim under beina. Umulig å ta livet av og helt håpløst å børste bort. 

Og hvor trivelig er det når du får 30+ stykk  på deg og som kravler rundt🙄

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

On 11/14/2016 at 3:58 PM, Lompa said:

Klær med permetrin (insect Shield) skal visstnok ha noe effekt.. Magasinet har dette på en del av sine plagg.

https://www.magasinet.no/search.aspx?searchstring=insect shield

Har lue, tørkle og skjorte med permetrin uten at hjortelusflua lot seg skremme av dette. Nå skal vel permetrin drepe krypene, så effekten er uansett ikke hva vi ønsker oss, ei heller på mygg.

Synes heller ikke det er det helt store problemet. De var superekle da jeg først møtte dem i 2014, men merker at de siden har mistet mye av grøsser-effekten - frykten for det ukjente også videre. Mygg og knott er verre når det står på som verst, men god myggnetting stopper dem alle.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

16 timer siden, Bay skrev:

Enten er du ekstremt lite fise-fin eller så har du aldri vært i områder med mye hjortelus 1f61c.png Hjortelusen har panser som skall og lim under beina. Umulig å ta livet av og helt håpløst å børste bort. 

Og hvor trivelig er det når du får 30+ stykk  på deg og som kravler rundt1f644.png

Hehe. Det kommer an på hvor man har fokus. Bare å konse maks på omgivelsene og det som skjer rundt. Når jeg er på skauen ignorerer jeg egen kropp ;)

Men, for å være litt seriøs; jeg har fått fullstendig panikk pga insekter to ganger i mitt turliv. Men da pga knott. En gang på telttur i skjærgården utenfor Bergen. Det var umulig å bli værende og jeg og en kompis endte på hotell og bar i Bergen sentrum etter å ha pakket leiren på rekordtid. Et udiskutabelt bedre alternativ der og da. Den andre gangen var i nord-Trøndelag på vei nordover. Etter å ha rømt og kommet oss i bilen turte vi ikke stoppe før vi kom til Bodø. Knott altså! Der har du en gjeng....  

Lenke til kommentar
Del på andre sider

38 minutes ago, fumigatus said:

Hehe. Det kommer an på hvor man har fokus. Bare å konse maks på omgivelsene og det som skjer rundt. Når jeg er på skauen ignorerer jeg egen kropp ;)....  

Skjønner hva du mener, men det er ikke jeg i stand til. Er vel for stor egoist/ narcissist antar jeg. Men det er vanskelig å støkke storfugl å felle støkket fugl med bare en hånd på børsa. Den andre er opptatt med å fjerne lusflue fra nakken. Virker som de er veldig glad i litt småsvett, kort nakkehår under luekanten. Og ikke minst huden bak øra. Som sagt, koselige kryp ;) 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

57 minutter siden, fumigatus skrev:

Men da pga knott. En gang på telttur i skjærgården utenfor Bergen. Det var umulig å bli værende og jeg og en kompis endte på hotell og bar i Bergen sentrum etter å ha pakket leiren på rekordtid. 

He he, knott uti der er velkjent🙂

Det aller aller værste knott-hølet jeg har vært borti er Fort William i Skottand, overgikk vestlandet på det værste en høy gang!

Å oppdage en Hjortelusfant i nakken etter å ha kjørt noen km i bilen er ikke noe særlig. Ikke akkurat trafikksikkert..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.