Gå til innhold
  • Bli medlem

Skredsekk til topptur?


Prebb

Anbefalte innlegg

Jeg har som de fleste andre offpiste-entusiaster en skisekk. Nå er jeg så heldig at jeg har en skisekk med ballong av typen Mammut et eller annet.
Når jeg putter oppi at utstyr som jeg mener er fornuftig å ha med seg på toppturer så blir det rett og slett for trangt. Det jeg har i nå er dunjakke, skarejern, solbriller/skibriller, termos med varm drikke, vannpose, matpakke, sitteunderlag i skum, lite verktøy/kniv og feller. Samt spade, søkestang og ballongen/gassflaske. Jeg tenker at jeg skal gå til innkjøp av snøsag, isøks og stegjern, men jeg har null peiling på hvordan jeg skal få plass til alt. Hvis jeg skulle ha gått lengre (flerdagers) turer som Haute Route, eller tilsvarende så er jo det ikke plass til ekstra klær eller mat. Vindsekk kan jeg bare glemme å få plass til.

Det åpenbare svaret er jo at man bare bruker en større sekk, men det ser ikke ut som noen selger store sekker med skredballong. Er dette på vei ut?

Hva bruker dere andre, og hva har dere med dere?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Kjent problem..... :)

I tillegg til å få på plass utstyret du nevner, inkludert vindsekken som alltid er med i min sekk, synes eg de minste sekkene duger dårlig til å bære ski på. Små, korte sekker har også en tendens til å vingle fælt med skiene festet på. Og er som oftest ikke laget for å bære vekta av ski med fastspente støvler, ikke uten gnag på skuldrene mine iallefall....

Snowpulse har en på 45 l og Mammut en på 43 l. Eg har kikket på den nye Helium pro 55 l fra Bergans. Den ser greit ut og bør ha god plass til det som normalt er med på en god dagstur (evt også overnatting på hytte) med bæring av ski. Men denne har ikke airbag system.....

Er det noen som kjenner til løse airbagsystemer som kan festes utenpå en "hvilken som helst sekk"?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Etter å ha brukt Osprey Tallon 22 i mange år, og det senere året Osprey Variant 37 og 52, er jeg blitt veldig glad i merket. Osprey har kommet med en ny topptursekk, Kamber. Jeg har selv kjøpt den i 42 liters versjon men ikke hatt anledning til å prøve den ennå (det er mer snø i Kristiansand enn i Tromsø). Denne er også kommet i ABS versjon. Ser de har den hos TromsøSport til en veldig grei pris (uten airbagen).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå angår denne tråden størrelsen på sekken, men jeg sitter her og tenker litt på hva alt dette fine utstyret gjør med oss som brukere.

Selvfølgelig går jeg ikke rundt og ønsker at det skal skje en ulykke, men jeg må innrømme at nesten 10 år med aktivt medlemskap i en skredredningsgruppe har gjort meg en smule skeptisk til disse sekkene med oppblåsbare ballonger som skal berge folk som blir tatt av skred. Jeg har sett diverse tester som er gjort, men det hadde vert interessant å se noen resultater fra uventede skredulykker. Funker de like bra da?

Jeg tenkte det samme når vi fikk disse elektroniske skredsøkerne. Ikke fordi jeg ikke tror at de virker, for det vet jag at de gjør. Jeg har brukt disse søkerne så mye i øvingssammenheng at jeg vet at de virker, Men fordi jeg er redd for at de som bruker slikt utstyr tar større sjanser enn de ellers ville ha gjort. Bilførere tar vanligvis ikke på seg sikkerhetssele for å krasje, men for å være litt bedre rustet i tilfelle en ulykke. Forsøk har vist at i hastigheter over 60 km/t så er det ikke sikkerhetsselen som berger deg, men flaksen. I snøskred er det også som regel flaksen som berger de som overlever, men faren for at vi stoler for mye på sikringsutstyret bekymrer meg en del. Vi vet at en del bilførere stoler mer på bilens sikkerhetssystemer enn på egne ferdigheter og da er det vel naturlig å tenke det samme med skiløpere. 

Hensikten er ikke å starte en ny diskusjon om dette utstyret, for det har vi hatt før, jeg bare nevner det.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

@REs Den siste seriøse, uavhengige studien av ballongsekker konkluder slik: 

 • Airbags are a valuable safety device, but their impact on mortality is lower than previously reported and survival is not guaranteed.

• For individuals seriously involved in avalanches of size 2 or larger, the use of an inflated airbag reduces the risk of dying from 22% to 11%. This means that inflated airbags will save about half of the victims who would have otherwise died.

• Non-inflations remain the most considerable limitation to the effectiveness.

http://beaconreviews.com/transceivers/pdfs/TAR-2014-09-Vol33-No1-Airbags.pdf

Risikoforskyving ved at folk øker risikoen fordi de har fått nytt sikkerhetsutstyr er interessant og det har nok mye å si hvordan utstyret markesføres og hvilken kunnskap folk har,

Utviklingen med skredsøkere viser at risikotakning på gruppenivå (alle skikjørere) ikke har økt, i alle fall ikke nok til at sikkerhetsutstyret har ført til flere ulykker.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

ABS har en 50-litring som nok er den største skredsekken som finnes på markedet som jeg vet om. Her ligger selve patronen og baggene i basisenheten slik at disse ikke tar opp plass i sekkerommet. 50 liter burde holde fint til haute route. Bruker personlig en 40litring som har plass til alt du nevner og mer til, men det er ikke en skredsekk. Denne er bare akkurat på de lengste turene jeg går, men det er fordi jeg liker å ha med meg litt marginer i sekken. Er enig med deg i at skredsekkene er for små. en 40liters skredsekk rommer ofte bare 33-34liter når man trekker fra plassen patronen eventuelt batteri, vifte og baggene tar. Dette er nok til 70% av de turene jeg går, men det er gjerne på de 30% hvor jeg trenger en større sekk at jeg befinner meg i mest utsatt terreng. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Den 11/13/2016 at 11.08, REs skrev:

Nå angår denne tråden størrelsen på sekken, men jeg sitter her og tenker litt på hva alt dette fine utstyret gjør med oss som brukere.

Selvfølgelig går jeg ikke rundt og ønsker at det skal skje en ulykke, men jeg må innrømme at nesten 10 år med aktivt medlemskap i en skredredningsgruppe har gjort meg en smule skeptisk til disse sekkene med oppblåsbare ballonger som skal berge folk som blir tatt av skred. Jeg har sett diverse tester som er gjort, men det hadde vert interessant å se noen resultater fra uventede skredulykker. Funker de like bra da?

Jeg tenkte det samme når vi fikk disse elektroniske skredsøkerne. Ikke fordi jeg ikke tror at de virker, for det vet jag at de gjør. Jeg har brukt disse søkerne så mye i øvingssammenheng at jeg vet at de virker, Men fordi jeg er redd for at de som bruker slikt utstyr tar større sjanser enn de ellers ville ha gjort. Bilførere tar vanligvis ikke på seg sikkerhetssele for å krasje, men for å være litt bedre rustet i tilfelle en ulykke. Forsøk har vist at i hastigheter over 60 km/t så er det ikke sikkerhetsselen som berger deg, men flaksen. I snøskred er det også som regel flaksen som berger de som overlever, men faren for at vi stoler for mye på sikringsutstyret bekymrer meg en del. Vi vet at en del bilførere stoler mer på bilens sikkerhetssystemer enn på egne ferdigheter og da er det vel naturlig å tenke det samme med skiløpere. 

Hensikten er ikke å starte en ny diskusjon om dette utstyret, for det har vi hatt før, jeg bare nevner det.

Det er en legitim problemstilling. Hvis flesteparten tror at det er et "get out of jail free card" så er det et problem, men det tror jeg ikke at er tilfelle. Jeg har valgt å bruke skredsekk fordi jeg hadde angret dypt om jeg ikke hadde hatt det om jeg trengte den. Sekken jeg har er ikke bare laget for å få deg til å flyte opp, men skal også gi bedre beskyttelse for hodet dersom en skulle treffe eller bli truffet av ting på vei ned.

Da blir det nesten litt tåpelig av meg å velge en større sekk uten ballong. Spesielt den gangen jeg plutselig får behov for en.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 minutter siden, Prebb skrev:


Da blir det nesten litt tåpelig av meg å velge en større sekk uten ballong. Spesielt den gangen jeg plutselig får behov for en.

Dette er selvsagt utstyr en egentlig håper en aldri får bruk for..

Jeg gikk Høgruta med en som hadde ballongsekk, det var av typen der ballongen var i skulderstroppene. Grunnen til at han hadde den var hvordan ballongen var plassert i forhold til hodet. Han hadde den oppfatning at en ballong plassert for langt bak kunne gjøre vondt verre. Han hadde en del erfaring med å grave folk ut av skred.

Jeg gikk Høgruta med en 50l Gregory Alpinisto. Den var full, og det var klin umulig å få vekten under 15kg. Når alt nødvendig hardware var på plass og hjelm på utsiden var den tett på 10, med klær i XL og fordelt fellesutstyr veide den det den veide. Det var absolutt ingen unødvendigheter med, alt var skjært til beinet og hardwaren var lettvekt. Men alt summert blir litt til slutt. Alpinistoen sitter kjempebra på ryggen, og selv med den vekten merket jeg ikke nevneverdig at den var på i nedkjøringene. Den tåler fint 20kg uten å bli ukomfy. Dog har den ikke ballong.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 måneder senere...

Frisker opp denne her etter en helg med toppturer. Sekken blir for liten for de lengste turene og jeg måtte ofre den gode dunjakken for en lettere, og droppe ekstra varmeplagg som jeg kunne gå med underveis. Opplevelsen ble våtere og kaldere enn planlagt. 

Planen er derfor å selge min Mammut 22L og kjøpe en større sekk. Jeg føler fortsatt at det er dumt å kjøpe en uten ballong, men det er neimen ikke lett å finne en med som samtidig er god å bære. I tillegg er det vanvittig dyrt.
 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

30 minutter siden, Tor-Erik-L-77 skrev:

Slike oppblåsbare ballongsystemer... kan ikke det monteres som et eget kit til en vanlig ryggsekk? Nesten rart at det ikke finnes.

Nei egentlig ikke. Det kan være store krefter i sving, og det må nesten være et dedikert system som gjør at ballongen henger fast i sekken, og at stekken henger fast i deg. De fleste slike sekker har en stropp man har i skrittet, samt svært solid hoftespenne og skulderstropper. De ville ikke kunne klart å kvalitetssikre ballongsystemet på tredjepartssekker.

Det finnes dog sekker med avtagbar ballongmodul, men da må du ha samme produsent i ballong og i sekk.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Etter fjorårets tur til Italia hvor flere av reisefølget hadde slike sekker og vi andre ble pålagt å leie under heli skiing så satte jeg meg ned for å lese meg opp på hvilke sekker som har hvilke egenskaper osv. og kom over statistikk som viste til antall % feil/manglende utløsing, %feil å sekk, % sannsynlighet for at den virket og bidro til å redde liv når riktig utløst osv. Sett opp mot økt risikovilje/tiltro til sekken så var ikke "summen" veldig positivt.

Konklusjonen min er at jeg foreløpig prioriterer jeg pengene på noe annet. 

Når det gjelder størrelse på sekken;

Min første topptur/offpiste sekk var en Dakine Heli Pro på ca 18 liter (Godt slitt, har den fortsatt, deretter en nydelog Osprey Swich 25+5 (brukes fortsatt til heisbasert skikjøring), og siste år har jeg brukt en Arcteryx Khamski 38+ på toppturer av dagslengde med litt utstyrsbehov og en Arcteryx Altra 65 når telt, sovepose, og liggeunderlag også blir med på topptur som nå i helga.

Sekkene vokser, hva vi har med øker. Vi kom hel ned før også, men risikovilje har økt, og eksponering har økt med dertil utstyrsbehov?

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 år senere...

Hei folkens!

Må se om jeg kan blåse liv i denne posten igjen.

Jeg har selv skredsekk, men nyervervet informasjon/påstand fra en som er med i søkelag etter skredtatte sier at skredsekk ikke vil fungere noe bra i Norge. 

Jeg som googler livskiten ut av alt jeg skal kjøpe ble litt overrasket, men til ettertanke så har han kanskje rett? Snøen i Norge er stort sett tung og klompete, og disse sekkene er vel stort sett utviklet og testet i tørre alpeklima.

Andre som har hørt lignende.. Er det bare å la sekken ligge hjemme når en er på skitur i Norge?

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Både og. Han sikter kanskje til skredet i Sorbmegaisa hvor en av de omkommede hadde aktivert skredsekk og ble funnet på mange meters dyp. 

Den fungerer dårlig i terrengfeller hvor du blir liggende og får mye snø over deg.  Eks. bekkedaler. Prinsippet er at den skal hjelpe til med å holde deg i overflaten, og noen av modellene beskytter også hodet godt. Et godt og potensielt livreddende produkt, så lenge du har i bakhodet at den beste måten å overleve et skred på er å ikke bli tatt. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Mareng

Topptursekker, «skisekker» og skredsekker er ofte ALT for små.

Jeg bruker omkring 40 liters sekker med skifester på til dagsturer og toppturer. Har da plass til ett tynt skumunderlag, spade, stang og hjelm INNI sekken, samt det jeg trenger av vindsekk, mat og klær etc.

Sørger også for at det er mulig å feste det tynne skumunderlaget utenpå sekken, så kan jeg også gå toppturer med innlagt overnatting på hytter.

Vekten på slike små 40 liters sekker er ikke stor heller, så jeg ser ærlig talt ikke poenget med mindre sekker. Har de kompresjonsreimer kan de allikevel bruker med lite oppi.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

16 timer siden, NaturGeir skrev:

Hei folkens!

Må se om jeg kan blåse liv i denne posten igjen.

Jeg har selv skredsekk, men nyervervet informasjon/påstand fra en som er med i søkelag etter skredtatte sier at skredsekk ikke vil fungere noe bra i Norge. 

Jeg som googler livskiten ut av alt jeg skal kjøpe ble litt overrasket, men til ettertanke så har han kanskje rett? Snøen i Norge er stort sett tung og klompete, og disse sekkene er vel stort sett utviklet og testet i tørre alpeklima.

Andre som har hørt lignende.. Er det bare å la sekken ligge hjemme når en er på skitur i Norge?

 

Hvis du først har sekken er det tullete å ikke bruke den. Skredsekken er ikke som en fallskjerm, og hvis du tøyer strikken lengre fordi du har skredsekk så går du glipp av det viktigste: ikke bli tatt av skred. Klarer du det trenger du ikke skredsekk.

Snøen i Norge er alt mulig. Det er ikke sånn at skredsekkene virker kun med en type snø. Skredsekkene reduserer risikoen for å bli begravet. Hvor mye finnes det ikke knallgod statistikk på enda. Og ut i fra enkelttilfeller er det umulig å generalisere. 

Jeg endte forsåvidt opp med en black diamond saga 40. Den passer til alt jeg trenger å ha i, men den har noe tung egenvekt pga jetforce-systemet. Fordelen er at en ikke trenger å være redd for å blåse den opp en gang for mye da den kan pakkes ned igjen og brukes på nytt på samme tur.

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, Mareng skrev:

Hvor mange «liter» forsvinner med jetforce systemet og det som hører til?

Det aner jeg ikke, men det er ikke sekken man tar med seg om man skal overnatte. Det jeg har hatt i sekken på lange turer er:
Spade, søkestang, snøsag og skarejern (kunne hatt stegjern også) i eget rom. Og i hovedrommet: vindsekk, niste, termos/ekstra vannflaske, stor dunjakke, ekstra trøye og feller på vei ned. I tillegg har jeg plass til drikkeflaske i egen holder, sjokolade/snacks i hoftebeltet. Solbriller, solkrem, plaster, etc i topplokk. Hjelm og liggeunderlag utenpå i egne stropper.

Jeg har en annen liten 25L sekk også uten skredballong som er ment til å brukes når det er veldig stabil snø, eller jeg skal gå ruter som har tilnærmet null risiko. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Mareng

Ok, høres ut som det går noen liter med, men skredsekk er ett bra sikkerhetsutstyr uansett om man ferdes i bratt terreng.

Hjelmen unngår jeg å ha utenpå skekken, spesielt i dårlig vær. Jeg synes den «dingler», har nok vindfang, og en hjelm full av snø/sludd/regn er litt ubehagelig å ta på. En pose utenpå hjelmen er jo såklart mulig da. Men det er mange som har den utenpå og ser ut til å trives med det.

Endret av Mareng
Lenke til kommentar
Del på andre sider

52 minutter siden, Mareng skrev:

 

Hjelmen unngår jeg å ha utenpå skekken, spesielt i dårlig vær. Jeg synes den «dingler», har nok vindfang, og en hjelm full av snø/sludd/regn er litt ubehagelig å ta på. En pose utenpå hjelmen er jo såklart mulig da. Men det er mange som har den utenpå og ser ut til å trives med det.

Jeg har en løs hjelmholder foran på sekken, den festes i små hemper. På en av sekkene uten hemper har jeg laget dette ved å feste løkker i stripps festet i klipsene til kompresjonsreimene.

http://7blaner.no/avdelinger/ryggsekk-og-bag/ryggsekker/tilbehør/arva-backpack-helmet-holder-hjelmfeste-til-sekk-215837-p0000554702

Har en holder fra Klattermusen. Ved å ha helmen i en tøypose får jeg ikke snø i den. Med hjelmholder trenger ikke sekken være større enn strengt tatt nødvendig.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.