Gå til innhold
  • Bli medlem

Skibindinger


David S.

Anbefalte innlegg

Hei!

Jeg har ett par Alfa M77 og Alfa Overtrekkstøvler som jeg liker veldig godt, men jeg har lyst å prøve meg på noen skiturer nå som snøen kommer.

Er det noen skibindinger som passer disse skoene, og kanskje overtrekkstøvlene også?

Siden jeg ikke går så mye på ski så tenker jeg at det hadde vært best om jeg slipper å kjøpe nye skisko i tillegg, men jeg er ikke noe ekspert innen for dette.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Du sier ingen ting om ski så jeg velger å tro at du også trenger nye ski.

Hvis du bare går småturer i oppkjørte løyper så kan du klare deg bre ned vanlige turski eller "turlangrenn" ski. Ikke kjøp langrennski, de passer bare til preparerte løyper og er nesten umulige å styre. Turski eller BC ski egner seg mye bedre til å gå på tur med.

M77 er ingen god sko til å bruke som skisko, men hvis du vil spare penger så er det fullt mulig å gjøre gode kjøp på finn.no. Men da bør du vite hva du er på jakt etter.

Bare pass på at sko og binding passer sammen. Salomon har et eget system så hvis du kjøper Salomon sko så må du også ha Salomon binding.

Den vanligste bindingen som brukes i dag er NNN binding (New Nordic Norm) Så har du vanlig "Rottefella" 75 mm som bare passer til sko som er 75 mm over snuten.

Her er en liten oversikt over vanlige bindingtyper:

NIS (Nordic Integrated System) som er det siste nye fra Rottefella,

NN (Nordic Norm) som er den opprinnelige varianten fra Rottefella,

NNN (New Nordic Norm) som er en videreutviklet variant av NN, og

SNS (Salomon Nordic System) som er en binding nesten helt lik som NNN, forskjellen er at SNS er smalere.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.