Gå til innhold
  • Bli medlem

Deler av Trøndelag på langs vinter ,- trasètips


vilut

Anbefalte innlegg

Leker med tanken om å forsere store deler av trøndelag på langs, i en lang skitur denne vinteren. Egentlig handler det om å gå fra Oppdal til Grong, nærmere bestemt Bergsmoen. Planen er å ha med et par hunder og pulk. Jeg har størsteparten av turen grovt planlagt,- og tenker bruke store deler av dnt`s turstinettverk,- selv om mange av disse bare er markert som sommerruter. Tenker kombinere å overnatte i telt og hytter (DNT og andre mulige) En strekning jeg gjerne mottar tips om er fra Kviknefjellet ( området Yset feks) til Røros. Derfra sikter jeg inn Kjølihytta og så gjennom Sylan og videre omtrent langs svenskegrensen,- så skrå mer vestover jo mer jeg nærmer meg Snåsa,- krysse over E6 litt sør for Formofoss , så via Geitfjellet og ned mot Bergsmoen. Denne siste strekningen gjennom Blåfjella Skjækerfjella nasjonalpark og mot Formofoss skulle også vært fint å få litt tips om rutevalg. 

Setter stor pris på tips!

:-)

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Oppdal-Orkelsjøhytta (DNT) evt Vesle Orkelsjøen (OBA hytte). Fint fra Fagerhaug opp Langvelldalen og inn til Vesle Orkelsjøen. Deretter over Dølvadfjellet, ned til Yset og opp Plassetervegen inn forbi Grønntjønnan og inn til Enmolegeret (Kvikne fjellstyre). Derfra over Y-tangen før du runder Hogna på sørsida. Åpen hytte ved Forollsjøen. Derfra over Dalbusjøhøgda og Storfjellsjøhøgda ned til bergstaden.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men supert!  takk skal du ha! -har sjekket kartet og det ser ut til å være en bra trase å ta utgangspunkt i. Liker at den går opp i høyden slik at man unngår å måtte ned og opp av dalførene mellom Kvikne og Røros. Selvsagt må man krysse noen, men der det er mulig er det fint å holde høyden. Sjekker paralellt rute ca i tregrensen i tilfelle været skulle bli bistert innpå snaufjellet.

Fra Oppdal går jeg nok Olmdalen via Orkelsjøen og videre dalen sør for Orkelhøa og med Yset  som riksveikryssepunkt.

Hytta ved Forollsjøen, vet du hvem som eier den?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Den eies av Singsås fjellstyre, info finner du her http://pilegrimsleden.no/no/map/poi/bu-ved-forollsjen

Bua står åpen og kan fint benyttes som overnatting vinterstid. Ønsker du mer luksus kan du leie en mer hytteutgave som er den nordre delen. Budalsfjella er unikt med mange åpne buer som kan benyttes mot at man legger igjen en slant for brensel og gass. En oversikt finner du her http://www.kvikne.no/OmKvikne/Bueroghytterifjellet/ÅpnebueriForellhogna.aspx (merk at denne ikke er fullstendig). 

 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.