Gå til innhold
  • Bli medlem

Fjellvandring - Sierra Bernia i Spania


Tom42

Anbefalte innlegg

Endelig på tur igjen.  Endelig synes jeg pekefingeren til kirurgen ble et blekere og blekere minne, og så bar det i vei.  3 november i kortbukse og T skjorte, og en rimelig behagelig temperatur på 22 grader, 7 ukers "tørke" var over.  Torbjørn, min gode turvenn, som bor her nede mesteparten av året var guide, anbefalte å gå en "tur" på Sierra Bernia fjellkjeden som ligger på omtrent 1100 meters høyde.  

1 (640x360).jpg

4 (640x360).jpg

Det er spennende å gå på tur i Spanias fjell.  På grunn av det milde klimaet har fjellene  vært bebodd og nær sagt hver meter - helt til topps har vært utnyttet til oliventerasser.  I tidligere tider var også store deler av fjellene dekket av "Pinewood" en slektning av vår furu, men den ble hugget ned og brukt hovedsakelig til bygging av skip.  Akkurat som hjemme i Norge, på Rørosvidda.  Tragisk.

På vei oppover støtte vi på et festningsanlegg fra Maurertiden,

2 (640x360).jpg

da innvandrere fra Afrika dominerte Spania, hvert fall deler av Spania.  Og siden spanierne er et stolt  folk er dette et evig tema, om hvordan de beseiret dem.  Og de blir aldri lei av store parader med kostymer fra "den tid".  De samme parader hvert år.  Jeg har sett et par av dem, og det holder for meg.  Men ikke for de innfødte her.

Et stykke ovenfor støtte vi også på noen fjellgjeiter, skapninger som trippet så elegant rundt, der hvor vi "med fare for livet" var sjeleglade for at det var boltet fast kjettinger og tau. 

3 (640x360).jpg

5 (640x360).jpg

5a (640x360).jpg

6 (640x360).jpg

 

Vi kunne ha valgt å gå langs fjellkjeden på relativt gode stier, men det var noe eget å gå på toppene, som flere steder minnet sterkt om Besseggen.  Sier de som har vært der.

Noe som også gledet mitt hjerte var at akkurat som på Hardangervidda vokste det einer. 

7 (640x360).jpg

For ikke å bli fristet hadde jeg lagt blikkboksovnen igjen i leiligheten.  Selv om skogbrannfaren var nærmest lik 0 på toppene tok jeg ikke sjansen på å bli oppdaget av brannvaktene, så maten ble skyllet ned med pisselunket vann. 

Og for å avslutte som sitat fra stilene på barneskolen:  "Og alle var enige om at det var en flott tur"

PS.  Neste turrapport blir fra Lardalsskogen, en natt, ved et vann, ved et bål.  Gjett om jeg gleder meg.

Endret av Tom42
  • Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.