Gå til innhold
  • Bli medlem

Hærverk i fjell og skau


CarlHenrik

Anbefalte innlegg

Annonse

Det var tagge med sprayboks i Ringsaker fjellet i sommer og, mellom parkeringa på øyungen og golidalshytta. Men så var også lyngbua herpa hørte jeg. madrasser kasta ut, maling tømt utover osv. sikkert samma gjengen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 måned senere...

Tragisk å se. Tagging har vært et byfenomen til nå. Men kanskje er det også et generetlt ungomsfenomen, spesielt for de som er i opposisjon til noe? 

I Finnmark er også hærverk på hytter en større aktivitet enn ellers i landet. Det kan komme av at snøscooter er så akseptert som det er. Når jeg bodde der, så var det nokså vanlig for scootergjenger i helgene, å stjele alle drikkevarer i hytter, for deretter å sette fyr på dem etterpå før de dro videre. Finnmark er ikke verre en ellers i seg selv, det er bare det at scooteren gjør fjellet tilgjengelig for folk som aldri skulle vært der. 

Jeg husker at for noen år siden var det noen som kjørte snøscooter gjennom Stabbursdalen nasjonalpark for å plukke opp søppel. Der fant de oljekanner, scooterdeksler og svært mye annet skrot. Deretter stilte de søppelet ut på torget i Alta. Det kom sterke reaksjoner fra noe forbipasserende. Av dem, så var det sikkert  folk som følte seg truffet. Andre kunne ha svært positive kommentarer på tiltaket. 

Dette burde man gjøre andre steder i landet også. Å legge fram virkeligheten er det eneste som nytter. Blant annet det som dere gjør med å legge ut disse bildene av taggingen. 

For en tid tilbake, så var det hærverk i ei nabohytte der jeg holder til. Tenkte jeg skulle legge ut noen bilder av det som hytteeieren fikk se da han kom til hytta senere.

kjøkken-290.jpgkjøkken 296.jpgkjøkken-284.jpgkjøkken-289.jpgkjøkken 298.jpg

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei.

Jeg har ved flere anledninger kommet over ungdommer i fjellet som forsøppler og lager faenskap.

Jeg har ved flere anledninger sagt ifra og nærmest tvunget dem til å rydde opp - dårlig oppdragelse manifesterer seg på de merkeligste plasser.

Min generasjon ( Jeg er da 29 ) - er nok siste generasjon i Norge med bittelitt respekt for det som er blitt bygget her i landet.

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Den 21.12.2016 at 21.39, REs skrev:

"Gegen Dummheit kämpfen Götter selbst vergebens." (Mot dumheten kjemper selv gudene forgjeves.)

Og så jeg som trodde at slike folk ikke hadde verken mot eller helse til å dra til fjells, men der tok jeg visst feil.

De stjal først to snøscootere. Derfor kom de seg opp til hytta. Der stjal de skotøy til sommerbruk, og la i vei videre inn i fjellet. De frøs noe voldsomt på beina...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 timer siden, langdistanse skrev:

Hei.

Jeg har ved flere anledninger kommet over ungdommer i fjellet som forsøppler og lager faenskap.

Jeg har ved flere anledninger sagt ifra og nærmest tvunget dem til å rydde opp - dårlig oppdragelse manifesterer seg på de merkeligste plasser.

Min generasjon ( Jeg er da 29 ) - er nok siste generasjon i Norge med bittelitt respekt for det som er blitt bygget her i landet.

Bra innlegg, da er det håp, jeg trodde min generasjon var den siste som brydde seg, jeg er er født i 1946. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.