Gå til innhold
  • Bli medlem

Gossamer Gear Murmur


LightDan

Anbefalte innlegg

Jag har varit sugen på en Gossamer Gear Murmur 36 Hyperlight ryggsäck under en längre tid.

Den var nu på salg, så jag slog till och beställde den.

Jag har tänkt lägga in en post med första intryck när den kommer, och senare (kanske först sent nästa vår) lite mera hur den fungerar ute på tur.

Detta är en säck för lättpackarentusiasten, den rekommenderas för den med basvikt under 5 pounds (ca 2,3 kg), och total packvikt max 20 pounds (ca 9,1 kg), men helst under 15 pounds (ca 6,8 kg) för att vara helt bekväm.

En basvikt under 5 kg ger ju dock utrymme för en helgetur utan problem, så detta kan kanske vara något för den som har en (nästan) ultralätt basutrustning eller lättare för korta turer, eller turer upp mot en vecka om man har den rekommenderade basvikten (vilket ofta innebär ganska specifika turer i norskt klimat) eller går från hytte till hytte.

 

Kort förklaring för de som är nya på fenomenet lättpackning:

Basvikt = All utrustning som bärs i ryggsäcken (ryggsäckens vikt inkluderad) minus det som konsumeras under turen (mat, vatten och bränsle till matlagning).

Total packvikt = totala vikten man bär på ryggen vid starten av turen, alltså basvikt plus det som konsumeras. 

Ultralight/Ultralätt = ofta definierat som en basvikt under 10 pounds (4,5 kg), men ingen officiell standard finns.

Vikten på mat och bränsle är ju avhengig av hur länge man är på tur/hur ofta man kan köpa ny mat.

Endret av LightDan
  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Fikk sekken i dag (Murmur) . Pakken var så liten og lett at jeg trodde de hadde sendt meg et par fleecevanter. Skal bli interessant å pakke. Det neste er å se hva slags liggeunderlag man kan få plass til som ryggplate. Tar gjerne imot tips her. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

9 hours ago, uppis said:

Fikk sekken i dag (Murmur) . Pakken var så liten og lett at jeg trodde de hadde sendt meg et par fleecevanter. Skal bli interessant å pakke. Det neste er å se hva slags liggeunderlag man kan få plass til som ryggplate. Tar gjerne imot tips her. 

GG sin SitLight pad er veldig behagelig å ha i ryggen på Mariposa, så om denne passer på Murmur er den en sterk kandidat. Ellers er det vel bar å ta en tur i sportsbutikken og finne frem saksa når du kommer hjem.

Så mine forslag blir

  1. GG SitLight pad
  2. XXLs Phoxx underlag koster 89,-. Det er muligens litt tett så jeg hadde nok laget et hullmønster, ala Klymit Inertia O Zone underlag, men det er mer enn stivt nok til å lage en bra ramme. Lett og tynt er det også, men tykt nok til å beskytte ryggen mot spisser eller klumper/ kuler på noe av sekkens innhold.
  3. På min Type II 26 Summit Pack (som nå heter QuikSak 26 Adventure Pack ser det ut til) er det en lomme på innsiden mot ryggen hvor det er plass til et tilpasset sitteunderlag
  4. GG selger også "air frames" og de er på tilbud nå (ser ut som om de skal slutte med det). Mulig den blir litt for stor, og jeg tviler på at saks er noen god løsning her ;) 
  5. Den klassiske lettvektløsningen hvor du lager en rull av underlaget. Denne legger du i sekken som en sylinder og pakker oppi denne 
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Säcken kom igår, dags för första titten på den.

Första intrycken

Att säcken är lätt är självklart. På min köksvikt precis 350 g med allt, och kommer ner på 240 g utan ryggplatta och höftbälte.

Sömmar ser fina ut och nästan alla sömmar har ett band som förseglade dem, så i stort sett inga fransiga kanter som kan repas upp. Jag räknar med att dessa kommer hålla bra.

Materialet är tunt, men har fått goda karaktärer i de värderingar jag läst om säcken.

Efter en snabb packning av säcken verkar den något liten i förhållande till de angivna 36 liter.

Första intrycket är att den sitter bekvämt, men det är naturligtvis svårt att värdera innan man gått många timmar med den och med olika vikt på packningen.

Axelremmar och höftbälte är båda mycket lätta och luftiga, men verkar trots det stabila.

Jag önskar det hade funnits ett par remmar som kunde komprimera säcken mer än bara rullförslutningen i toppen.

Yttre fickorna är samtliga lite trånga och inte speciellt elastiska. Jag har tidigare läst att många som har GG-säckar syns det är svårt att komma åt sidofickorna med säcken på ryggen, och jag får hålla med dem. Detta är den sämsta säcken jag ägt när det gäller den punkten. En kombination av akrobatik och självplågeri krävs för att ta en vattenflaska ur sidofickorna med en hand, det underlättar om man brukar den andra handen till att putta säcken närmare handen. Att få flaskan tillbaka är ännu värre.

 

Sammanfattningsvis verkar det vara en bra säck, med några punkter där den kan förbättras.

 

Hur säcken fungerar i praktiken har jag tänkt skriva om när jag har haft möjlighet att bruka den några ordentliga turer.

 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

15 hours ago, LightDan said:

Säcken kom igår, .....

Yttre fickorna är samtliga lite trånga och inte speciellt elastiska. Jag har tidigare läst att många som har GG-säckar syns det är svårt att komma åt sidofickorna med säcken på ryggen, och jag får hålla med dem. Detta är den sämsta säcken jag ägt när det gäller den punkten. En kombination av akrobatik och självplågeri krävs för att ta en vattenflaska ur sidofickorna med en hand, det underlättar om man brukar den andra handen till att putta säcken närmare handen. Att få flaskan tillbaka är ännu värre....

Haha, jeg trodde det bare var min aldrende kropp som var for stiv til å nå lommene. Det sagt, så er det lettere på de større sekkene, selv om det også der er litt vanskelig. Men ikke verre enn det var på den forrige Helsport sekken jeg hadde.

Videre er det rart de ikke bruker samme netting som det er på Mariposa - den er VELDIG elastisk. Har det samme "problemet" på 26 literen min.

Regner med stor GG kontigent på lettvektstreffet 2017 (hva skjedde med LVT 2016?)

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.