Gå til innhold
  • Bli medlem

Deejo / Baladeo lette foldekniver - noen erfaringer?


a_aa

Anbefalte innlegg

Har begynt å tenke på julegaver til både meg selv og andre, nå som november er en time unna :) Og en lett og kompakt foldekniv under juletreet kan da ikke være å forakte, selv om man ikke er en kniv-aficionado?

Har sett noen kniver som jeg liker bildene av, men har aldri holdt en i hånden - dette er franske foldekniver av merket Deejo, som jeg mener tidligere het Baladeo, som fortsatt eksisterer side om side med Deejo. Begge merkene tror jeg designes i Frankrike, men produseres i Kina - dette er altså ikke eksklusive kniver i øvre prissjikt.

Synes Deejo Naked 27g er spesielt interressant, den ser ut som en grei backup-kniv som får plass i slukboksen min og kan muligens brukes til å sløye fisk og ordne litt opptenningsfliser. Synes også Baladeos 52g bestikksett ser stilig ut, da :)

Utfordringene er at jeg mistenker at stålet ikke er allverden, og at konstruksjonen er så lett at det går for mye ut over robustheten. Selv om jeg ikke er motstander av at ting ser OK ut, hjelper det ikke hvis funksjonaliteten er borte. Så derfor spør jeg: Har noen erfaring med bruk av disse? Har noen greid å ødelegge dem, og i så fall hvordan? Har noen blitt overraskende fornøyd med noe?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Skal du ha en lett og god kniv er Gerber LST meget bra. Har hatt min i 6-7 år, også kjent som "titankniven" godkjent av kona. Hvert med på mange turer. Dette er min hovedkniv. Skarp, solid og lett. Finnes i to utgaver 6,7 cm blad og 34 gram, samt 5.1 cm og 17 gram. 

http://www.topsecret.no/products/gerber-lst

Specs

Gerber

Blade style: Drop point

Blade material: 420HC stainless steel

Blade type: Fine

Handle material: Glass-filled nylon

Locking mechanism: Lock-back

Made in Portland, Oregon

LST Knife (46009)

Overall length: 6.1 in (15.5 cm)

Blade length: 2.6 in (6.7 cm)

Closed length: 3.6 in (9.2 cm)

Weight: 1.2 oz (34 g)

Ultralight LST Knife (46050)

Overall length: 4.6 in (11.7 cm)

Blade length: 2 in (5.1 cm)

Closed length: 2.7 in (6.9 cm)

Weight: 0.6 oz (17 g)

Lifetime warranty

 

IMG_1227.JPG

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for tipset, @Radiosugge!

Sjekket ut litt mer om knivstål (denne var fin: http://zknives.com/knives/articles/knifesteelfaq.shtml). Det viser seg at AISI 420 stål, som Deejo bruker, og AISI 420HC stål, som Gerber bruker, har ganske forskjellige egenskaper tross likheten i navnet.

Deejo vil være svært korrosjonsbestandig, men ha mykt stål som ikke holder seg skarp over lang tid. Gerber vil være hardere, holde seg skarp lengre, men være noe mer utsatt for korrosjon.

Deejo Naked 27 er liten nok til å få plass i slukboksen, og kan kanskje få litt sjøvann på seg nå og da - men det vil den tåle fint. Den lille Gerberen synes jeg får for kort blad. Den store går ikke ned i slukboksen, men i hoftesekken eller i min minste ryggsekk bør den passe flott, og synes å være mye mer brukandes til spikking etc enn Deejoen.

Så da har jeg snart overtalt meg selv til å kjøpe flere foldekniver :) Men er ikke helt i mål enda når det gjelder Deejo, skulle gjerne hørt fra noen med erfaring i å bruke disse - mykt stål og smekker, minimalistisk konstruksjon - funker virkelig det?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har kontroll på dette, serru :)

Lengden på det lengste slukrommet er 88,5mm, diagonalt er de ca 91,5mm. Skal den ligge diagonalt, må den ha svært liten tykkelse for å utnytte millimeterne - faktisk mulig jeg må file bittelitt av Deejoen. Jeg vil ha en liten slukboks som går inn i bærevæsken for miniteleskopstanga med snelle, og den Abu Garcia-boksen jeg har er bortimot perfekt.  

Endret av a_aa
Kontroll og kontroll... Komma feilplassert, gitt.
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tja, Spyderco Dragonfly måler 8,5 cm i lengden, omtrent 3,5 cm i bredden - noe som jo er ti ganger for stort for slukboksen :) - ut over det er stålet bortimot rustfritt, holder eggen greit og er lett å skjerpe. Ikke noe du sitter å spikker pinner med, men hendig til mindre oppgaver.

Av innkommende forslag ville jeg gått for Gerber LST. Har hatt en Baledo i hånda en gang og tanken som dukket opp var "stupid light" - grei nok for de aller letteste oppgavene, men for noe som skal skrangle rundt i en slukboks kanskje litt for pen.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

33 minutter siden, Grimner skrev:

... noe som jo er ti ganger for stort for slukboksen ...

Tror du leste posten min før jeg rakk å flytte kommaene - sorry :D 

Spyderco ser ut til å ha det beste stålet "over all", men i slukboksen min ønsker jeg meg helst en foldekniv med et fileteringsaktig blad - Spydercoens blir litt for kort, tykt og bredt. I mitt hode er Deejo og Spyderco er ytterkantene blant alternativene både mhp bladform og stålkvalitet, med Gerberen som en slags middelvei :) 

Flere med erfaringer med Deejo eller Baladeo?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kjenner ikke de knivene som du viser til @a_aa. Selv har jeg flere lommekniver, ingen spesielt dyre og har prinmært fokus på bruksegenskaper, fremfor det estetiske. (Men sier gjerne ja takk begge deler).

Cold Steel: Finn Wolf www.coldsteel.com/finn-wolf.html  Har to av denne.

OKC, Ontario Knife Company: Rat I og Rat II: ontarioknife.com/shop/folding-blades/ratr-folder-series.html

Victorinox: Farmer: www.victorinox.com/ch/en/Products/Swiss-Army-Knives/Medium-Pocket-Knives/Farmer-Alox/p/0.8241.26

Eka: Swede 10 og Swede 88: www.eka-knivar.se/en-us/Produkter.aspx?cid=326  Swede 10 har jeg tre av, hvorav en ubrukt  som potensiell julegave.

Opinel: nr 8 og nr12: www.opinel.com/en/pocket-knives-and-tools

På youtube finner du videoer i bøtter om spann om folks samlinger av foldekniver, enten de har to eller tusen. Søk der på merke og navn og du finner mye...rart, men også noe bra

 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

6 minutter siden, Radiosugge skrev:

... kan du felle den ned i boksen slik at den ligger over slukene.

Jepp - tanken har slått meg, det skal ikke mye arbeid til med en kniv(!) på toppen av plastveggene som deler av slukrommene før det kan gjøres. Men jeg heller mer og mer i mot å bestille både Deejo og Gerber, selv om jeg fortsatt er litt i tvil på Deejo. Får Deejo på eBay hjem i postkassen for ca 300,- så går det galt er det ikke verdens undergang - og funker den greit slipper jeg å operere slukboksen min for å gjøre plass til Gerber :)  

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Da har jeg eBayet litt, og en Gerber LST 46009 kommer fra US til totalt 251,- og en Deejo Naked 27G kommer fra Spania til totalt 318,- mens en SOG FSA7 Flash I fra US lå akkurat over 350,-grensen med frakt, så den får ligge i fred :) Drøyer nok en par uker, så får jeg legge inn en erfaring eller to...

Btw: SOGen har noe de kaller "SOG Assisted Technology" som visstnok gjør den nesten selvutfoldende - dersom jeg hadde bestilt den, kunne jeg da ha risikert at den ble stoppet som springkniv, eller er dette "vanlig" og akseptert?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

En springkniv er definert som en kniv hvor du trykker på en knapp og bladet springer ut hele veien med en fjær. På amerikansk er det en "auto". Ulovlig etter norsk regelverk.

En "assisted" er en foldekniv hvor du dytter ut bladet et stykke på egenhånd, men får hjelp av en fjær for resten. Helt lovlig.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takker for forklaringen, @Grimner - om kursen faller, kan det hende jeg bestiller en sånn "assisted" SOG :) (selv om jeg egentlig er skeptisk til unødvendig mekanikk)  

Takker for tipset, @glote! Tror ikke NJFF sto i Deejo-oversikten på Prisjakt, gitt :? Deejo leverer foldekniver i tre størrelser, 15 gr (som blir for liten for meg), 27 gr (som kan være nær blinken min?) og 37 gr (som blir for stor for slukboksen min, kanskje også for en trang bukselomme?). 15 gr tror jeg kun leveres som Naked, mens både 27 og 37 kan fås med "skjeftestripe" i et utall farger og materialer. Tror muligens 37 gr har tosidig egg, mens de mindre mener jeg er helt flat på "innsiden" av knivbladet. "Skjeftestripe"-versjonenene synes å ha tosidig egg, mens Naked-versjonene er helt flat på "innsiden" av knivbladet. 

Endret av a_aa
Korrigert min egen feiloppfatning ;)
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har selv en 15 grams Deejo Naked, og har sløyd ørret med den mange ganger; helt flott kniv til sitt bruk. 

Men den ble for tung, da, så jeg endte heller opp med en håndlaget titankniv med karbidbelegg. Den veier nemlig 8.5 gram mindre.

Deejo.jpgGregs_marbles_knife.png

😀

Endret av pahatlem
La til bilder
  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

8 minutter siden, pahatlem skrev:

Helt flott kniv til sitt bruk

Godt å høre! Men sikkert for tung for enkelte ja :D 

Tror jeg har sett sånne ultralette titankniver på eBay, fra selgeren g.r.e.g.w.. På en side virker det spennende konsept, med en egg som i praksis består av det tyyyyynne karbidlaget som er lagt på den ene siden av titanplaten. På den annen side tror jeg det blir litt for spesielt for meg med en kniv som er 1,5mm tykk over det hele :?  Ser for meg at du trenger noen hundre gram med hansker for å bruke den ;) ? 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Stemmer det, kjøpte den fra Greg -- hyggelig kar med, viste det seg, norske aner (han sendte et fantastisk bilde av seg selv i en packraft med hjemmelaget dragehodestavn 🤓 ).

Nei, altså, titankniven er god den, men jeg spikker jo ikke med den. Strengt tatt brukes den til 1) smøre smør på ting, 2) skjære hjørnet på vakuumpakker, 3) sløye en og annen ørret og 4) kutte en taustump i ny og ne. Så det er jo ikke behov for noen krefter, akkurat. Men den framstår som jævla skarp (sånn mikroserratert, ru skarphet), og trenger aldri å slipes.

Men får nok ingen stjerne i boken om jeg kommer trekkende med den på bushcraftingtreff eller survivalforum, akkurat.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bestilt en Gerber til på eBay, en E-Z Out Skeleton, Fine edge (06701), til totalt 280,- fra USA:

E-Z-Out-Skeleton-Fine-Edge_fulljpg.jpg

Utfoldet er den en 95% av min vanlige FireKnife både på lengder og vekt (hvis man ser bort fra 30g med plastslire for sistnevnte). Vekten er oppgitt til ca 73g. 420HC stål. Totallengden er ca 20cm, hvorav bladet utgjør ca 9cm og skaftet ca 11cm. Det siste er bakgrunnen for at jeg ville teste den, jeg bruker str XL i hansker og skal jeg kunne få plass til hånd og alle fingre på skaftet, bør det ikke være noe særlig kortere enn 11cm. Og selv om den ikke ser klassisk ut med tre og messing and whatnot, ser den heller ikke helt gryllsurvivalistcyberpunkmilitia-herpet ut heller :) 

Denne passer definitivt ikke i slukboksen min... Mens de to andre folderne jeg bestilte kunne være backup-kniver for "hovedkniven", kan denne heller være en alternativ hovedkniv. Hvis den duger, da ;)  

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

12 minutter siden, Blaser skrev:

Jeg har en slik kniv @a_aa,  bare også med serratert del.

Mener du Gerber E-Z Out-kniven, eller? Den skal ha 420HC-stål, som skal være ganske enkel å slipe og skal holde seg skarp en stund (ikke så lenge som mer moderne høyfaststål, riktignok). Tipper man bør gå over den med en hein før hver langtur ;-)

Baladeons stål skal faktisk være mykere og bli fortere uskarp - den har samme stål som Deejo, vanlig AISI 420 (ikke High Carbon). Fordelen i en slukboks, med en og annen dråpe sjøvann, er at vanlig 420-stål er svært korrosjonsbestandig. Til 69,- er den jo et go'kjøp :), men den er ca 1,5 cm for lang til å passe i slukboksen min...

Fällkniven F1 ser ut som en flott kniv! Men en veldig lett kniv er den ikke.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Den 6. november 2016 at 21.22, a_aa skrev:

Bestilt en Gerber til på eBay, en E-Z Out Skeleton, Fine edge (06701), til totalt 280,- fra USA:

E-Z-Out-Skeleton-Fine-Edge_fulljpg.jpg

Utfoldet er den en 95% av min vanlige FireKnife både på lengder og vekt (hvis man ser bort fra 30g med plastslire for sistnevnte). Vekten er oppgitt til ca 73g. 420HC stål. 

Grattis med ny foldekniv! Har hatt en E-Z Out Skeleton hengende fra fluevestlommen/vadejakkelommen i mange år (8-9? Husker ikke!), utmerket lett kniv til å sløye fisk med. Den har tålt saltvann og hard bruk (bruker å kakke større ørret med den når det skal spises fisk). Ingen slark i låsemekanismen/bladet. Det er kanskje ikke den letteste å holde barberbladkvass, og skjeftet er ikke helt optimal for mine hender når det skal spikkes/ordnes med ved til bålet, men til den prisen er den et godt kjøp. Hullene i bladet kan samle litt skit så om du skal både sløye fisk og bruke den til øvrig kokkelering får du passe på rengjøringen. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

20 timer siden, Blaser skrev:

PS. Begynner å bli litt forsiktig på mine "gamle dager" har derfor anskaffet meg en leatherman wave.

Det kan jo tenkes at jeg mister justeringsrattet på Svea'n og da er Wave'n god å ha.

Jeg var forsiktig i mine yngre dager, er nå kommet mer i gi F-alderen, synes det av og til som ;) I hvert fall kjøpte jeg en Leatherman for ca 23 år siden som skulle berge meg ut av mange innbilte kniper. En og annen "berging" har det blitt, men de siste 15 årene har den ligget i dør- eller hanskerom i bilene ubrukt og uten skjøtsel. Pussig sammentreff dette; I går da jeg la på pigghjul på bilen, fant jeg den fram og tok den med inn - ville se hvordan den så ut nå og hvordan den kunne være som backup på tur, sammenliknet med de foldeknivene jeg har bestilt.

Den er solid! Den lille greia veier like mye som din Fällkniven F1, den er rundt 150 g i rustfritt stål + slire i tillegg. Stål + lær blir 181 gram. Den hadde fått noen rustflekker som forsvant når jeg gnidde over litt låsolje, samme med den verste tregheten i leddene. Nå ser og føles gamlingen ut som ny :D (Edit: Dette er forresten den aller første og originale Leatherman Pocket Survival Tool (PST), produsert mellom 1983 og 2004, jeg mener jeg kjøpte min sånn omtrentlig midt i det tidsrommet.)

Men jeg er nok ikke sikker på at den vil være førstevalg på tur, til det veier den for mye ift hva som er foventet nytteverdi på mine turer og på mitt utstyr. Det blir lite skruing, flaske- og boksåpning, filing etc på meg - kniven og tanga er nok viktigst. Og jeg kan få like god kniv mye lettere, og en tang kan i mange tilfeller erstattes av en liten arteriepinsett på 15 g som jeg faktisk nesten alltid har med i sekken. Skjønner at du skøyet litt mhp justeringsnøkkelen på Svea'n ;), men den (som jeg tipper veier ca 15 g?) er jo et multiverktøy i seg selv, som gjør deg i stand til å demontere brenneren, bytte dyse etc - for meg tror jeg nesten det ville være nesten like greit å få tak i en ekstra justeringsnøkkel hvis jeg var redd for å miste den :) 

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.