Gå til innhold
  • Bli medlem

Sunnmøres beste utsiktspunkt?


g-arnt

Anbefalte innlegg

Annonse

Hvis man tar forholdet tilgjengelighet/utsikt er antagelig Skårasalen det beste utsiktspunktet på Sunnmøre. Jeg var også overrasket over at turen til topps kun tok drøyt 2 timer på sommerføre.

Da jeg var der i august var det lite snø og breer å se som jeg synes gir mer dramatikk i utsikten. Således er dine bilder bedre enn det jeg fikk derfra.

Visste du at Skårasalen var Drillo sin favorittopp i Sunnmørsalpene 8)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis man tar forholdet tilgjengelighet/utsikt er antagelig Skårasalen det beste utsiktspunktet på Sunnmøre. Jeg var også overrasket over at turen til topps kun tok drøyt 2 timer på sommerføre.

Jeg tenkte mer i retning av uavhengighet (primærfaktor - høyest i Møre og Romsdal) og dens sentrale posisjon. En ser jo nesten alt som er å se på Sunnmøre herfra.

Et helt "ufattelig" trivielt skifjell, sett i lys av høyden. Ikke rart det er populært.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Svein, så du snøflanken t.h. for Blåbretinden på bilde #12?

Ja, det er nok fjellsida ned fra den sørlige delen av Hjelledalstindane. Legg også merke Tårnet - Trandalsdalen, Ozzi snakker varmt om denne nedkjøringen... :)

Visste du at Skårasalen var Drillo sin favorittopp i Sunnmørsalpene 8)

Jeg har sett navnet hans i toppboka.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg synes ikke alltid primærfaktor gir FINEST utsikt, men derimot lang utsikt. Utsikten fra Slogen var mer interessant enn den fra Smørskredtind synes jeg fordi man ser mer av toppene med et litt lavere utsiktspunkt.

Både Kvitegga og Smørskredtind har svært stor primærfaktor, men Skårasalen og Slogen gir finere utsikt enn disse fordi de er lavere synes jeg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Enig i det Erling, men alle de fjellene har vel både relativt høy primærfaktor og er høye i sine omgivelser. Jeg liker dessuten utsikt som har fascinerende nære omgivelser, ikke nødvendigvis lang utsikt. Gullmorhornet er en av mine favoritter, har vel en primærfaktor bare på et par hundre meter, høyde 1333, alle nabofjellene er fra 1460 til 1578m høye. På Arnt's panoramaer forsvinner toppen i omgivelsene, men jeg kikket etter den... og fant den 8)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg synes ikke alltid primærfaktor gir FINEST utsikt, men derimot lang utsikt. Utsikten fra Slogen var mer interessant enn den fra Smørskredtind synes jeg fordi man ser mer av toppene med et litt lavere utsiktspunkt.

Både Kvitegga og Smørskredtind har svært stor primærfaktor, men Skårasalen og Slogen gir finere utsikt enn disse fordi de er lavere synes jeg.

Ikke misforstå meg. Jeg tenker ikke slavisk på dette. Men høy pf betyr at blokkerende fjell er lenger unna. Det er i det minste en fordel. Det var kanskje den sentrale beliggenheten som medførte utsagnet. Kvitegga ligger litt i utkanten av Sunnmøre, men har har garantert like fin (eller bedre) utsikt (mye Sogn og Fjordane). Men med utgangspunkt "Sunnmøre" gikk jeg for Skårasalen.

Fra Hornindalsrokken følte jeg så "mot" Sunnmøre, og vil anta at det er den følelsen en får fra Kvitegga også.

Ta alt med en klype salt. Jeg har bare bodd her 4 måneder 8)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Skårasalen, 1542m. Jeg lover GOD utsikt...

Søkke ta - imponerende! 8)

Låser du hvitbalanse og eksponering ved opptak av et slikt rundskue?

Hvis ikke vil vel både landskap og ikke minst himmelen kunne danne "plagsomme" skiller v/ stitchingen?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Låser du hvitbalanse og eksponering ved opptak av et slikt rundskue?

Hvis ikke vil vel både landskap og ikke minst himmelen kunne danne "plagsomme" skiller v/ stitchingen?

Uhmm, host.. white balance ... har hørt om det, men ..

Du må ikke forveksle meg med en som har peiling på kamera. Bare spør Svein hvis du ikke tror meg.

Jeg låser eksponering, ja, og fyrer løs. Dess bedre objektiv, desto mer irriterende skiller v/stitching. Jeg håper jeg en dag kommer over an Adobefunksjon som gir meg himmelen og ikke noe annet. I det minste at jeg kan velge pixel-by-exact-color. Noen som vet om noe slikt er mulig i Adobe?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har også syntes utsikten fra Skårsalen er flott og med Arnt sine, som vanlig, fantastiske panoramaer, blir en jo enda mer enig i påstanden. Og så er toppen så lett å gå på i forhoild til høyden om det skulle være noe poeng.

Nå mente jo Slingsby at utsikten fra Slogen var av de aller flotteste. Etter at han hadde vært på Dalagubben, syntes han at denne kunne konkurere med hensyn til utsikt. Grøtdalstindene tar seg jo flott ut herfra.

Ellers må vel Jakta komme høyt på listen med sin store høyde. Ble dessverre frarøvet mye av utsikten på grunn av tåke da vi var der.

Men noe av de mest varierte turene når det gjelder flotte utsikter, må vel være turen til Råna om Nordkopskaret.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå mente jo Slingsby at utsikten fra Slogen var av de aller flotteste. Etter at han hadde vært på Dalagubben, syntes han at denne kunne konkurere med hensyn til utsikt. Grøtdalstindene tar seg jo flott ut herfra.

Med all respekt for Slingsby: Han var stort sett strålende fornøyd med utsikten uansett hvor han var. Han var forresten ikke på så veldig mange topper på Sunnmøre, så han hadde ikke så mye å sammenligne med. Utsikten fra Dalagubben er jo flott, men ikke noe mer spektakulær enn en andre topper rundt Hjørundfjorden.

Men dette med utsikt er jo en subjektiv greie.

Personlig syntes jeg utsikten fra fjellene lengst sør i Sunnmørsalpene, mellom Hornindal og Sjåstaddalen, er flottest. Her ser man fjellene fra en litt annen vinkel enn hvis man står midt oppi dem. Hvis man vil ha virkelig god utsikt kan jeg anbefale Stolshyrna(1851) i Holedalen mellom Hellesylt og Stryn. Nydelig utsikt mot Sunnmøre, Josten og Breheimen. Lurer på om jeg så Hurrungane også? De nære omgivelsene er også nydelige med grønne lier, breer og egger.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Heilt enig ozzi, Stolshyrna er heilt klart undervurdert. Hurrungane var definitivt innan synsviddde, meiner at vi innbillte oss at vi også kunne skimte Galdhøpiggen denne legendariske 5. mai 2002. Ein flik av Strynevatnet er og synleg frå toppen og Lodalskåpa tek seg godt ut i søraust. Har berre lysbilder frå denne turen som framleis står som min favoritt, men eg har enno ikkje vore på Risenosa :) Trur heller ikkje at dette fjellet vert kommersialisert slik som fleire av dei meir kjende toppane på Sunnmøre sjølv om vi no kanskje hausar den opp her. Veit at Stolshyrna til tider vert besøkt frå Strynesida, men sjansane for å treffe folk her vil eg tru er relativt liten.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Uhmm, host.. white balance ... har hørt om det, men ..

Du må ikke forveksle meg med en som har peiling på kamera. Bare spør Svein hvis du ikke tror meg.

Jeg låser eksponering, ja, og fyrer løs. Dess bedre objektiv, desto mer irriterende skiller v/stitching. Jeg håper jeg en dag kommer over an Adobefunksjon som gir meg himmelen og ikke noe annet. I det minste at jeg kan velge pixel-by-exact-color. Noen som vet om noe slikt er mulig i Adobe?

I fotoboka anbefales det å fjerne himmelen i Photochop etter stitchingen, og innsette en ny.

Derved unngås irriterende skiller på himmelen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

I fotoboka anbefales det å fjerne himmelen i Photochop etter stitchingen, og innsette en ny.

Derved unngås irriterende skiller på himmelen.

Å fjerne himmelen var det jeg prøvde å finne ut hvordan gjøres...

Forøvrig har jeg som prinsipp å aldri følge det som står i bøkene :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Heriks fremhevet denne emne

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.