Gå til innhold
  • Bli medlem

Helgeturforslag til mer krevende turer i Jotunheimen


Anbefalte innlegg

Jeg tenker å dra på flere helgeturer fra Oslo til Jotunheimen fra rundt februar og utover, og vil gjerne ha mer erfaring fra mer krevende turer. I vinter tar jeg toppturkurs og isklatrekurs, og skal på en lengre skitur i Breheimen i februar-tiden.

Men jeg har problemer med å finne krevende turer som kan involvere litt bruk av stegjern og isøkser i området. Har også fjellski. Så jeg lurte på om noen visste om turer av dette kaliberet i området og som ville brainstorme litt. Gjerne foreslå alt, eller gi en pekepinn på hvor jeg kan lese om det, så kan man se hva som passer best til erfaringsnivået.

For øvrig, hvis noen har lyst til å lage en liten helgeturgjeng, dele bensinkostnader og slikt og kjøre opp så er det også en mulighet. Jeg har ikke så mye erfaring med uteklatring med egne sikringer, men har veldig lyst til å stille opp som turkamerat hvis noen mer erfarne vil ut på tur og synes det er greit å være på led og være mentor i en stund. Tenker jeg skal ut på tur en helg i måneden.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Området rundt Gjendealpene er supert når Valdresflye åpner litt senere på våren, da har du topper av de fleste kalibre innfor relativt kort anmarsj. Kort å kjøre (alt er relativt) om man starter tidlig før annen trafikk, har vært på flere dagsturer der fra Oslo.

En tur jeg synes er fin er å gå inn hele Leirungsdalen på fjellski og så på beina opp på Leirungskampen. Da får du litt artig klyving og en fantastisk tur tilbake på fjellski ned hele Leirungsdalen. Om du er stødig nok på å sette egen standplass kan du rappellere østsiden av Leirungskampen og gå tilbake over Kalvehøgdene/Rasletind. Voksen dagstur, men ikke noe ekstremt.

På andre siden av Leirungsdalen har du jo Austra Leirungstind/Skarvflytindene med muligheter både for klatring og "vanlig" tur med øks stegjern.

Det er jo definitivt rasutsatt terreng, så det er jo kanskje de viktigste å tenke på! Vintersnø skal man definitivt ikke kimse av.

Om du har mer enn en helg er det jo en drøm å ta med telt inn i Leirungsdalen og ligge der noen dager! 

Ellers er jo Krossbu et flott utgangspunkt for turer rundt Leirbreen, det er jo også et fint sted å starte med litt bratt turer uten de aller friskeste utfordringene. Sokse er jo helt grei uten tau på våren, og området er jo episk på fjellski!

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.