Gå til innhold
  • Bli medlem

Teleskopstaver


Gittiamo

Anbefalte innlegg

Noen som har tips til ok teleskopstaver, som ikke koster for mye, og som er fleksible i bruk? 

Skal brukes til topptur vinter, men siden jeg ikke er noen grym skikjører, så blir det kun forsiktig bruk. Blir sikkert med i preppa bakke også. Og de skal brukes til turer på sommeren, for å avlaste godt brukte knær. Må være et grep som passer små hender (barnestørrelse) 

Tre-delt teleskop ser kjekt ut, men finner ikke så mange av de. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
18 minutter siden, whistler skrev:

Pass ihvertfall på å få et par med skikkelig låsing.

Konkret tips: Black Diamond Traverse

Har flere par med disse og går god for dem. Prisen på HPT synes jeg var litt høy. Har selv kjøpt for 499, men det er et år siden sist jeg kjøpte. De er jo stadig vekk på tilbud.
Det finnes en lettere, og dyrere variant med 3 ledd om du har lyst å bruke mer penger. Disse er også veldig bra.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

25 minutter siden, Gittiamo skrev:

Takk for tips :) 

Hva er riktig størrelse når jeg er 162 cm? Regner med small, men husker ikke hvor lange de bør være for topptur. 

Lengde for topptur tipper jeg noen andre kan gi bedre råd om, men S/M høres fornuftig ut. Jeg er 190 og har følgelig L ;-)

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

18 minutter siden, Gal Krokfot skrev:

Gipron 797.
Solide og av dei rimelagare.
Men lærtrinsa som er av det beste du kan bruke vinterstid er mindre eigna om sumaren.

Støttes. Har hatt ett slikt par i mange år, og har kun kjørt bort ei trinse i ett hekt (som var lett å bytte). Lærtrinser med fin størrelse er i alle fall mye bedre enn det meste av plasttrinser. Flick Lock låsen er bra når den låses med litt fast hånd.

Til sommer ville jeg valgt ett annet par med veldig små utbyttbare trinser.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gå for 2delt (1ledd). 3 delt blir mer vinglete og tyngre.

Jeg har flere typer, men siden jeg er 180 bør jeg ha staver som går til 155, da begrenser utvalget seg noe. De aller fleste går til 145, er langrennsstavenr dine korter enn det trenger du ikke lengre i teleskop.

Gipron 797 med lærtrinse bruker jeg til fjellskiene når det er dyp løs snø. De har god låsing, men er tunge.

Black Diamond Traverse er lettere, de har puddertrinse i plast og god låsing, relativt lette. De bruker jeg til topptur og fjellski når føret ikke krever lærtrinse. Bakdelen kan være at siden trinsa er stiv, så kan tuppen glippe i bratt terreng eller ved inspirert langrenn på hardt føre fordi trinsa tar nedi før tuppen. Har også halvmåneformede trinser som kurerer dette.

Black Diamond Expedition er omtrent som Traverse men ca 100g lettere totalvekt enn Traverse igjen. Det er i håndtaket forskjellen i vekta ligger, resten er omtrent likt. Kjøpte de for å spare vekten  opp mot Traverse for Høgruta.

Jeg har også et par Gipron Sherpa 3, de var  de første jeg kjøpte, men er litt mer ustø pga ekstra ledd og tyngre. Bruker de nå kun til truger og når jeg skal bære på de fordi de blir kortest.

Den beste all round staven etter min mening er BD Traverse, jeg ha betalt 400-500 for de jeg har.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Godt poeng ang tre-delt. 

Vekt tenker jeg ikke så mye på, da mine toppturer blir av det enkleste slaget. Men greit at de er solide, selv om jeg pga egenvekt og pinglekjøring, ikke vil ha den største belastningen på de. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Traverse er mer enn solide nok, jeg er faktisk overrasket over hvor mye de tåler. De siger heller ikke om du lener deg hardt på dem. Plasttrinsa fungerer supert i mer enn 90% av turene mine. De er de jeg har flere par av, fordi jeg har et par hjemme, og ett par liggende på fjellet.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

7 minutter siden, Blaser skrev:

Ifbm. venner venner kampanjen på xxl kjøpte jeg disse;

https://www.xxl.no/tubbs-tubbs-2-pc-poles-teleskopstaver/p/1084163_2_style

prisen er helt OK ! :)

Frøken @Gittiamo kan kanskje besøke xxl for å se på disse ?

Jeg henter mine i morgen så da kan jeg sammenligne med de 3 andre typene jeg har.

 

Takk for tips. Jeg stikker innom og ser på de i morgen :) 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

I tillegg til dei elementa som er nevnt her ville eg sett om eg fann eit par med langt skaft.

Eg hadde nokre Lekistavar som var fantastiske, som diverre forsvann forrige vinter etter mange år i tru teneste. Det vert same stavane på nytt. Trinsa på desse bevegar seg også kring ei kule, noko som gjer at den ikkje poppar så lett i bratt terreng. Tungstentuppen satt som spikra på is. Langt skaft i skum med behageleg, lettjustert neoprenstropp. 

Sonen min har traverse. Personleg er eg ikkje glad i den. Den har ikkje like god "pendel"kjensle, handtaket funkar ikkje like godt som skum for meg, trinsa vert litt lita og stiv for min smak. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for innspill @Tessatroll

Jeg har tidligere bare brukt Leki sine. Lånte. Og jeg brukte hele grepet selv om jeg ikke gikk bratt. 

Jeg tror jeg må innom forskjellige butikker og kjenne litt på stavene. 

Noen som kjenner til Fast Bike i Oslo? De selger vel noe annerledes randoutstyr (litt mer ukjente merker?) 

Jeg trenger randoutstyr men må kjøpe bolkevis, så staver og støvler er førstepri. Da er jeg litt på vei. Og så skal jeg bli rik og ta langfri på vinteren og dra på toppturer hele tiden *drømme* :P 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

14 minutter siden, Gittiamo skrev:

Takk for innspill @Tessatroll

Jeg har tidligere bare brukt Leki sine. Lånte. Og jeg brukte hele grepet selv om jeg ikke gikk bratt. 

Jeg tror jeg må innom forskjellige butikker og kjenne litt på stavene. 

Noen som kjenner til Fast Bike i Oslo? De selger vel noe annerledes randoutstyr (litt mer ukjente merker?) 

Jeg trenger randoutstyr men må kjøpe bolkevis, så staver og støvler er førstepri. Da er jeg litt på vei. Og så skal jeg bli rik og ta langfri på vinteren og dra på toppturer hele tiden *drømme* :P 

Arbeidar sjølv med å få tak i eit par Leki Aergonlite 2, som ser ut som det næraste eg kjem gamlestavane mine. Supplerar desse med eit par Leki Powder basket som dei sel som ekstrautstyr på fjellsport. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Okey, har nå sammenlignet mine staver @Gittiamo.

Exel er en stav med fast lengde og borrelås festing for hånd.

Silva er en teleskopstav med 1 justering av høyden og borrelås festing for hånd. Her vrider man rørene for å få de til å sitte fast

Tubbs  er en teleskopstav med 1 justering av høyden og stropp festing for hånd. Kommer med vinter trinse men ikke gummidemper for å gå på asfalt.  Her vrider man rørene for å få de til å sitte fast. Virker solid

Leki (Journey) er en teleskopstav med 2 justeringer av høyden og stropp festing for hånd. Her klemmes rørene fast med en snapp løsning.

 

Konklusjon:

Exel er mitt førstevalg for nordic walking pga.  borrelås festing for hånd

Silva kan skrotes, de bråker/klinger for mye 

Tubbs blir med på vinteren

Leki blir med når det er viktig å pakke kompakt

 

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk @Blaser 

Finner ikke mange som selger Leki i Oslo. Tips om butikk? Jeg er ganske sikker på at skrufeste vil jeg ikke ha. Det er for knotete da jeg aldri helt har fått tak på det der.

Jeg lurer på å ta en tur til Oslo Sportslager og se på disse i morgen (med flere) https://www.oslosportslager.no/produkt/k2-lockjaw-aluminium-teleskopstaver-21432.aspx

Lenke til kommentar
Del på andre sider

10 minutter siden, Lompa skrev:

Jeg skjønner ikke hvorfor noen vil ha staver til skibruk med stive trinser. I alpinbakken, ja, men ikke til fjellbruk.

Mens du er inne på Sportslageret bør du ta en titt på Gipron sine. Veldig gode staver.

Jeg vet vel ikke om jeg vil ha stive trinser :P hva bør man se etter når det gjelder trinsene? Derfor jeg har dere her til å gi meg tips ;)  Jeg har staver til alpintbakken, så jeg trenger ikke nye der. Men kunne man kombinere, så ville det vært kjekt. 

Men ser komboen rando/fjellski er best for min del. Og så får jeg heller kjøpe vandrestaver til sommeren. 

Tar uansett en tur til butikken og kjenner på de forskjellige. 

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Min kommentar var vel til de som hadde anbefalt staver med stive trinser lenger opp.. :)

Er enig i at Leki sine håndtak virker gode, men de lages så korte at jeg aldri har fått prøvd dem... ;) 

Grunnen til at stive/faste trinser ikke fungerer like bra, er at den stive "bremmen" gjør at piggen ikke får skikkelig feste i snøen i bratt terreng på hardt føre. Piggen "glipper" ut av skaren. Problemet øker med størrelsen på trinsa. Piggen får bedre tak med mindre trinser, men da blir staven dårligere i dyp snø. Så derfor: For å få store nok trinser må man ha en type hvor trinsa er bevegelig. Det er nå min mening.. :)

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Den ‎29‎.‎10‎.‎2016 at 11.12, Gittiamo skrev:

Noen som kjenner til Fast Bike i Oslo? De selger vel noe annerledes randoutstyr (litt mer ukjente merker?) 

Fast bikes har mye bra greier, men eieren er veldig sær. Han importerer selv, og snakker opp sine ting og ned andres. Du vil aldri få han til å innrømme at det kan være varer hos andre som er bedre eller like gode.. Hvis du vet hva du skal ha, så er det helt fint å handle der...

Han selger forresten en del utleieutstyr brukt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.