Gå til innhold
  • Bli medlem

Røynsler med turklokker?


FU

Anbefalte innlegg

Eg går å lurer litt på å kjøpe meg ei klokke som måler høgd, temperatur, barometer etc. (og tida...), og lurer litt på kva røynslene med slike klokker er der ute? Siste Fjell og Vidde hadde jo ein test, men den var ikkje til å bli så veldig klok av.

Eg ser f.eks. at det for tida er kampanjepris på Casio PRG 70 til 1500 kroner. Nokon som har brukarrøynsler med den? Er vel litt skeptisk til at den har oppladbare batteri som går på solcelle, men kanskje det fungerer greit? Lurer også litt på Suunto. I tillegg til sjølve funksjonane synes eg også det er ein klar fordel om klokka er minst mogleg, det er litt ukult å gå rundt med eit "gjøkur" rundt handleddet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Hei.

Jeg har en Protrek klokke fra Casio, er veldig fornøyd med den. Den har holdt i mange år, selv om den har blitt utsatt for mye juling.

Sluttet å gå med klokke noen år, rett og slett fordi jeg tok livet av alle klokkene.

Vet ikke helt slags modell jeg har, men den er infattet i stål, og samme materiall til lenke.

Har mange nyttige/unyttige funksjoner. Høydemåleren er grei, men må kalibreres ofte for å få riktig høyde før en tur.

Dette er lett hvis du vet høyden du bor på, eller er ved havet.

Barometer er fint på lengre turer, da får man en indikasjon på dårlig vær. Husk at barometret faller, til høyere opp du kommer.

Termometret må kalibres noen ganger sammen med annet termometer, men får ofte en feilmargin hvis klokken ligger innenfor jakkermet en liten stund.

Har kompass på klokka, men har aldri brukt det. Har trykt på knappen noen ganger for moro skyld. Kompasset stemmer det, men har ikke ville satset livet mitt på det. Kjekt å ha iallefall...

Tror de fleste Casioklokkene har en funksjon som gjør at man kan aktivere lyset noen sekunder, ved å vende på armen. Sikkert kult å brife med, men det reduserer levetiden på batteriene.

Casioklokkene har IQ sperre når du skal bytte batteri, to minnebatteri og to driftsbatteri. Klokken starter ikke når du har satt i nye batteri, trenger litt "kickoff". Sikkert for at urmakerne skal ha litt mer jobb.

Casio klokker med høydemåler har som oftes logging med graf, du kan da gå tilbake å se et tidsforeløp for oppstiging og nedstiging.

Ellers har klokkene alle vanlige funksjoner som stoppeklokke, dato og ikke minst klokkeslett.

Klokkene er sterke, og jeg synes det er funksjonabelt med en slik klokke på fjellturer.

Kjenner litt forskjell på størrelsen i starten, men venner seg til det.

Likevel tar jeg av klokka på arbeid, da den hindrer noen ganger.

Solcelle kan jeg ikke svare på, men vet at det funker.

Grei klokke hvis du har bruk for funksjonene, men ikke noe å sprade rundt med til pynt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har en Suunto Advizor. Den har alt.

Det er særlig pulsmåler'n som jeg digger mest. Den brukes både til finne riktig tempo under trening og til å finne ut om jeg er akklimatisert om morgen dagen etter å ha slått leir.

En annen artig detalj er høydealarmen. Den er naturligvis alltid innstilt på 2000m. 8)

Jeg kan ikke si så mye om holdbarheten annet enn at den har hittil overlevd 4 måneder (mis)bruk uten problemer.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Min Casio PRT-20 1525 begynner å dra på årene. Kjøpte den i 1997, og den fungerer like godt i dag! :!: Og den har vært med på mye og har tålt en del juling.

Ville først og fremst ha høydemåler. Utrolig kjekt å ha i lange, seige motbakker som ikke ser ut til å ha noen ende. Da ser man ihvertfall på klokken at det går oppover. 8) Den må også kalibreres med jevne mellomrom og viser kun hele 5-meter. Det er forsåvidt nøyaktig nok det, i og med at høydemåling basert på lufttrykket har en noe svingende nøyaktighet. Feilmarginen har som regel ligget på +- 20 meter, avhengig av hvor stabilt været er under turen og hvor ofte jeg gidder å kalibrere. Er det stabilt høytrykk f.eks, så treffer den høyden rimelig godt. Ofte så nært det lar seg gjøre med den avrundingen klokken har.

Jeg droppet temp.måler og kompass. Dengang jeg kjøpte, var de klokkene som hadde det så inn i granskauen store og klumpete. Ikke hadde jeg samme behovet for de funksjonene heller. Kompass hadde jeg allerede, og temperaturmåler tenkte jeg at ville ha liten nytte innenfor jakkeermet. Jeg vurderer å kjøpe ny snart, og kommer nok også da til å styre unna temp.måler og kompass, og heller kjøpe en som tar seg nogenlunde ut på armen og ikke er for stor.

Ellers har den de andre "vanlige" funksjonene. Bl.a registrerer den høyden hvert 15. min, som du kan få en grafisk visning av etter turen. Minnet holder til 12 timers tur.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for nyttige tilbakemeldingar! Eg vurderer framleis litt for og imot når det gjeld funksjonar som temperatur etc. Også for meg er det viktig at klokka ikkje blir for klumpete.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis du ikke vil ha en klumpete klokke er kanskje ikke Suunto Altimax noe for deg, men jeg er godt fornøyd med min. Høydemåleren viser 5 meters intervaller, og mer nøyaktig enn det får du ikke i praksis. Barometeret er også en artig sak.

Klokka må tas av armen for at termometeret skal virke. Hvis den ligger 10 minutt utenfor rekkevidde av varmekilder er det ganske nøyaktig. Slike termometer viser bare ned til -20, og det er jo lavere enn dette at det er litt gøy å måle temperaturen. Hvis du har på altimeteret konstant bruker du mye batteri, ellers varer det lenge.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har en Casio PRG 70, og kan jo ikke akkurat si at jeg bruker den så ofte...

Pluss er at den har solcellepanel, og kompass kan være kjekt -- men det er ikke noe å navigere etter, for unøyaktig til dét. Dessuten er det temmelig sensitivt med tanke på "interferens" (en mobiltlf i nærheten kan fort peke deg i HELT feil retning).

Høydemåler / barometer er jo også et kapittel for seg. Hvis du kalibrerer høydemåleren OFTE funker det bra, men så lenge været (lufttrykket) forandrer seg så ofte som det gjør her til lands er dette også en funksjon man skal ta med en klype salt.

Barometeret kan vise en fin tendens (siste 24t), men dette forutsetter at du holder deg på samme høyde over havet. Når man går opp på fjell og ned i daler, er barometeret ikke lenger så nyttig.

Temperaturmåleren viser temp'en i selve klokken, med andre ord vil kroppstemp'en påvirke i stor grad. Det går såklart an å ta av seg klokken, men det tar nok 15-30 min før tempen har stabilisert seg. Man kunne ha klokken utenpå jakka, men remmen er for kort til dette, og det er ikke uten videre gjort å skifte rem til feks lang borrelås.

En annen pussig ting med denne klokken er at den ikke har stoppeklokke eller nedtellingsur.

Man får ganske mye klokke for pengene, men hvis du er ute etter et navigasjonsinstrument bør du nok vurdere alternativene.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Problemet med slike tur-klokker er at de ofte er store og klumpete, og er dermed upraktiske i det "sivile liv".

Jeg fant et kompromi i Tissot t-touch (titan :D ) som ser nokså normal ut, men som har de fleste funksjonene som er greie å ha på en tur klokke.

Dvs barometer funksjon (der klokken vistnok skal ta høyde for plutselige høydeforandringer når den angir værtendensen),

høydemåler...som må kalibrereres ofte for at den skal være nyttig..

temp. måler (går bare ned til - 10), men er mulig å forlenge remen slik at det går å ha klokken utenpå jakken.

Kompass er det også...litt fancy ettersom det er viserne som blir gjort om til kompass når en velger funksjonen...har sjekket om det viser rett ved å sammenligne med kompass, og det viser nokså korrekt retning, men er viktig å holde klokken sånn noenlunde vannrett.

Videre har klokken de vanlige funksjonene som stoppeklokke, alarm, viser tiden :roll:

Det klare minuset er etter min mening at det ikke er bakgrunnsbelysning på den digitale delen av klokken, selv om viserne er selvlysende så kan jeg ikke fatte å begripe at det ikke er lys!

Touch funksjonen er jo også litt fancy pancy :)

Har snart hatt klokken ett år nå, og er alt i alt meget godt fornøyd!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Casio PRG 70

Har en slik. Solselle-batteriet fungerer bra, men pass på at den får litt lys midtvinters. Det er lett å dekke klokka med jakker/langermede gensere og så er dagene korte. Skal du legge ned under en lampe så pass på avstanden pga varmen fra pæra.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Her kommer en liten avhandling om temaet.

Jeg kjøpte en Vector i juni 2000, var det vel, og den er jeg veldig godt fornøyd med. Har tålt mye juling, særlig under klatring.

Vector er vel en av de få turklokkene som har en innsatt luftboble-dings som gjør det mulig å holde klokka helt vannrett. Dette er helt avgjørende for riktig kompassvisning, i hvertfall på Suunto-klokkene. Jeg synes kompasset er svært så praktisk for å kontrollere retningen sånn noenlunde mens jeg går, så trenger jeg ikke å ha kart og kompass dinglende rundt halsen til enhver tid. Husk å kalibrere kompasset av og til.

En annen ting som er svært nyttig er visning av antall høydemeter per minutt (sikkert mange klokker som har det), som vises hele tiden når klokka står i høydemålermodus. Det gir en veldig god pekepinn på framdriften. I bratt terreng er det dette målet som er mest nyttig når du skal estimere hvor lang tid du trenger til topps.

Det at høydemåleren må kalibreres ofte, er bare "fact of nature" for alle slike klokker. Når høyden er riktig innstilt, kan man i hvertfall på Vector'en få vite lufttrykk kalibrert til havninvå. Kjekt hvis du lurer på hvor bra vær det egentlig er :D

Jeg vil også anbefale å skaffe ei klokke som viser historikk på barometeret (som på Vector). Kjekt å følge med på i camp (men ikke når du er i bevegelse - selv 10 meter stigning gir et stort utslag i lufttrykk). Du kan imidlertid få et inntrykk av værtendensen selv om du er i bevegelse: hvis høydemåleren viser for stor høyde (i forhold til kartet), betyr det at lufttrykket har falt siden du sist kalibrerte. Og omvendt. Det bør nok være minst 20-30 meter feilvisning før det kan sies å være en vesentlig endring i lufttrykk.

Temperaturmåleren er grei til å måle temperaturen i teltet eller sågar badetemperaturer, bare la den ligge lenge nok. Det hadde vært genialt med en ekstern føler som kunne plugges inn, så kunne man ha målt utetemperatur. Uansett så kunne det vært nyttig med visning av temperaturhistorikk.

Andre ankepunkter: Alarmen er for lydsvak (det hjelper å legge klokka nedi et tomt kokekar), og loggboka har lett for å slå seg på når klokka står i høydemålervisning. Det burde vært styrt av en "to-knapps-funksjon" siden loggboka bruker mye batteri. Visningen av stoppeklokke er litt teit; den ordinære klokka vises med de store tallene som vanlig, mens tidtakingen vises med ganske små tall over og under. Det burde vært omvendt, kan være vanskelig å se stoppeklokka under f.eks. løping.

Klokka er stor som Big Ben, men på tur er det ikke noe stort problem. Suunto Observer har omtrent de samme funksjonene i en mye stiligere innpakning, men mangler det innebygde "vateret" som omtalt innledningsvis. Stol ikke på kompasset uten denne.

Det går an å kjøpe en kraftig, regulerbar strikk/lær-rem. Jeg brukte det en stund for å kunne ha klokka utenpå jakka, men etter hvert ble jeg lei av den manglende ventilasjonen rundt håndleddet. Det ser jo også en smule nerdete ut...

Som du skjønner, jeg har et nært forhold til klokka mi. Blir trist den dagen den må pensjoneres :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei

Jeg har en turklokke som jeg ikke bruker lenger, vel å merke kun med høydemåler, barometer og termometer (og tid). Før GPS ble allemanseie pga av prisen var høydemåleren for meg først og fremst et ekstrahelpemiddel til navigering. Men med GPS blir høydemåleren ifm navigering helt overflødig. De andre funksjonene ser jeg ikke helt poenget med. GPS gir høyde. Kompassfunksjonen er vanligvis dårligere enn standard kompass, termometeret måler tempen ved håndleddet, barometerstand kan kanskje være nyttig, men man må kompensere for høyden. Høydemeter pr tid?, tja hvis man skal drive og måle alt mulig mens man går på tur i fjellet.

Men mange av turklokkene ser jo kule ut da, det skal de ha !

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Problemet med slike tur-klokker er at de ofte er store og klumpete, og er dermed upraktiske i det "sivile liv".

(kremt)

Dette har litt med image å gjøre. Vi er jo alle sammen forfengelige og mange foretrekker en klokke som avspeiler personligheten og som viser hva man egentlig har lyst til å bruke tiden til (sic).

Dessuten er det digg med en stor og macho klokke som man kan provosere litt med. Det samme gjelder for valg av bil og alle andre gadgets. Så får man leve med at den er upraktisk i det sivile liv...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vector er vel en av de få turklokkene som har en innsatt luftboble-dings som gjør det mulig å holde klokka helt vannrett. Dette er helt avgjørende for riktig kompassvisning, i hvertfall på Suunto-klokkene.

Dette gjelder alle magnetiske kompass, det skyldest at de magnetiske feltlinjene kommer opp fra bakken nærmest vertikalt. For å kompensere for denne effekten benytter man seg av gyrokompass ombord i fly og større båter.

Det samme gjelder for valg av bil og alle andre gadgets. Så får man leve med at den er upraktisk i det sivile liv...

Store biler har vel aldri vært upraktisk? :)

LR-2_20.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dette har litt med image å gjøre. Vi er jo alle sammen forfengelige og mange foretrekker en klokke som avspeiler personligheten og som viser hva man egentlig har lyst til å bruke tiden til (sic).

Hehe, er med på tanken der! Greit å vise identitet, og hvis den fete klokken din (i dobbel forstand) er med på å underbygge frilufts-imaget ditt så er det ikke noe i veien med det!

Men jeg liker også tanken på å ha "en ulv i fåreklær" i den grad en klokke kan gå for å være en ulv :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men med GPS blir høydemåleren ifm navigering helt overflødig. De andre funksjonene ser jeg ikke helt poenget med. GPS gir høyde. Kompassfunksjonen er vanligvis dårligere enn standard kompass, termometeret måler tempen ved håndleddet, barometerstand kan kanskje være nyttig, men man må kompensere for høyden. Høydemeter pr tid?, tja hvis man skal drive og måle alt mulig mens man går på tur i fjellet.

OK, hvis vi nå skal begynne å være så veldig pragmatiske så blir det snart bare fjellstøvler igjen av turutstyret :) Til gjengjeld slipper man da å "måle alt mulig mens man går på tur", noe som jo ikke bare er moralsk forkastelig men dertil også ødeleggende for naturopplevelsen. Nei, vi burde klare oss med en kalender så vi kom oss hjem til jul!

Men jeg mener nå at GPS er svært så upraktisk å ha dinglende rundt halsen til kontinuerlig bruk (særlig sammen med et kompass slik det foreslås). Batteriforbruk er også et problem. GPS egner seg best til å ta en sjekk ved pauser eller i camp. Men aller helst synes jeg GPS-en bør ligge sammen med førstehjelspssakene og bare tas fram hvis man virkelig trenger litt hjelp. Dette er nok et emne for en ny tråd.

Muligheten til å sjekke høyden enkelt og raskt er kjempepraktisk i bratt terreng, og klokke har man vel gjerne med seg på tur uansett. Har du først høydemåler så følger jo barometeret automatisk med (eller omvendt), og det å kompensere for høyden er da ikke noe problem. Men jeg er enig i at kompass er mindre nødvendig. Nei, høydemålerklokke er tingen. GPS er femi.

At disse klokkene ser så fancy ut, er det nok delte meninger om.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Fjellfinn
Batteriforbruk er også et problem. GPS egner seg best til å ta en sjekk ved pauser eller i camp.

GPS er femi.

Nå tenker du visst på meg :)

Nå ble jeg __voldsomt__ opphissa, men går meg en tur på Omsfjelle i stedet, fra Hardmoen via Stenbruddshytta, en litt ugrei trase, men med gps i lomma så ser jeg jo på kartet hvor jeg går, har gått og vil kunne gå.

Såpass opphissa at jeg tror sannelig jeg for engangs skyld spenner på venstre handa en feeet macho Casio Protrek med bred gummirem med høydemåler, kompass, barometer, temperatur måler, jeg tror sannelig ei digital klokke er lurt inni der også.

Med kart og kompass vel forvart i bilen, med 8 skiver nystekt brød, en banan og en appelsin - hvordan i all verden kan jeg få til å gå meg vill nå ?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Fjellfinn
GPS er femi.

Det ble en mildt sagt tåkefull tur - dette var alt jeg så i det kvite da gps n varsla om ankomst til Omnsfjellet 830 moh,

whiteout blir aldri det samme som etter dette :)

post-511-133474419001_thumb.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har en Silva Alta, kjøpte den fordi den var en av svært få med 1m-oppløsning. Kjøpte den på Sportsnett for 1750,- for en god del år siden, men aner ikke om den produseres lengre. På denne klokka har du høydemåler og tid, og ikke alt mulig annet dill og dall. Silva la pengene i en god og enkel høydemåler i stedet for å dytte på med drøssevis av andre fordyrende egenskaper.

Har brukt den i mye forskjellig vær, særlig i området rundt Leirvassbu. Kalibrerer ved Leirvatnet og har mange ganger blitt svært imponert over nøyaktigheten. Selv i regn og tåke traff den nøyaktig på meteren på Søre Bukkeholstinden (2058), og i godvær treffer den nesten alltid innenfor +/- et par meter. Men rett forbi første toppunkt takker den av og til for seg, og drifter avgårde flere hundre meter i begge retninger. Som om den sier: "Nå jeg jeg gjort min jobb, så nå får du klare deg på egenhånd!" Sitter sikkert en liten finsk nisse inni der og leser kart på harde livet før han korrigerer tallet på displayet :D

Tipper det er samme høydemåler som sitter i disse kombinerte vind- og høydemålerne fra Silva (Silva Alba..?).

(den var utgått ja... http://www.silva.se/orienteering/produkter/alta_start.htm)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 4 år senere...

Jeg har en Omega Seamaster Professional. Trekker seg opp selv og er vanntett så det holder. Alt det andre tullet (barometer og pulsmålere etc) er det absolutt ikke behov for. Man leker seg litt med det på første turen, etter det er det kun med på å tappe batteriet for strøm.

Man tar en titt på klokka når marsjen starter, så ser man ut fra kartet hvor stor fart man har holdt når man kommer frem. Litt hoderegning er bare bra for hjernen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har en Tissot T-touch i titan. Godt fornøyd. Det er den minste jeg har funnet innenfor dette segmentet. Kult utseende og tøft med touch-funksjon på skjermen. Svakhet at det ikke er lys på den, men det går stort sett greit. Ganske dyr, tror jeg betalte 6995,- for et par år siden.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.