Gå til innhold
  • Bli medlem

Nye ski til moderate turer


djing0

Anbefalte innlegg

Hei! 

Etter mange år uten fjellski er jeg nå i funderinga på å fikse meg et par nye ski. Var innom XXL og fikk der tilbud på et par Åsane Nansen med sko/bindinger/felle til 2500kr. 

Syns det virket som et bra tilbud, men selger var veldig hard på at jeg burde vente på at det kommer inn ski som er litt bredere enn disse skiene. Han solgte meg på en måte ut av dealen... 

Tenker å starte med dagsturer utover vinteren for å bli kjent med skiene og vant til å gå med sekk og eventuelt pulk etterhvert. Mitt store mål er å kunne gå Abisko-Sulis på ski til våren. Er disse skiene gode nok til dette formålet? 

Takk for svar :) 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Det er gode ski og et veldig godt tilbud, det er vel omtrent normalpris for kun skiene. Jeg synes ikke man trenger enda bredere ski, de bærer gjerne bedre på løssnø, men har et svakere spenn og er tyngre å kantgå på hardt føre i bakker. Jeg har erfaring med Åsnes Amundsen som er hakket smalere og Åsnes Ingstad som er hakket bredere.

Hvis du synes binding og sko er ålreite så ville jeg ikke nølt med en handel. Kanskje du til og med får vennefest-rabatten på 25% i tillegg? Den kampanjen går i dag og i morgen. https://www.xxl.no/nettkupp

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Prisen er det overhodet ikke noe å si på, rene kuppet.

Jeg er faktisk mest bekymert for stivheten i støvlene. Regner med det er BC bindinger du får med. Prøv å få BC Magnum, men 2dre valg Manuell, men ikke ta BC Auto.

Så til poenget med støvlene: Er støvlene for slappe i fisken så hjelper det ikke med andre ski, selv om de er breiere. BC bindingene krever vridningsstive støvler for å kontrollere skiene. Nansen er en god all-round ski, som faktisk svinger lettere enn Ingstad som er bredere. Bredere ski flyter riktignok litt bedre, men som regel tar man ut dette i kortere ski, og da går vinningen opp i spinningen.

Hold støvlen foran eller fest de på et par ski, prøv deretter å vri de. Sålen skal ikke gi mye etter.

Jeg byttet f.eks ut et par Alfa Skarvet som er en ganske vanlig støvel etter mindre enn en sesong. De var ubrukelige for meg. Det var veldig stor forskjell mellom de og Crispi støvlene jeg kjøpte etterpå.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det ble kjøp! Forhørte meg med en kompis som jobber på Gmax og da ble jeg nesten kommandert til å slå til, hehe. Ytterligere forsterket av at det var ny selger når jeg kom og viste tilbudet, og han nærmest rista på hodet av prisen. De var et av to par igjen fra i fjor, så mulig det gjorde at vedkommende var snill med prisen.

Bindingene er BC manual. Skoene heter Alpina BC 20 Plus Mountain. Stort sett identisk med disse. Feller.

Litt skeptisk til skoene på lengre turer, da jeg egentlig var på jakt etter litt mer "tursko"-type. Det positive her er at de passer til et annet par ski jeg har, der jeg har ødelagt en sko, så sånn sett var skoene en nobrainer til 400kr. 

Edit: De virker forøvrig veldig gode i forhold til vridning. Veldig stive.

Endret av djing0
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg fant en gammel test av skiene dine. Den er fra 2012.

http://www.utemagasinet.no/Utstyr/TEST-Ski-for-fjellet 

Dette er en BC sko fra Alpina og hvis du ikke skal kjøre "super telemark" i masse løssnø så er det helt sikkert en bra sko. Hvis du hadde valgt en lettere sko så vil jeg anta at den eneste forskjellen du ville ha merket er dårligere kontroll i utforkjøringene. Til turbruk så vil du nok bli glad for den ekstra stivheten og du vil ikke savne lettere sko.

Jeg har et par Alfa Kikut NNN og et par 75 mm telemark sport støvler, tror kanskje at det er Alpina, men all merking er borte. (Se bilde.) Disse skoene brukes sammen med Åsnes Nansen og er nesten like gamle som fjellene jeg går i, men de er alltid førstevalget når jeg skal på turer over flere dager. Mange vil kanskje si at disse skoene er for tunge for tur, men jeg merker ikke noe til det. Skiene skal jo helst gli på snøen, ikke løftes.

Alfa skoene passer på et par Åsnes Vikafjell som er litt smalere, og disse brukes stort sett bare til dagsturer i oppkjørte løyper. Alfa skoene er også noe av det verste jeg har hatt med tanke på gnagsår. Her brukes det mye tape på beina før start.

Jeg vil tro at du vil bli veldig godt fornøyd med det utstyret du har kjøpt, og hvis du mestrer litt Telemark teknikk i utforkjøringene så vil du nok oppdage at dette er gode ski.

 

CIMG8030.JPG

Endret av REs
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har aldri kjørt telemark før, men skader jo ikke å begynne. Er jo ikke verre enn å ta de med i nærmeste alpintanlegg for å øve seg litt! 

Har et spørsmål angående staver. Jeg har staver fra før, men det er konkurransestaver av denne typen. Utrolig lette og behagelige, men har bare brukt de i preppa løyper. Er vel kanskje ikke det jeg bør stikke på tur i skog og mark med? 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Beste allround teleskopstav er Black Diamond Traverse. Du får de opp til 155 lengde. Det er veldig greit med teleskop til fjellski.

Du vil faktisk oppleve at når du går i løype så bør staven være 4-5 cm kortere enn utenfor fordi skiene ligger nedi sporet. Leki Carbon har plater du kan sette på trinsene for å lage de større (følger med 2 sett). 

Selv bruker jeg kun teleskop til fjellski/topptur/bakke. Har flere par langrennsstaver men de bruker jeg kun til langrenn. Når du "labber" på fjellski (går mest diagonal) så er det behagelig å ha litt kortere staver enn det som er behagelig å stake med. Da er det fint å kunne justere underveis.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Langrennstaver har som regel for små trinser og så er de ofte noe lenger enn en fjellskistav.

Jeg bruker Swix mountain og kommer ikke til å kjøpe noe annet til turer utenfor oppkjørte løyper. https://www.oslosportslager.no/produkt/swix-mountain-fjellskistav-29421.aspx 

Fordelen med disse er at de er solide og så kan du skifte trinser og spisser hvis de skulle bli ødelagt. De er laget av aluminium og tåler å bli litt bøyd, noe som lett kan skje når du faller og lander på en av stavene. Løkkene på håndtaket bør kunne justeres med et enkelt håndgrep. Ellers så kan du bli stående og plundre med dette når været slår om og du må ta på tykke votter og vindvotter.

Jeg har ingen erfaring med teleskopstaver og jeg har aldri følt behov for å kunne regulere lengden på skistavene.

Jeg pleier å si at fjellskistaver skal nå deg opp under armhulene. Det vil si at hvis du står på et gulv så kan staven nå deg til toppen av skulderen.

 

Endret av REs
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Den 26.10.2016 at 16.27, djing0 skrev:

Det ble kjøp! Forhørte meg med en kompis som jobber på Gmax og da ble jeg nesten kommandert til å slå til, hehe. Ytterligere forsterket av at det var ny selger når jeg kom og viste tilbudet, og han nærmest rista på hodet av prisen. De var et av to par igjen fra i fjor, så mulig det gjorde at vedkommende var snill med prisen.

Bindingene er BC manual. Skoene heter Alpina BC 20 Plus Mountain. Stort sett identisk med disse. Feller.

Litt skeptisk til skoene på lengre turer, da jeg egentlig var på jakt etter litt mer "tursko"-type. Det positive her er at de passer til et annet par ski jeg har, der jeg har ødelagt en sko, så sånn sett var skoene en nobrainer til 400kr. 

Edit: De virker forøvrig veldig gode i forhold til vridning. Veldig stive.

Har brikt de skoene på 2 langturer, en tur rundt Fra Pasvik og på tvers av Finnland od deler av Finnmarksvidda ( 400 Km) på våren.

Og en tur fra Pasvik og gjennom nord Finnland opp til Neiden og rundt om i neiden området, dette var en 40 dagers tur som Startet 29 December... til den prisen må jeg si det er veldig mye sko for pengene, stort sett kun gått flatt så har liten formening om sving egenskaper til skoene.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, tberg4 skrev:

 til den prisen må jeg si det er veldig mye sko for pengene, stort sett kun gått flatt så har liten formening om sving egenskaper til skoene.

Prøv skoene, fungerer de er det et "steal", hvis ikke er det ingen katastrofe. I lett terreng fungerer alle støvler.

Har skoene for dårlig vridningsstivhet merker du det på følgende måte:

Når du traversere på hardt underlag greier du ikke å kante nedeste skien skikkelig fordi du mister for mye kraft fordi sålen vrir seg. Skien blir dermed liggende flatt mot underlaget. 

Når du ploger så "hogger" tuppene tak i den minste ugjevnhet. Selv på helt slett underlag ned en godt preppet og ikke for bratt slalåmbakke, vil de "blafre".

Styreresponsen blir generelt sett dårlig og skiene styrer deg og ikke motsatt. Manglende trygghet gjør at du egentlig ikke helt skjønner hvorfor du har blitt "så dårlig på ski".

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tusen takk for veldig gode svar angående staver, og til kvalitetssjekk av sko. Kommer til å teste skoene godt før langtur, og føles de ikke bra er det verste som har skjedd at jeg har tapt 400kr. Men basert på innlegget til @tberg4 kommer jeg nok til å få god bruk for de! 

Angående staver heller jeg mest mot Black Diamond Traverse altså. Mye pga flere bruksområder. Har nylig kjøpt rando ski også så der kan de jo brukes. 

 

Tar gjerne i mot tips angående bruk av feller/prepping av ski. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kutt bort det av fellene som kommer bak hælen, det gir bare dårligere glid. Pass på å runde de av slik de originalt er, ellers løsner de lett.

Mohair er supert på tørrføre, på panzer-skare vil de slites merkbart, så ikke bruk se på det. På fuktig føre er syntetisk bedre fordi de ikke trekker vann, tåler også bedre skare.

Jeg har Ingstad og Amundsen, de er hhv bredere og smalere enn Nansen. Har kun brukt 45mm mohair og 35mm syntet. Selv om jeg har 60mm har jeg aldri brukt de. De andre fellene sitter godt nok. Forskjellen i bredde gir omternt lik glid og likt feste, men jeg varierer type ut fra føre.

Du vil oppleve at du søker ut av ferdige spor med feller på, rett og slett fordi det glir mye bedre på løst underlag. Når det er tørt føre og "lettsmurt", som f.eks blå extra er det enkelt å smøre, du kan lime fellene oppå kalde vokser. V45 og V50 drar jeg av med klisterskrape før jeg monterer feller. Mykere vokser vasker jeg av før jeg bruker feller (eller da bruker jeg kun feller)

Du kan vokse fra tuppen til fellefestet foran og fra hælen og bakover. Jeg pusser aldri festesonen på ski med stålkanter.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Prøv å få deg 35mm syntet også etter hvert, på våt snø er det det som fungerer, de bør du også bruke på skare.

Ta 155 i stavene, jeg er 180 og bruker de på full lengde noen ganger når jeg skøyter på rando eller det er "stakeføre", dvs slakk nedover/flatt med god glid. Da får du mer snert i stavtakene.

Siden de er teleskop blir de aldri for lange, for kort er værre. 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

10 timer siden, djing0 skrev:


Regner med det er denne jeg skal gå for?

Ja det er de, de gir bedre feste enn smurning og glir bedre enn vegg til vegg tepper under skiene.

Det er en regel som sier at feller skal være kun 2-3mm smalere enn stålkanten. Regelen stemmer den men det er når det er veldig bratt og du skal rett opp. Eller når du skal dra pulk.

Til allround bruk vil du med en smal felle som glir greit og har greit feste oppleve at du ikke trenger å smøre. Lim på fellene og labb i vei og ha de på hvor du enn går, bortsett fra der du ønsker å få utbytte av en utforbakke. Det skal være temmelig bratt før du står og spinner, teknikken du bruker oppover har også innvirkning på hvor godt det sitter.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Endte opp med å kjøpe Åsnes Horgi teleskopstaver. Mest på grunn av tilgjengelighet her jeg bor, i tillegg til at de virket som veldig gode staver til bruk både sommer og vinter. Fikk testet de i dag i Sulitjelma til fots, men enkelte steder var det over halvmeteren med snø. Satser på litt nedbør nå, så blir det skitur nestegang! Tusen takk for hjelpen med valg av utstyr :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 måneder senere...

 Bumper opp min egen tråd her. 

Noen som har erfaring med Nansen på toppturer? Snakker fjell i 700m-1000m klassen. Har blitt invitert med på tur, men har ikke randoneeski. Vurderer også å bytte bindinger til 75mm og kjøpe nye sko. Det er jo kommet mye snø nå så er snakk om å kjøre i pudder, og mistenker at det blir litt pinglete med slike ski? Skiene er forøvrig 200cm lange, jeg er 179cm høy.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

13 minutter siden, djing0 skrev:

 Bumper opp min egen tråd her. 

Noen som har erfaring med Nansen på toppturer? Snakker fjell i 700m-1000m klassen. Har blitt invitert med på tur, men har ikke randoneeski. Vurderer også å bytte bindinger til 75mm og kjøpe nye sko. Det er jo kommet mye snø nå så er snakk om å kjøre i pudder, og mistenker at det blir litt pinglete med slike ski? Skiene er forøvrig 200cm lange, jeg er 179cm høy.

Holdt på med den slags med Nansen ja. Hvis du kan kjøre telemark på fjellski, er Nansen etter mitt syn noe av det kjekkeste å drive slikt med. Da med 75 mm binding m/ kabel og høvelig stive lærstøvler. Lett å gå oppover, og artig nedover. Skalk lukene før du setter nedfor, og lykke til! 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har ikke erfaring med BC-bindinger selv, så sammenligne kan jeg ikke. På Voile 3-pin cable-bindingen kan man bare ha kabelen i sekken når du går bortover/oppover og heller hekte den på for selve nedkjøringen. Jeg har ikke vært plaget av gåmotstand på denne bindingen, uten kabel. Skal du løpe av gårde med ski på beina, er BC-bindingen sikkert mer egnet. Men generelt er vel fjellski ikke det optimale redskapet for den slags uansett.  

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.