Gå til innhold
  • Bli medlem

Dunskjørt


marihøna

Anbefalte innlegg

Eg har, etter at den første "noko så latterleg - kva i svarte er vel poenget med dunskjørt"-forundringa ga seg, konkludert med at dette er noko eg "må" ha.

Er det nokon som har erfaring med plagget som kan bekrefte, evt. avkrefte, dette? Og som har tips til konkrete modellar? 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Poenget er vel litt flåsete sagt at det isolerer det største kjøttstykket på kroppen.

Hvis du prøver deg på vintersykling så er det faktisk bakre øvre del av lårene som blir kalde. Automatisk vil en tenke at de delene er jo i bevegelse, men der trengs det altså mer isolasjon enn ellers på beina.

Ser du funksjonærer i alpinbakken eller på de som er vant til å stå på sidelinjen på en bandykamp, så bruker de "erfarne" lange jakker. Dunskjørtet er da isåfall en "jakkeforlenger".

Jeg har en bekjent som konsekvent bruker det i pausene på skitur, og er storfornøyd når det kommer på. Lurer på om ikke det er et Huodini. Selv er jeg ikke i målgruppen for skjørt, men det finnes "shorts" med glidelås i siden som da kan gjøre det samme, har vurdert å skaffe meg det. Ellers så vil et skjørt fungere for min del når jeg er alene og ikke sier det til noen..

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå er det vel ikke dun det jeg har, men ett eller annet vattert skjørt. Det er noe av det mest praktiske jeg har vært borti, såkalt "skifteskjørt". For min del er det særlig praktisk når jeg kommer i land fra kajakktur og tar av meg tørrdrakten. Det er så utrolig mye mer praktisk å bare hoppe i et skjørt enn å stå der i kulden/vinden og balansere seg inn i en bukse, mens vinden blåser gjennom marg og bein til man omsider har klart å lirke seg i. For ikke å snakke om når man sitter i stilongsen på vei hjem og plutselig må innom en bensinstasjon. (Eller man sitter der og det går opp for en at denne ferga er det ikke lov til å sitte i bilen på...)

Ville nok også vurdert å ta det med for pauser og sånt på fottur, om jeg gjorde mer av det. Sjennialt, rett og slett. Mitt var et enkelt, billig et fra XXL, funker flott. Sikkert enda bedre med mer fancy typer.

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Skjørt er helt genialt! Jeg bruker Houdinis skjørt. Gir mye varme i forhold til vekt. Den er med på tur, den er extra varme i soveposen, i byen når en venter på bussen, kan brukes som poncho. Alle trenger en skjørt :)   

Lenke til kommentar
Del på andre sider

– Det er forresten også kjekt om man er blant dem som ikke synes det er stas å skifte fra innerst i offentlighet, men noen ganger må gjøre det med andre folk tilstede uten tilgang på omkledningsrom.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Eit genialt konsept! Eg har hatt mitt i nokre år, og det er så velbrukt at det er klart for utbytting snart. Alle damer reagerer først med "hæ? Noko så teit". Til gjengjeld kjenner eg ingen som ikkje har kjøpt eit når dei har fått låneprøvd på tur. Det er også mange menn som har byrja bruke det, i alle fall heromkring. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Den 2016-10-28 at 17.06, nesning skrev:

Stemmer, @Johan2000. Vi kaller det kilt også har vi mannfolk også lov til å kle oss i sånt.

Men en kilt är inte samma sak. En kilt kan man ta av och på medan man står kvar på skidorna! Den är liksom öppen och viras runt och hålls på plats med ett eller flera spännen. I fram så har man dubbla lager, som är släta. I bak, och i vissa fall även på sidorna, så är tyget vikt liksom. Finns bra bilder på det på Nätet.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

54 minutter siden, Johan2000 skrev:

Men en kilt är inte samma sak. En kilt kan man ta av och på medan man står kvar på skidorna! Den är liksom öppen och viras runt och hålls på plats med ett eller flera spännen. I fram så har man dubbla lager, som är släta. I bak, och i vissa fall även på sidorna, så är tyget vikt liksom. Finns bra bilder på det på Nätet.

En kan jo eventuelt bare bruke en veldig, veldig kort fjellduk. Eller en stor en.
Benklær som kan tas av og på uten å fjerne sko (og ski) er svært undervurdert!

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 måneder senere...
  • 1 år senere...
På 11.1.2017 den 14.33, marihøna skrev:

Og så låg det jammen eit houdini varmeskjørt pakka inn under juletreet =)

Hvordan er dette i størrelsen? Jeg bruker normalt L, men hos fjellsport.no ligger det bare et M og roper på meg. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Varmeskjørt bør være ganske store, siden de gjerne brukes utenpå bukser osv. De har også gode strammemuligheter i livrt. Jeg har normalt M, men har L i skjørtet. Til og med datteren min på 11 kan bruke det, men det blir i lengste laget. Jeg ville ikke gått ned i str. 

Har du sett i butikken til DNT? De har skjørtet inne, og prisen for medlemmer var bra for noen uker siden. 

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 1/20/2018 den 11.37, Pinsle skrev:

Hvordan er dette i størrelsen? Jeg bruker normalt L, men hos fjellsport.no ligger det bare et M og roper på meg. 

Eg er vel vanlegvis M, og litt L innimellom avhengig av passform og slikt. Houdiniskjørtet har eg i M, og tykkjer det er stort nok. Ikkje veldig romsleg når eg har det over utebuksa, men heller ikkje for trangt. Altså passer vanleg storleik fint til meg, men det er mogleg å stramme godt så ikkje noko krise om det er for stort heller.

Men trur ikkje eg ville gått for ein storleik mindre enn vanleg, det trur eg vert trangt.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 20.1.2018 den 15.02, virrma skrev:

Varmeskjørt bør være ganske store, siden de gjerne brukes utenpå bukser osv. De har også gode strammemuligheter i livrt. Jeg har normalt M, men har L i skjørtet. Til og med datteren min på 11 kan bruke det, men det blir i lengste laget. Jeg ville ikke gått ned i str. 

Har du sett i butikken til DNT? De har skjørtet inne, og prisen for medlemmer var bra for noen uker siden. 

Jeg bestilte skjørtet fra DNT, da det stod at de hadde det på lager. Penger ble trukket fra kontoen og jeg satte meg til å vente. Dagen etter fikk jeg kontramelding, de hadde ikke skjørtet og pengene ville bli tilbakeført. 

Endte opp med å få det sendt direkte fra Houdini og det kom på døra i går. Large passer perfekt og jeg har mest lyst til å flytte inn i det på permanent basis! 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Man må ikke kjøpe skjørt får å få varmet seg på denne måten. Det hender jeg har med ei ekstra vattert jakke på tur. Jeg vrenger ermene, og trekker den like høyt opp som et skjørt. Så er det bare å dra opp glidelåsen og man har en "kilt". Skal den sitte på under bevegelse må man feste den under beltet. Helt topp for pauser.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 7 måneder senere...

Til info for de som er ute etter skjørt til turbruk - om ikke nødvendigvis med dun, men gjerne foret, så har Outnorth nå en del i mer utvalg av størrelser enn på en stund. Også når det gjelder de som er rimelig. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.