Gå til innhold
  • Bli medlem

Bergans dunjakker, erfaringer eller meninger?


ViktorS

Anbefalte innlegg

Annonse

Jeg har den memurutind. Den er sykt lett og pakkbar, men dertil mindre vindtett og slitesterk. Jeg har aldri hatt noe problemer med denne, og den er en drøm å ta på seg for å holde på varmen! Anbefales så absolutt, men jeg har ikke så lang erfaring med å bruke dunjakker da.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har både  Slingsbytind og en kanalsydd Bergans for vinterbruk på riktige kalde dager. Veldig fornøyd med disse. Til litt røffere turbruk har jeg Stormberg, helt greie de også, men kvalitet og passform ikke på Bergans nivå, kan ikke forventes heller på grunn av prisforskjellen. Som alltid, en får det en betaler for.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...
2 timer siden, ViktorS skrev:

Noen forslag til alternativer for memurutind? Ca 200gram dunfylling, hette med justering og litt lengde?

 

prøvde noen arcteryx-jakker, men de var litt for korte for min smak:/

Rab Electron er vell i den størrelsen? 

 

Har selv vært på utkikk etter jakke de siste par ukene, prøvd litt av hvert men klarer ikke å bestemme meg. Tror det ender opp med at man venter til sessongen er over, "greit å ha" men ikke nødvendig.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bare kupper tråden sånn helt stille og rolig: Stormberg dunjakker da? Tror jeg trenger en dunjakke nå som vinteren er her, som et varmt lett plagg ved pause på tur (er det korrekt bruk?), men tørr ikke å ha noe så veldig kostbart enda (jeg er en kløne ved bålet og har en hund som biter). Hvordan vet jeg hvor komprimerbare de er? http://www.stormberg.com/no/kampanje/vinterens-dunjakker/

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 timer siden, awesomevicc skrev:

Bare kupper tråden sånn helt stille og rolig: Stormberg dunjakker da? Tror jeg trenger en dunjakke nå som vinteren er her, som et varmt lett plagg ved pause på tur (er det korrekt bruk?), men tørr ikke å ha noe så veldig kostbart enda (jeg er en kløne ved bålet og har en hund som biter). Hvordan vet jeg hvor komprimerbare de er? http://www.stormberg.com/no/kampanje/vinterens-dunjakker/

Se på dunvekt. Jo høyere jo varmere og også mer å pakke sammen. Men min har 700 fyll og pakkes lett sammen. Den er helt grei (selv om jeg ønsker meg en med 900 fikk) Har to tynne og de er kjekke til mellomlag om det ikke er for kaldt. Brukte faktisk den tynneste jakka som mellomlag i helgen og den store dunjakka ble liggende igjen i teltet. Men så satt jeg oppi et bål også. 

Å ta på dunjakke når man har gått seg varm, er ingen problem. Min går på så fort jeg stopper opp. 

Sjekk outleten til Helsport også. Der er det noen ok til ok pris. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

19 minutter siden, Gittiamo skrev:

Se på dunvekt. Jo høyere jo varmere og også mer å pakke sammen. Men min har 700 fyll og pakkes lett sammen. Den er helt grei (selv om jeg ønsker meg en med 900 fikk) Har to tynne og de er kjekke til mellomlag om det ikke er for kaldt. Brukte faktisk den tynneste jakka som mellomlag i helgen og den store dunjakka ble liggende igjen i teltet. Men så satt jeg oppi et bål også. 

Å ta på dunjakke når man har gått seg varm, er ingen problem. Min går på så fort jeg stopper opp. 

Sjekk outleten til Helsport også. Der er det noen ok til ok pris. 

Ah, supert! Takk! :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har Bergans fjerna sin outlet på nett? Jeg kjøpte en tykk dunjakke til dama der til veldig god pris. 

3 hours ago, awesomevicc said:

Bare kupper tråden sånn helt stille og rolig: Stormberg dunjakker da? Tror jeg trenger en dunjakke nå som vinteren er her, som et varmt lett plagg ved pause på tur (er det korrekt bruk?), men tørr ikke å ha noe så veldig kostbart enda (jeg er en kløne ved bålet og har en hund som biter). Hvordan vet jeg hvor komprimerbare de er? http://www.stormberg.com/no/kampanje/vinterens-dunjakker/

Sjekk ut http://www.helsport.no/outlet?materiale=49

Selv har jeg 2 dunjakker. En veldig tynn som er kjøpt på COOP Obs som stort sett brukes på sommer, høst og vår, og en tykk en som tas med når det er minusgrader.

Mine krav til de to var at de var lette og komprimerbare. Hvor mye den kan komprimeres kommer an på hvor tykk den er, dunspenst, selve ytter/innermateriale og eventuelt om det er masse lommer og hette.

Til den tykke så jeg etter en med minimum 300 gram dun og minst 700 dunspenst.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

30 minutter siden, Gittiamo skrev:

Se på dunvekt. Jo høyere jo varmere og også mer å pakke sammen. Men min har 700 fyll og pakkes lett sammen. Den er helt grei (selv om jeg ønsker meg en med 900 fikk)...

Dette er ikke dunvekt, men "dunspenst". Optimalt er vel høyest mulig tall her. Da trengs det mindre dun(vekt) for å oppnå samme isolasjon. Komprimerbarheten er nok (bortimot) like god for høy som for lav dunspenst.

Endret av Larix
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, Larix skrev:

Dette er ikke dunvekt, men "dunspenst". Optimalt er vel høyest mulig tall her. Da trengs det mindre dun(vekt) for å oppnå samme isolasjon. Komprimerbarheten er nok (bortimot) like god for høy som for lav dunspenst.

Takk for oppklaring av betegnelsene her :) greit å ha det riktig. 

Dunspenst er da det samme som CUIN? 

Min jakke har 700 fill power. Veldig fornøyd med den. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

19 minutter siden, Gittiamo skrev:

...Dunspenst er da det samme som CUIN?...

Ja, men om "dunspenst" er korrekt betegnelse vet jeg ikke. Jeg bare adopterte uttrykket som Nimrad brukte. Uttrykket gir uansett mening.

Endret av Larix
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

26 minutes ago, Gittiamo said:

Takk for oppklaring av betegnelsene her :) greit å ha det riktig. 

Dunspenst er da det samme som CUIN? 

Min jakke har 700 fill power. Veldig fornøyd med den. 

Dunspenst, cuin og fill power er det samme ja. Cuin er måleenheten (cubic inches per ounce), som da sier hvor mye volum man får per vektenhet. 

Neste man ser på er dunraten(eller hva det heter); som er hvor mye dun det er i forhold til fjær(målt i prosentfordeling).

Endret av Nimrad
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har en relativt rimelig Bergans jakke (husker ikke modell, kanskje Sauda?). Det som irriterer meg med den er at alt dunet forsvinner fra innsiden av albuen (mellom biceps og underarmen). Dette gjør at man rett og slett blir kald i albueleddet. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.